www.liiga.fi

IhanJuniori

Junioripelaaja
Vielä kun Liigan sivut näyttäisivät kuntopuntarissa alivoima% oikein niin ei tarvitsisi kikkailla tuolla päivämäärä rajauksella.

Zerofan

Luottopelaaja

Liitteet

• liiga.png
    liiga.png
    24,2 KB · kertaa luettu: 113

Vovlo

Tähtipelaaja
Ylläpidon jäsen
Uusi kausi, uudet jutut Liigan sivustolla.

Ja ensimmäinen valitus. Ainakin itse tykkäisin että jos painan Tilastot kohtaa sivustolla, ensimmäiseksi tulee esille kaiken A ja 0, eli sarjataulukko. Tämän jälkeen voi sitten tulla vaikka pistepörssiä jne. Mutta pistepörssi aivan -tanan isolla siihen ensimmäiseksi. Minua ei totisesti kiinnosta ensimmäiseksi tietää kenellä on kovin laukaus, kuka on luistellut eniten ja kuka on eniten jäällạ̈.

Tupsukorva35

Tähtipelaaja
Liigan sivuja on haukuttu (aiheestakin) eikä ne mitkään täydelliset vieläkään ole, mutta otteluketjun kirjoittajalle kaksi hyvää ja aikaa säästävää ominaisuutta, jota itse en aiemmin ole huomannut.

Pelaajatilastoista voi nähdä pistepörssiä haluamalta ajalta ja pistepörssin tiettyä joukkuetta vastaan. Voipi katsoa onko joku merkittävästi edellisissä otteluissa tehoillut tai vastaavasti ollut hiljaisempaa.

Ei tarvitse ottelu kerrallaan hyppiä.

Vovlo

Tähtipelaaja
Ylläpidon jäsen
Sori, menee raakasti ohi aiheen, mutta tämä on mielenkiintoinen tieto. Onko tietoa siitä, että toimiiko ne yhtä "hyvin".
Mielestäni valtaosa kritiikistä perustuu siihen, että liian usein ne sivut ovat nurin tai näkymä on ihan jotain muuta, kuin nykyhetkeä. Tosin olisiko siinäkin tämän kauden aikana tullut parannusta?
Katsotaanpa vaikkapa SHLn tilastosivu: Översikt - Statistik | SHL

Ja vertaa tähän Liiga.fi | Pelaajatilastot | Pistepörssi | Runkosarja | Kausi 2024-25

Niin onhan tuossa Liigan sivustolla aika paljon muitakin tilastoja mitä SHLn vastaavalla. Esimerkiksi missä on aloitustilastot? Ne tuntuvat aina puuttuvan näiltä eri Liigojen sivustoilta, syytä en kyllä tiedä. Kyllä ne varmasti tilastoidaan.

Ilves97

Luottopelaaja
Katsotaanpa vaikkapa SHLn tilastosivu: Översikt - Statistik | SHL

Ja vertaa tähän Liiga.fi | Pelaajatilastot | Pistepörssi | Runkosarja | Kausi 2024-25

Niin onhan tuossa Liigan sivustolla aika paljon muitakin tilastoja mitä SHLn vastaavalla. Esimerkiksi missä on aloitustilastot? Ne tuntuvat aina puuttuvan näiltä eri Liigojen sivustoilta, syytä en kyllä tiedä. Kyllä ne varmasti tilastoidaan.
Aloitustilastot löytyy SHL:n sivuilla kun vaihdat tuon ”Summeringin” tilalle ”Tekningar”. Kyllä SHL:n sivuilla on kattavampi tilastointi.

Vovlo

Tähtipelaaja
Ylläpidon jäsen
Aloitustilastot löytyy SHL:n sivuilla kun vaihdat tuon ”Summeringin” tilalle ”Tekningar”. Kyllä SHL:n sivuilla on kattavampi tilastointi.
No hyvä, käyttäjässä siis se suurempi vika. Onko tuolla kuinka tilastojen keruu, ihan ihmisvoimin vielä tai jotain älykiekon tapaista.

