Antti Pennanen - Ilveksen päävalmentaja 2022-2024

Grinder

Luottopelaaja
Itse en osta tätä ajatusta. Vieläkään peli ei ole niin yksinkertainen, että se olisi joku Meidän peli vs pystysuunnan jääkiekko. Tai myöskään niin, että pelitavat olisivat niin erilaisia, että se olisi erottava tekijä onnistumisen ja epäonnistumisen välillä yksilötasolla.

Lancasterin nimen kuulee esimerkkinä, mutta ketä tämä muuten koskee? Könönen, Ratinen ja Meskanen tulivat hyvin perinteisistä ympäristöistä ja ulkit ihan muista sarjoista. Onko Virtasen ja Päkkilän tasossa jotain eroa viime kauteen verrattuna?
On varmasti pelaajia jotka hakevat itseään oli pelikirja mikä hyvänsä. Mutta voin helposti uskoa että vaikka ECHL:sta Suomeen tulleella Lancasterilla on helpompaa Myrrä-lätkässä kuin tämän kauden Pendo-lätkässä. Pendon välitilalätkässä hän yhä suoriutui tehokkaasti. Kulttuurillisesti tilanne on uusi. Tähän voisi mainita myös Odenin ”nousun ja tuhon” kun pelitapa muuttui. Hänellä raja tuli vastaan jo välitilassa. Muttei hän olekaan niin hyvä pelaaja kuin Lancaster. Otetaan otantaan myös Gregs joka selvästi hakee peliään ja tuntuu kuin joutuisi ajattelemaan jokaista steppiä. Hän on sitkeä ja yrittää sopeutua. Pelaajasta ja hänen ominaisuuksistaan se lopulta on kiinni millaista peliä osaa/haluaa pelata. Mutta muutos ei sovi kaikille. Ehkä osa periferiasta tulleista kärsii menestyspaineista kun tottuneet vähän toiseen touhuun.

Mitä tulee toki Pendoon niin tullessaan hän sanoi ettei se vanha meidän peli enää toimi vaan pitää sopeutua ja muuttua. Nyt hän kuitenkin tuntuu palanneen vanhaan konseptiin eli mennyt hieman liian pitkälle. Tai sitten emme ole nähneet vielä viimeistä twistiä joka sitten tapahtuu kevään kuluessa. Yhä siis opeteltaisiin pohjia.

Lerppu

Luottopelaaja
Siihen on syynsä miksi tosiaan räksyttää mediassa eikä ole enää penkkien takana :)
Sihvonen on itse myöntänyt, että hän ei yrityksestä huolimatta sopeutunut valmentajaksi.

Petterin analyysit menevät todella syvälle itse peliin. Välillä kehutaan ja välillä annetaan kovaakin ruoskaa. Monelle satunnaiskatsojalle nämä analyysit ovat aivan liian vaikeita ymmärrettäväksi. Se että niitä ei itse ymmärrä ei tee Sihvosesta räksyttäjää.

Rauno Repomies

Tähtipelaaja
Sihvonen on itse myöntänyt, että hän ei yrityksestä huolimatta sopeutunut valmentajaksi.

Petterin analyysit menevät todella syvälle itse peliin. Välillä kehutaan ja välillä annetaan kovaakin ruoskaa. Monelle satunnaiskatsojalle nämä analyysit ovat aivan liian vaikeita ymmärrettäväksi. Se että niitä ei itse ymmärrä ei tee Sihvosesta räksyttäjää.
Menee menee; kuten @IhanJuniori jo sanoikin niin viittasin tuohon Sihvosen tapaan vaihtaa mielipidettä ja suuntaa.

Tässä jos katsoisi parin vuoden ajalta niin löytyisi varmaan kuinka Pennanen on jumala ja nero, sekä tyhmä ja kyvytön. Joskus jopa samalta viikolta.

