Ilveksen kokoonpano 2024-2025

King Marek

Vakiokokoonpanossa
Ei mun antipatiat vaikuta Ilveksen kokoonpanoon mitenkään.Ei mulla Nättistä vastaan ole mutta olen vahvasti sitämieltä että ei voiteta tänävuonna jos Nättisellä kakkossentterin rooli loppukauden.Nelosen sentterinä tai laiturina kun pelaa olen erittäin tyytyväinen. Ja kun puhuin vihkoon vetämisestä tarkoitin lähinnä muita pelaajia
Sä elät kyllä ihan jossain omassa fantasiamaailmassa missä pelaajia voi ostella ja sijoitella miten vaan. Hiukan realismia tarvitaan puheisiin.

ZikZak

Vakiokokoonpanossa
Sä elät kyllä ihan jossain omassa fantasiamaailmassa missä pelaajia voi ostella ja sijoitella miten vaan. Hiukan realismia tarvitaan puheisiin.
Ai jos yhtä sentteriä odottelen?Kyllä ei mun puheilla täällä oo mitään vaikutusta siihen että kopissa tyytymättömyyttä kun kaikki terveitä.

yellowgreen

Luottopelaaja
Jos tämä perustuu minun aiempaan kommenttiini, niin pakko toppuutella ja korjata. Yritin kaivella vanhoja tuloksia ja tulin siihen lopputulokseen, että olen ainakin itse sekoittanut O'Learyn johonkin toiseen pelaajaan. Elitessäkin hänet on merkattu vain keskushyökkääjäksi.

Näyttäisi lähinnä sentterin paikkaa pelanneen maalivideoiden perusteella. Aika monta noista parhaan AHL-kauden maaleista hän on tehnyt ihan maalin edestä.

Joka tapauksessa, jos Najmanin potentiaalin korvaavaksi haettu kaveri saapuu, uskon O'Learyn menevän laitaan ennen kuin Nättinen sinne laitetaan. Tai sitten hankitaan sentterilaituri, joka tuo lisää leveyttä ja mahdollisuuksia. Mahdollisuushan pitää antaa myös sille, ettei joukkueeseen enää hyökkääjiä tule. Pelaajisto on mielestäni siinä tilanteessa, ettei ehdon tahdoin kannata sinne ketään hommata, vaan tarvitaan selvä rooli, potentiaali ja mahdollisesti pysyvyyttä.

Ping @yellowgreen myös.
Minä pohjasin näkemykseni siihen, että Nättistä suunniteltiin 2/3 ketjun sentteriksi ja oli monia kilpailevia pelaajahankintoja edellä nimenomaisesti R-kätisyytensä takia niin 5v5 kuin erityistilanteisiin. Vaikka alotus% ei ole vielä vastannut odotuksia, on tuota rightin aloittamista hyödynnetty jo nyt vaihdoissa.

Jos Nättinen laidalle kuitenkin laitettaisiin (epäilen), niin ei se nelosen laita ole peliminuuttienkaan perusteella. Epäilen valtavan paljon sitä, että kakkossentteri putoaa syliin jostain JA kaikki ovat terveinä. Silloinkin todennäköisimpänä näkisin esim. seuraavanlaisen kokoonpanon:

Suomi-Mänty-Lööke
Nättinen-X-Svejkovsky
Klingberg-Borg-Meskanen
Ratinen-O'Leary-Väisänen

Silloin Nättinen tasapainottaisi offensiivista ja tuloshakuista kakkosen sentteriä kahden suunnan pelaajana paremmin kuin Ratinen.

Kaikki tämä on kuitenkin turhaa puhetta, sillä jos me siirretään Nättistä nelosen laitaan tammikuussa, me ei varsinaisesti tarvita kakkossentteriä. Koska meillä alkaa sitten olla tilanne, jossa todella hyvin pelaava pelaaja on 4 pienillä minuuteilla hieman väärässä roolissa.
Toisaalta se kakkossentteri olisi järisyttävän hyvä, JOS Männyllä on lenssua, loukkia tai mitä tahansa muuta.

En usko, että Najmanin korvaajaa etsitään hiki otsalla, vaan tiedostetaan, että mestaruuteen tarvittava rosteri on jo olemassa, ellei tapahdu nukahduksia. Vaikea kuvitella Ratisen, Borgin tai Meskasen tai Nättisen tasojen romahtavan tässä. On mielestäni todennäköisempää, että edes 3/4 jatkaa tällä tasolla ja parantaa. Ja kun ollaan katsottu näiden nostavan tasoaan, voimme olettaa, että organisaatiossa ja erityisesti valmennuksessa tehdään asioita oikein, joten voimme myös luottaa ja uskoa, että nämä Nättiset ja Svejkovskytkin vielä nostavat tasoaan kevään aikana.