Ilves97

Luottopelaaja
No hyvä, käyttäjässä siis se suurempi vika. Onko tuolla kuinka tilastojen keruu, ihan ihmisvoimin vielä tai jotain älykiekon tapaista.
Sitä en tiedä. Ja toki tuolla nyt ei jotain tilastoja ole mitä Liigan sivuilla on, mutta löytyy sitten myös sellaisia mitä Liiga ei tilastoi. Esimerkiksi kamppailuita ei SHL:n sivuilla ole tilastoitu, mutta eipä se Liigankaan osalta hirveän hyvä tilasto ole kun ei Liiga ole avannut mikä kamppailuvoitoksi lasketaan.

Pok

Tähtipelaaja
eipä se Liigankaan osalta hirveän hyvä tilasto ole kun ei Liiga ole avannut mikä kamppailuvoitoksi lasketaan.

Niin epäilyttävän paljon kamppailuita yhdelle pelaajalle joka pelissä merkitään, että olisi kyllä todella kiinnostavaa nähdä esimerkein, mitä kamppailuiksi lasketaan. Ja esimerkiksi jollain Eemelillä on hyvä kamppailuprosentti, mutta kuitenkin satoja hävittyjäkin kamppailuita tällä kaudella tilastoissa, niin ei voi kovin tiukat kriteerit kamppailuille olla.

En suoraan sanottuna ihmettelisi, vaikka kamppailuksi laskettaisiin Liigan tilastossa joku tyyliin "kiekollinen pakki pitää täysin hallussa kiekkoa, hyökkääjä antaa parin metrin päästä painetta, kiekollinen pakki syöttää onnistuneesti pakkiparilleen ja voittaa siis kamppailun"

KAIZΞN

Vakiokokoonpanossa

Kattavampi? Mielenkiinnosta utelen, mitä tilastointia Liigan sivuilta sitten varsinaisesti puuttuu, joka löytyy SHL:n sivustoilta? Vai oliko tuo vain yleinen toteamus väitteeseen, että useita tilastoja puuttuu?

Näin nopeasti katsottuna löysin ainakin taklaukset ja aloitustilastoissa tilastoidut aloitusvirheet sekä ykkös-kakkossyöttöerottelut, joista olisi hyötyä. En löydä kuitenkaan esimerkiksi laukaisukarttaa, enkä maaliodottamia. Olen sitä koulukuntaa, joka maaliodottamamallien puutteista huolimatta pitää niitä tilastojen parhaimmistoon kuuluvina. Ilman laukaisukarttaa edes yksinkertaisen mallin toteutus ei ole mahdollista. En myöskään löydä ilmoitettuja ketjuja. Nämä voivat toki kaikki olla käyttäjään liittyviä ongelmia. :)

Liigan pitäisi kuitenkin tilastoida vielä hieman tarkemmin esimerkiksi laukaisukarttaan, ketkä pelaajat ovat olleet jäällä laukaisun aikana molemmilta osapuolilta ja laukaisukohtaisen maaliodottaman. Näin voisi isossa mittakaavassa verrata pelaajia paremmin, koska nyt esimerkiksi Frimania vastaan tehty maaliodottama on monta muuta pelaajaa korkeampi johtuen oletettavasti Frimanin pitkästä alivoima-ajasta. Ja lukijalle huomioksi, että Liigan rajapinnat tarjoavat sellaisia tilastoja, joita itse sivuilla ei ole vielä saatavilla.

Itse pidän Liigan sivuja huomattavasti SHL:ää parempina ja selvempinä. Iso vaikutus toki sillä, että Liigalta tilastot saa rajapinnalta helposti.

Sori, menee raakasti ohi aiheen, mutta tämä on mielenkiintoinen tieto. Onko tietoa siitä, että toimiiko ne yhtä "hyvin".
Mielestäni valtaosa kritiikistä perustuu siihen, että liian usein ne sivut ovat nurin tai näkymä on ihan jotain muuta, kuin nykyhetkeä. Tosin olisiko siinäkin tämän kauden aikana tullut parannusta?

Ovat mielestäni parantuneet jatkuvasti. Alkuun noita ongelmia oli, mutta en ole itse enää huomannut mitään päivittymiseen liittyvää. Kerran olen joutunut sivuston päivittämään, koska maalimäärä ei ollut lisääntynyt peliajan kuitenkin edetessä. Bugejakin toki vielä löytyy esimerkiksi tilastosivuilla valitessa tiettyjä ajanjaksoja ja kun järjestelee tiettyjen tilastoarvojen perusteella. Myös tapauksia, joissa pelaaja jostain syystä kirjautuu kahdelle eri riville samasta joukkueesta ja yhteissummarivi on sitten tuplana.