Lerppu

Luottopelaaja
Onhan siinä myös sitäkin. Analyytikon työ on kuitenkin melko vaikeaa, sillä joukkueiden voimasuhteet vaihtelevat ja vireystilat ovat erilaiset joka heijastuu tuloksiin. Näistä täytyy sitten viikottain tuoda omia näkemyksiään esille, niin on ymmärrettävää, että pientä ristiinpuhumista esiintyy väkisinkin.

Ilveksenmiäs

Tähtipelaaja
Aina on pelitapa ja aina voidaan analysoida asioita. Kuitenkin.. niin pelissä, kuin elämässäkin, tulee muuttujia matkalle. Pelissä vielä selkeämmin.. RD:n sanoin " vastustaja jopa tahallaan estää asioita ".
Tässä tullaan vanhaan " paperilla se toimi " insinööriviisauteen.
Onko Pennasen pelitapa väärä, tai liian monimutkainen.. vaikeaa sanoa. Tutkitusti tuo on kuitenkin tuottanut lopulta paremman tuloksen kuin joku " luomulätkä " tai muu vapaampi pelitapa. Ja onhan meillä aika kovia pistemiehiä silti.

Slite

Luottopelaaja
Tuuliviirihän ja huomionkalastajahan Sihvonen on, ei siitä mihinkään pääse. Mutta aina välillä siellä on myös melko osuvia huomioita seassa, kunhan lukee niitä analyysejä suhteellisen tunteettomasti jättäen persoonan huomiotta.

En tiedä tiedostaako Sihvonen tätä itse, mutta tämä viimeisin kirjoitus on aika itse asiassa aika iso irtiotto hänen aiempaan kiekkofilosofiaansa nähden. Aiemminhan Sihvonen on aika lailla ollut sitä mieltä, että valmentajan pelikirja on se mikä ratkaisee, eli käytännössä juuri sitä robottikiekkoahan hän on tietyllä tapaa ihannoinut ja pitänyt ainoana oikeana. Nyt (vihdoin) hän tunnustaa sen asian, että pelaajan luovat ratkaisut ja soveltaminen ovat lopulta kuitenkin juuri se tekijä, jota ilman tässä lajissa ei parhaalla mahdollisella tavalla menestytä.

VärienTunnustaja

Divarijyrä
Ylläpidon jäsen
Annan tällaisen hyvän vertauskuvan omasta nyrkkeilyurasta:

Kun ei ollut tärkeitä kisoja (vertaa playoff) harjoiteltiin lujaa pohja- ja lihaskuntoa ja tekniikkaa. Se söi aika paljon usein sitten räjähtävyydestä ja paljoakaan ei annettu vapauksia tekniikasta poiketa. Oli hyvin tiukat rajat väliotteluissakin, palautetta tuli heti, jos paketti ei pysynyt kasassa ja taas salille peilin eteen harjoittelemaan.

Tärkeät turnaukset kun koitti, oli sitä ennen harjoitusta muutettu muutamaa viikkoa ennen räjähtävyyttä ja nopeatempoiseen anaerobiseen harjoitteluun.

Tärkeissä kisoissa näin ollen oli parhaimmillaan ja tekniikka pysyi kasassa (kädet ei pudonneet, lyönnit lähti oikein, tasapaino pysyi kokoajan jne)

Vertaan tätä siksi Ilveksen tilanteeseen, että siellä on varmaan ajoitettu runkosarjaotteluidenkin kustannuksella tietynlainen treenijakso, jossa harjoitellaan kovaa (jalat ei siksi toimi), ja pelitapaa on tankattu antamatta isoja vapauksia pelaajille siitä poiketa, JOTTA se olisi sitten selkäytimessä, kun tosi pelit alkaa. Tämä usein näkyy myös turhautumisena.

Kun ovat saaneet pelitavan iskostettua, vapauksia tulee enemmän, koska silloin pelaajat tunnistavat tilanteita paremmin pelitavan puitteissa suhteessa vastustajaan. Samalla myös treeniä tuodaan lähemmäksi herkistelyä enemmän, kuin kuntopohjaista.