Olisin myös melko varovainen suurten mullistusten kanssa. Tuolla on nyt oikeasti aika tulisieluinen jengi, ja jos sieltä alkaa kauheesti käymään ovi poppareille ja ulos, niin se voi tehdä hallaa joukkueelle. Esim. monien parjaama Könönen tuntuu olevan joukkueessa glue guy, ja siksi en enää tässä vaiheessa kautta tekisi mitään radikaaleja ratkaisuja hänen suhteensa.

Ja mitä viime kaudesta on kuulunut jälkeenpäin sieltä sun täältä, niin yksikin pelaaja voi myrkyttää ilmapiiriä paljonkin. En rehellisesti sanottuna edes tiedä haluanko tonne vielä yhden sentterin. Loukkiriskin takia kyllä, mutta kaikkien ollessa terveinä, menisin näillä. Luotan tähän porukkaan.

Puujalka

Luottopelaaja
Vaikea kuvitella, että kokonaisuuden kannalta pidetään järkevänä, että U20 pärjäilee ilman Kosia ja Laurellia samalla kun meillä istuu liigaprofiilin pelaajia ketjullinen poppareilla.
Totta, siksi juuri kokeilla. Kai Liigassa menestyminen se ykköstavoite on, tietenkään U20 ei saa pudota, joten toivotaan että kun noista nyt 1-2 putoaa ulos, niin se herättäis kolmannen.
Luulen, että Väisänen jatkaa kokoonpanossa ja Bau sekä Könönen palaavat katsomoon, mikäli ikinä saadaan laiturit terveeksi.

M22

Luottopelaaja
.Se on sitten valmennuksen/johdon tehtävä miettiä miten "ympäristö" saadaan pidettyä terveenä
Olinko juuri havaitsevinani viittauksen termiin "turvallinen tila"?
Anteeksi Off topic ja hyvää yötä!

KAIZΞN

Vakiokokoonpanossa
Minä pohjasin näkemykseni siihen, että Nättistä suunniteltiin 2/3 ketjun sentteriksi ja oli monia kilpailevia pelaajahankintoja edellä nimenomaisesti R-kätisyytensä takia niin 5v5 kuin erityistilanteisiin. Vaikka alotus% ei ole vielä vastannut odotuksia, on tuota rightin aloittamista hyödynnetty jo nyt vaihdoissa.

Jos Nättinen laidalle kuitenkin laitettaisiin (epäilen), niin ei se nelosen laita ole peliminuuttienkaan perusteella. Epäilen valtavan paljon sitä, että kakkossentteri putoaa syliin jostain JA kaikki ovat terveinä. Silloinkin todennäköisimpänä näkisin esim. seuraavanlaisen kokoonpanon:

Suomi-Mänty-Lööke
Nättinen-X-Svejkovsky
Klingberg-Borg-Meskanen
Ratinen-O'Leary-Väisänen

Silloin Nättinen tasapainottaisi offensiivista ja tuloshakuista kakkosen sentteriä kahden suunnan pelaajana paremmin kuin Ratinen.

Kaikki tämä on kuitenkin turhaa puhetta, sillä jos me siirretään Nättistä nelosen laitaan tammikuussa, me ei varsinaisesti tarvita kakkossentteriä. Koska meillä alkaa sitten olla tilanne, jossa todella hyvin pelaava pelaaja on 4 pienillä minuuteilla hieman väärässä roolissa.
Toisaalta se kakkossentteri olisi järisyttävän hyvä, JOS Männyllä on lenssua, loukkia tai mitä tahansa muuta.

En usko, että Najmanin korvaajaa etsitään hiki otsalla, vaan tiedostetaan, että mestaruuteen tarvittava rosteri on jo olemassa, ellei tapahdu nukahduksia. Vaikea kuvitella Ratisen, Borgin tai Meskasen tai Nättisen tasojen romahtavan tässä. On mielestäni todennäköisempää, että edes 3/4 jatkaa tällä tasolla ja parantaa. Ja kun ollaan katsottu näiden nostavan tasoaan, voimme olettaa, että organisaatiossa ja erityisesti valmennuksessa tehdään asioita oikein, joten voimme myös luottaa ja uskoa, että nämä Nättiset ja Svejkovskytkin vielä nostavat tasoaan kevään aikana.

