Nyt näet asiat turhan mustavalkoisina. Tarkoituksenani ei ollut esittää uusia oligarkkeja vapahtajina vaan kuten itsekin sanoin, helpommin hallittavina, joiden on pakko tehdä jotakin kansankin eteen saadakseen jatkaa "liiketoimiaan". Kyllä Putin joutuu hieman kansankin parasta ajattelemaan pitääkseen pallinsa. En väittänyt missään tämän olevan oikeutettua. Se on oma tulkintasi.
En kyllä ihan täysin ymmärrä, miten näen asiat mustavalkoisina, kun asioita pyrin viestissäni katsomaan myös venäläisten näkökulmasta. En niin olettanutkaan, mutta viestistäsi hieman sellainen kuva muodostui, kun vanhojen oligarkkien vaihtumisesta uusiin katsottiin lähinnä positiivisen kautta. Aivan varmasti Putin on näille uusillekin kavereilleen sanonut, että rakentakaa niitä kouluja ja liikuntahalleja sinne myös, jotta kansa pysyy tyytyväisenä, mutta näistäkin "sopimuksista" on se oma prosentti otettu itselle.
Enkä minäkään väittänyt missään sinun tämän olevan oikeutettua. Tuo oli minun omaa pohdintaani ja vastasin omaan kysymykseeni pohtien molempien näkökulmia, länsimaisten ja venäläisten.
Näinhän se useimmiten ihmisillä on. Oma napa on lähinnä. Miksi venäläiset eroaisivat muista?
Muotoilin tämän ehkä vähän huonosti. Venäläisten tyyli on ajatella omaa napaansa ajattelematta muita. Esimerkiksi suomalainen ajattelee ensimmäisenä omaa napaansa, mutta kyllä suomalainen ajattelee samalla ettei tuosta synny ylimääräistä haittaa, tai työtä toiselle. Joskus jopa ihan huvittavuuksiin asti.
Olen tässä eri mieltä. Mielestäni Venäjän tilasta ei voi kansalaisia syyllistää kollektiivisesti.
Mikäli tarkoitat luottamuksella luottamusta tavallisen venäläisen sanaan niin kyllä itse olen todennut, että siihen voi yhtä lailla luottaa kuin muidenkin sanaan. Mikäli tarkoitat valtionjohtoa niin tyhmähän sitä saa olla missä maassa tahansa jos niihin luottaa sokeasti.
Pystyn hyvin ymmärtämään erimielisyytesi ja Venäjällä, ja varmasti myös Venäjän johdossa mutta ovat hiljaa, on ihmisiä jotka eivät halua haluaisi olla nykyisen Venäjän kanssa tekemisissä. Minun mielestäni kuitenkin sanonta "hiljaisuus on myöntymisen merkki" sopii hyvin Venäjään ja sen kansalaisiin.
Venäläisen sanaan luottamuksella tarkoitin yleisesti Venäjää, niin tavallisessa elämässä kuin liike-elämässä. Yhtään en ihmettele, että yrityksissä missä olen työskennellyt, on lähes poikkeuksetta jokainen venäläinen, tai venäläisomisteinen yritys ennakkomaksuasiakas. Kokemus on opettanut yritykset varovaisiksi venäläisten kanssa. Ja varmuuden vuoksi vielä, tämä jo ennen molempia Ukrainan sotia.