Robert ja Nollakulma

Luottopelaaja
On varmasti pelaajia jotka hakevat itseään oli pelikirja mikä hyvänsä. Mutta voin helposti uskoa että vaikka ECHL:sta Suomeen tulleella Lancasterilla on helpompaa Myrrä-lätkässä kuin tämän kauden Pendo-lätkässä. Pendon välitilalätkässä hän yhä suoriutui tehokkaasti.

Itse en usko eikä se siltä myöskään näytä, että Pennanen olisi vienyt Lancasterin "lisenssin" hyökätä. Siinä ei oikeastaan olisi mitään järkeäkään, koska niin kuin on todettu hänen avut eivät todellakaan ole omassa päässä.
Muutenkin Lancaster esiintyi heti kauden alussa CHL:ssä todella vahvasti ja ongelmia alkoi näkyä vasta Liigan puolella.

Täytyy myös muistaa se, että Pennasen pitkät hyökkäykset myös suosivat pakkeja, koska näissä maalipaikat hyvin usein tulevat juuri painottoman puolen väleihin nousevalle pakille.

Suoraan sanottuna Lancasterin tyylinen puolustaja olisi käyttökelvoton vanhan liiton pystysuunnan NHL-lätkässä. Tuolloin pakkien tehtävä oli toimittaa kiekko mahdollisimman nopeasti hyökkääjälle ja itse jäädä odottelemaan kun pelin aalto lähtee tulemaan toiseen suuntaan.

Grinder

Luottopelaaja
Itse en usko eikä se siltä myöskään näytä, että Pennanen olisi vienyt Lancasterin "lisenssin" hyökätä. Siinä ei oikeastaan olisi mitään järkeäkään, koska niin kuin on todettu hänen avut eivät todellakaan ole omassa päässä.
Muutenkin Lancaster esiintyi heti kauden alussa CHL:ssä todella vahvasti ja ongelmia alkoi näkyä vasta Liigan puolella.

Täytyy myös muistaa se, että Pennasen pitkät hyökkäykset myös suosivat pakkeja, koska näissä maalipaikat hyvin usein tulevat juuri painottoman puolen väleihin nousevalle pakille.

Suoraan sanottuna Lancasterin tyylinen puolustaja olisi käyttökelvoton vanhan liiton pystysuunnan NHL-lätkässä. Tuolloin pakkien tehtävä oli toimittaa kiekko mahdollisimman nopeasti hyökkääjälle ja itse jäädä odottelemaan kun pelin aalto lähtee tulemaan toiseen suuntaan.
Enkä puhu suitsista mutta pelitapa ehkä sitoo. Ei siinä järkeä olekaan kuohia Lancasterin peliä. Parhaat avut ovat offensiivisuudessa. Ja hyödytön tällainen olisikin varmasti vanhan liiton änärissä muttei Les ole koskaan pelannut siellä, hänen tasonsa oli ECHL. Siihen on syynsä vaikka sen sarjan paras tuolloin olikin. Hän on hyvä siinä missä on hyvä.

Diego de la Vega

Vakiokokoonpanossa
Itselläni ristiriitaiset fiilikset Sihvosesta.

Kuitenkin olen tästä hänen kirjoituksestasn lähes täysin samaa mieltä. Pystysuunnasta ainoastaan eri mieltä.

Olen jo pitkään kysellyt miksi suurimmasta osasta pelaajia ei saada parasta irti ja kääntänyt katseet Pennaseen. Verrannut jo pitkään Marjamäkeen.

Jos ja kun Ilves ei ole top 4 niin itse syytän siitä Pennasta, en ketään muuta.

Lähes kaikki täällä on koko ajan syyttänyt Tillua, mutta mielestäni Ilveksen rosteri riittää, Pennanen ei vaan saa siitä tarvittavaa irti.

Harmi, olin itsekin Pennasen tulosta innoissani.

IhanJuniori

Junioripelaaja
Itselläni ristiriitaiset fiilikset Sihvosesta.

