En näe ongelmaa siinä, että aihealueeseen perehtyneet ihmiset pitävät koulutuksia. YleX:n tapauksessa, johon keskustelu tuntuu yksilöityvän, koulutukset olivat kaiken lisäksi toimituksen sisäisiä eikä näistä maksettu kellekään mitään. Tiedon jakamista työyhteisön sisällä.
Libiso tosiaan mainitsi, ettei Aleksi Valavuori ollut toivottu vieras. Voisiko syy olla siinä, ettei hänellä olisi ollut mitään funktiota ohjelmassa mihin häntä olisi pyydetty? Tuskin YleX:llä on mitään urheilun, vedonlyönnin tai törkeiden veropetosten erikoisohjelmaa. Mielestäni se ei ole epätasa-arvoa, että on olemassa journalistinen päätösvalta ja ettei haastateltavaksi vaan kävellä sisään kun siltä tuntuu.
Vertausta kouluttajien ja haastateltavien välillä en ymmärrä. Aleksi Valavuori ei ole monimuotoisuuskouluttaja.
Minä taas näen ongelman siinä, jos koulutuksia pitää aktivistit. Silloinhan siitä puuttuu nimenomaan se tasa-arvo, että koulutuksen sisältö suoltaa täysin yhtä totuutta/tietoa, usein myös sen kääntöpuolen varjolla. Ja siis tämän ongelman näkisin samaksi, jos siellä olisi joku toisesta ääripäästä oleva aktivistiksi itseään sanova.
Ja ei, ei kyse ole siitä, että Valavuorta siellä tarvitsisi haastatella tai ketään muutakaan, mutta mukana siellä oli myös poliitikkoja jne.
Joka tapauksessa Ylen perustehtävä on tehdä sisältöä käytännössä mahdollisimman laajalle porukalle ja aina löytyy varmasti parannettavaa, mutta esimerkiksi yhden työntekijän jostain pikkukunnasta olevia juttuja ei julkaistu, koska ei ollut tarpeeksi diversiteettiä. Silloin se menee mielestäni juuri näihin liiallisuuksiin. Samoin jotkut sensitiivisyyslukijat?? Mitä ihmettä sellaisilla tehdään oikeasti? Jokuhan aina kolumneista ja mielipidekirjoituksista pahoittaa mielensä ja sekin kuuluu lehdistönvapauteen sekä journalismin tehtäviin.
Yle tekee paljon hyviä asioita, mutta kyllä siellä olisi paljon myös riisuttavaa.
Ja ei, en ole oikeistopopulistinen henkilö, vaan silloin, kun puhutaan julkisen rahan käytöstä sekä julkisesta mediatalosta, niin toimintaa pitää ja kuuluukin kriittisesti tarkastella, jotta se ei mene kaatumaan kumpaankaan suuntaan.