Mitä itse olen ollut softaprojekteissa mukana, niin näin ne monesti tuntuvat menevän. Alkuun raakile, paranee ajan myötä. :) Tuo päivittymisongelmakin taisi johtua enemmän infrastruktuurista, eikä niinkään itse koodista. Ei siis välttämättä ollut sellaista, joka olisi esiintynyt kattavammissa pienimuotoisissa testeissä, eikä välttämättä helposti korjattavissa ongelman ilmaantuessa vasta laajan skaalan tarjonnassa.

Viimeksi muokattu:

M22

Luottopelaaja
Mitä itse olen ollut softaprojekteissa mukana, niin näin ne monesti tuntuvat menevän. Alkuun raakile, paranee ajan myötä. :) Tuo päivittymisongelmakin taisi johtua enemmän infrastruktuurista, eikä niinkään itse koodista. Ei siis välttämättä ollut sellaista, joka olisi esiintynyt kattavammissa pienimuotoisissa testeissä, eikä välttämättä helposti korjattavissa ongelman ilmaantuessa.
Kiitos, selvästi asiantuntemusta vahvasti taustalla.
Itse en noista ymmärrä, mua lähinnä sieppasi se, kun ne samat ongelmat olivat vuodesta toiseen, mutta tosiaan, vielä syksyllä otin pari screenshottia, että taas mennään, mutta nyt kun muistelee, niin sen jälkeen on kyllä pelannut.
Kehitys kehittyy ja hyvä niin.

Ilves97

Luottopelaaja
Kattavampi? Mielenkiinnosta utelen, mitä tilastointia Liigan sivuilta sitten varsinaisesti puuttuu, joka löytyy SHL:n sivustoilta? Vai oliko tuo vain yleinen toteamus väitteeseen, että useita tilastoja puuttuu?

Näin nopeasti katsottuna löysin ainakin taklaukset ja aloitustilastoissa tilastoidut aloitusvirheet sekä ykkös-kakkossyöttöerottelut, joista olisi hyötyä. En löydä kuitenkaan esimerkiksi laukaisukarttaa, enkä maaliodottamia. Olen sitä koulukuntaa, joka maaliodottamamallien puutteista huolimatta pitää niitä tilastojen parhaimmistoon kuuluvina. Ilman laukaisukarttaa edes yksinkertaisen mallin toteutus ei ole mahdollista. En myöskään löydä ilmoitettuja ketjuja. Nämä voivat toki kaikki olla käyttäjään liittyviä ongelmia. :)

Liigan pitäisi kuitenkin tilastoida vielä hieman tarkemmin esimerkiksi laukaisukarttaan, ketkä pelaajat ovat olleet jäällä laukaisun aikana molemmilta osapuolilta ja laukaisukohtaisen maaliodottaman. Näin voisi isossa mittakaavassa verrata pelaajia paremmin, koska nyt esimerkiksi Frimania vastaan tehty maaliodottama on monta muuta pelaajaa korkeampi johtuen oletettavasti Frimanin pitkästä alivoima-ajasta. Ja lukijalle huomioksi, että Liigan rajapinnat tarjoavat sellaisia tilastoja, joita itse sivuilla ei ole vielä saatavilla.

Itse pidän Liigan sivuja huomattavasti SHL:ää parempina ja selvempinä. Iso vaikutus toki sillä, että Liigalta tilastot saa rajapinnalta helposti.
Maaliodottama ja laukaisukartat se iso puute ehdottomasti tuolla on. Mainitsemiesi taklausten ja aloitusvirheiden lisäksi esimerkiksi blokit ja missä tilanteessa maalit on tehty on mielestäni hyviä tilastoja. Ketjut näkee pelin ”spelarstatistik” osiosta, siellä on pelaajat ketjujärjestyksessä.

Selkeämmät sivut Liigalla on, ei siinä mitään. Vaikea tuolla SHL:n sivuilla navigoida on. Toki varmasti helpottuisi navigointi jos toinen kotimainen taipuisi vähän paremmin.