Kuitenkin olen tästä hänen kirjoituksestasn lähes täysin samaa mieltä. Pystysuunnasta ainoastaan eri mieltä.

Olen jo pitkään kysellyt miksi suurimmasta osasta pelaajia ei saada parasta irti ja kääntänyt katseet Pennaseen. Verrannut jo pitkään Marjamäkeen.

Jos ja kun Ilves ei ole top 4 niin itse syytän siitä Pennasta, en ketään muuta.

Lähes kaikki täällä on koko ajan syyttänyt Tillua, mutta mielestäni Ilveksen rosteri riittää, Pennanen ei vaan saa siitä tarvittavaa irti.

Harmi, olin itsekin Pennasen tulosta innoissani.
Mää en ihan ymmärrä tätä narratiivia, että Ilves ei olisi 4 parhaan joukossa.

Meillä tuli tässä kohtaa viime vuonna myös pieni slumppi ja Tapparalla on täysin samanlainen slumppi menossa nyt.

Me ollaan edelleen P/O taulukossa toisena niinkun ollaan oltu käytännössä koko kausi.

Mää voin ottaa kenen kanssa tahansa vedon siitä, että onko Ilves välierissä tällä kaudella :)

Teme-74

Luottopelaaja

Meillä tuli tässä kohtaa viime vuonna myös pieni slumppi ja Tapparalla on täysin samanlainen slumppi menossa nyt.

Me ollaan edelleen P/O taulukossa toisena niinkun ollaan oltu käytännössä koko kausi.

Mää voin ottaa kenen kanssa tahansa vedon siitä, että onko Ilves välierissä tällä kaudella :)
Joo ei tosta kannata vedonlyöntiin lähtee, jossei ole liikaa rahaa. Sarjaohjelman typeryydestä johtuen hiukan hankala näitä asetelmiaka päätellä. Ilveksellä on aika armottomia ruuhkia ollu, ja vissiin niitä tulee kevätpuolella muillekki. Peli solmussa ja joutuu otteluruuhkaan ni se voi näkyä run kosarja sijotuksessa aika rajustikki. En tiedä mutta mulle tuli outo fiilis tosta kuvasta.

IhanJuniori

Junioripelaaja
Joo ei tosta kannata vedonlyöntiin lähtee, jossei ole liikaa rahaa. Sarjaohjelman typeryydestä johtuen hiukan hankala näitä asetelmiaka päätellä. Ilveksellä on aika armottomia ruuhkia ollu, ja vissiin niitä tulee kevätpuolella muillekki. Peli solmussa ja joutuu otteluruuhkaan ni se voi näkyä run kosarja sijotuksessa aika rajustikki. En tiedä mutta mulle tuli outo fiilis tosta kuvasta.

Niin meillä on kohta se pätkä jossa on 7 peliä 11 päivään ja siinä tulee myös se 4 peliä 5 päivään.

Sen jälkeen meidän otteluohjelma on melkoista läpsyttelyä aina runkosarjan loppuun asti.
Siinä pääsee Ilves herkisteleen aikas hienosti.

Teme-74

Luottopelaaja
Niin meillä on kohta se pätkä jossa on 7 peliä 11 päivään ja siinä tulee myös se 4 peliä 5 päivään.

Sen jälkeen meidän otteluohjelma on melkoista läpsyttelyä aina runkosarjan loppuun asti.
Siinä pääsee Ilves herkisteleen aikas hienosti.
Tämmönenki muistikuva oli, eli rankkoja putkiahan noi on, mutta eiköhän valmennus ole tämän huomioinu jo sarjaohjelman julki tultua. Toisaalta on muiden pelattava rästiottelut myös pois, ja kyllä toivon että ihan yhtä kovia settejä löytys kans. Tän sarjaohjelman ollessa tämmönen en yhtään ihmettele että otteet vaihtelee, tai siis on ainaki osa syytä. Olis kiva kuulla Pendolta iteltä missä mennään joukkueen suhteen ja miten hän näkee tän hetkisen tilanteen kaikkinensa. Nii ja paskat Sihvosista tietämyksinensä.

