Itse en usko, että kyse oli mistään tahallisuudesta tai oman selustan turvaamisesta. Itse taas näen, että Penanen alkoi näkemään "mörköjä" paikoissa, missä niitä ei ollut tai niistä ei olisi pitänyt välittää. Melkein heti kauden alusta kaikissa haastatteluissa (pl osaston Hakametsässä) hän oli todella hermostuneen, vakavan ja luotaan poistyöntävän oloinen. Kopista ei tainnut koko kauden aikana tulla mitään pätkiä, joten taisi myös omalta porukalta olla koppiin pääsy kielletty.
Hieman samaan viittasi Hiitelä omassa jutussaan ja taisi myös Jalo hieman kiertäen ihmetellä sitä, mistä tämä "pelon ilmapiiri" johtui? Tarkoittaen sitä, ettei johdon puolelta annettu mitään painetta valmennuksen/pelaajiston suuntaan.
Vaikka Ilves on toki Ilves, niin jotenkin en näe tätä kumminkin sellaisena "painekattilana" mikä tällaisen käytöksen voisi aiheuttaa. Itse veikkaankin, että kyse on tuo MJ-pesti ja sen luomat paineet/odotukset, mitkä saattoivat alkaa näkymään jo tässä vaiheessa "pelkotiloina".
Mitä taas tulee joukkueeseen, niin on sitten kyse valmentajasta tai esihenkilöstä/johtajasta, niin kyllähän tuollainen käytös alkaa varmasti näkymään myös joukkueessa itsessään.