Vs: Valmennus 12-13
Kirjoitin jossain kohtaa keväällä / alkukesästä että minua häiritsee Raipen kommentit valmentajaksi nimittämisen jälkeen kuinka hän totesi -katotaan ny tuleeko tästä mitään ja -emmää ny tierä...
Silloin niihin kirjoituksiin vastattiin tyyliin, eksää ny tieä et se on Raipe ja Raipe ny on Raipe joka vähättelee kaikkee ja sitte ku pelit alkaa niin joukkue pelaa kyllä.
Työmatkalla vähän aikaa sitten lueskelin sitten toisen Raimon kirjan, valmentamisen vaikea taito, ja osui silmiin eräs kohta siitä jonka kirjoitan tähän.
Summanen kirjoittaa
- Johtoryhmän yhtenäisyys on äärimmäisen tärkeää. Jääkiekko on nimittäin kaunis mutta karu peli, jonka ääritilanteissa onnistuminen vaatii aina isoja uhrauksia, kestävyyttä ja rohkeutta. Jos joillekin pelaajille antaa mahdollisuuden etsiä syytä epäonnistumiseen esimerkiksi käytännön järjestelyistä, he tarttuvat siihen. Jos ruoka on huonoa ja kylmää, saattaa kapina nousta. Kuljetusten myöhästyminen tai huollon takkuilu heijastuu peliin vääjäämättä. Jos joku johtoryhmästä näyttää epäuskon merkkejä tai haluaa luistaa rivistä, sen aistii heti. Pelaaja antaa itselleen luvan olla heittäytymättä kiekon eteen tai olla ottamatta taklausta vastaan ajatellen, etteivät täällä muutkaan toimi viimeisen päälle. Eikä siinä mitään, se on inhimillistä. Eivät ihmiset useinkaan etsi vikaa ensin itsestään. Olen pelannut itse ja tunnen sen maailman. Tämän vuoksi johtoryhmän tehtävä on olla tarjoamatta tekosyitä. Kaiken toiminnan pitää palvella optimaalista suoritusta jäällä. Muu on toissijaista.
Jos sitten ajatellaan tätä kuluvaa kautta tämän kautta, niin Ilveksessä on jo tavaksi muodostunut että näitä "muita syitä" on tarjoiltu taas kaikkien toimesta. Valmentaja antaa lehdistöön puolivillaisia kommentteja omasta osaamisestaan, koko hallitus eroaa mukaan lukien tj, ja niin edelleen. Tästä voisi kirjoittaa ummet ja lammet mutta nehän on täällä jo käsitelty sataan kertaan.
Sen enempää ottamatta kantaa pitäisikö valmennusta vaihtaa, tyydyn toteamaan että ainakin valmennuksen tulisi pikkuhiljaa muuttaa suhtautumistaan sanomisiinsa. Mielestäni Ilveksessä olen viimeksi nähnyt sillä (ensimmäisten) karsintojen jälkeisellä kaudella taistelevaa ilmettä. Tällä(kin) kaudella on heittäytymiset kiekon eteen alivoimalla jne loistaneet poissaolollaan, ja ymmärtäähän sen. Varsinkin jos palkatkin on ollut myöhässä tai hoidettu erikoisjärjestelyin jne.
Kyllä Raipella on varmaan ollut oman puuttellisen valmennustaidon lisäksi siis muitakin suoritusta haittaavia tekijöitä ja jos tässä tosiaan karsinnat onnistutaan välttämään niin pidän sitä kyllä kovana suorituksena.