IhanJuniori

Junioripelaaja
Tämmönenki muistikuva oli, eli rankkoja putkiahan noi on, mutta eiköhän valmennus ole tämän huomioinu jo sarjaohjelman julki tultua. Toisaalta on muiden pelattava rästiottelut myös pois, ja kyllä toivon että ihan yhtä kovia settejä löytys kans. Tän sarjaohjelman ollessa tämmönen en yhtään ihmettele että otteet vaihtelee, tai siis on ainaki osa syytä. Olis kiva kuulla Pendolta iteltä missä mennään joukkueen suhteen ja miten hän näkee tän hetkisen tilanteen kaikkinensa. Nii ja paskat Sihvosista tietämyksinensä.
Oma super pelkistetty arvio on, että reenijumi (tää on fakta) on aiheuttanut myös jumia sinne korvien väliin (tää on mutu) kun ei ole tullut onnistumisia samalla tavalla kuin alkukaudesta kun viimeisteltiin hieman todennäköisyyksiä paremmalla prosentilla.

Diego de la Vega

Vakiokokoonpanossa

ymmärrän slumpit.

Mielestäni, kuten olen aiemminkin sanonut, Ilves on saanut suorituksiinsa nähden liikaa pisteitä.

Eli onko tämä slumppi vai Ilveksen normaalimpi taso?

Itse en usko tällä tyylillä neljän sakkiin. Ylivalmennettu robottikiekko tappaa peli-ilon.

Ja voin luvata, että todellakin toivon olevani väärässä. Ilves on iso asia elämässäni.

Kilometrejä on jo sen verran takana, että olen mielestäni realisti, ikinä en ole ollut pessimisti.

Vedonlyönnistä sen verran, että taloudellista estettä siihen ei ole, mutta en voisi ikinä lyödä vetoa Ilvestä vastaan, koska todellakin toivon menestystä, mutta minun toivomiseni ei siihen auta yhtään.

IhanJuniori

Junioripelaaja
Mielestäni, kuten olen aiemminkin sanonut, Ilves on saanut suorituksiinsa nähden liikaa pisteitä.
Siis tuohon sanottava sen verran, että mielestäni Ilvesksellä oli alkukaudesta jakso jossa saatiin pisteitä enemmän kun "olisi pitänyt" mutta vastapainoksi on ollut myös jaksoja missä ollaan saatu vähemmän pisteitä kun "olisi pitänyt"

Eirtovaara sivuaa juurikin tuota asiaa tässä jatkoajan jutussa.

Diego de la Vega

Vakiokokoonpanossa
Siis tuohon sanottava sen verran, että mielestäni Ilvesksellä oli alkukaudesta jakso jossa saatiin pisteitä enemmän kun "olisi pitänyt" mutta vastapainoksi on ollut myös jaksoja missä ollaan saatu vähemmän pisteitä kun "olisi pitänyt"

Eirtovaara sivuaa juurikin tuota asiaa tässä jatkoajan jutussa.
Joo ja kyllähän ne 60 ottelussa ”oikein” menee.

No varmasti kahdesta asiasta olemme samaa mieltä. Ilves merkitsee ja runkkarin loppu tulee olemaan todella mielenkiintoinen.

Hyvää päivänjatkoa!

Diego de la Vega

Vakiokokoonpanossa
Vielä yksi asia ja sitten häivyn.

Täällä on lukuisia kirjoittajia jotka tietävät jääkiekosta huomattavasti enemmän kuin minä. Itse yritän katsoa isoa kuvaa pappien ja xG:n yms sijaan.

Viime kaudella olin yksi kovimmista Kontiolan kriitikoista. En miehen taitojen takia vaan sen, että Kontiolan mieliala ja tekemiset vaikutti liikaa joukkueen tekemiseen. Lopputuloksen tiedämme.

Tänä vuonna olen kyseenalaistanut Pennasta jo pitkään.

Pendo, tule ja anna minulle potku munille ja todista olevani väärässä!