Olisin myös melko varovainen suurten mullistusten kanssa. Tuolla on nyt oikeasti aika tulisieluinen jengi, ja jos sieltä alkaa kauheesti käymään ovi poppareille ja ulos, niin se voi tehdä hallaa joukkueelle. Esim. monien parjaama Könönen tuntuu olevan joukkueessa glue guy, ja siksi en enää tässä vaiheessa kautta tekisi mitään radikaaleja ratkaisuja hänen suhteensa.

Ja mitä viime kaudesta on kuulunut jälkeenpäin sieltä sun täältä, niin yksikin pelaaja voi myrkyttää ilmapiiriä paljonkin. En rehellisesti sanottuna edes tiedä haluanko tonne vielä yhden sentterin. Loukkiriskin takia kyllä, mutta kaikkien ollessa terveinä, menisin näillä. Luotan tähän porukkaan.

Samaa mieltä. Pingaus oli sinulle vain siis siksi, kun vastasin aiemmin O'Learystä ja hänen tehoistaan laiturina :) Mutta @Toutain mainitsikin, että hänet on vasemmaksi laidaksi ilmoitettu esimerkiksi hockeydb:ssä, joten varmasti olisi järkevämpi siirtää hänet laitaan kuin Nättinen, jos sellainen tilanne tulisi vastaan.

ZikZak

Vakiokokoonpanossa

Suomi-Mänty-Lööke
Nättinen-X-Svejkovsky
Klingberg-Borg-Meskanen
Ratinen-O'Leary-Väisänen

Ihan on hyviä pointteja.Toki Ratinen voitaisiin siirtää nelosen laitaan(itse en siirtäisi) mutta uskon että vaikka Nättinen voisi olla hyvä tasapainottava pelaaja 2laidassa niin Ratisen hyökkäysavut taas paljon kovempia kuin mitä Nättinen
Mäntykivi
Nättinen
Borg
O`leary
Eikö nämä riitä Sm-liigan senttereiksi?
Mielestäni tarvitaan parempi hyökkäyssuunnan pelaaja kun kukaan näistä kolmesta alimmasta.Mäntykivi jos loukkaantuu niin Nättiselläkö mennään ykkössentterinä?

• Tykkää
Reactions: #68

King Marek

Vakiokokoonpanossa
Ihan on hyviä pointteja.Toki Ratinen voitaisiin siirtää nelosen laitaan(itse en siirtäisi) mutta uskon että vaikka Nättinen voisi olla hyvä tasapainottava pelaaja 2laidassa niin Ratisen hyökkäysavut taas paljon kovempia kuin mitä Nättinen

Mielestäni tarvitaan parempi hyökkäyssuunnan pelaaja kun kukaan näistä kolmesta alimmasta.Mäntykivi jos loukkaantuu niin Nättiselläkö mennään ykkössentterinä?
Mä veikkaan että tälläiseen scenaarioon ei kukaan sm-liiga seura varaudu ennen kuin sellainen loukkaantuminen tapahtuu. Siinä tapauksessa mentäisiin Nättisellä ja haettaisiin sitten mitä löytyy tai ei löydy.

ZikZak

Vakiokokoonpanossa
Mä veikkaan että tälläiseen scenaarioon ei kukaan sm-liiga seura varaudu ennen kuin sellainen loukkaantuminen tapahtuu. Siinä tapauksessa mentäisiin Nättisellä ja haettaisiin sitten mitä löytyy tai ei löydy.
Niin siinäpä yksi syy miksi pitäisi ainakin yrittää löytää se.Tiedän että vaikeeta se tulee olemaan

King Marek

Vakiokokoonpanossa
Niin siinäpä yksi syy miksi pitäisi ainakin yrittää löytää se.Tiedän että vaikeeta se tulee olemaan
Tietyt sentterit on hommattu ja niillä pitää sitten mennä, kun ei sitä rahaa ole rajoittamattomasti varautua kaikkeen mahdolliseen ja siirrellä pelaajia kuin jossain fantasiapelissä mielensä mukaan miten joku sattuu pelaamaan.

Luottopelaaja

Minä voin kuvitella Ratisen, Meskasen, Borgin ja Nättisen "tason laskun" (paluun alkukauden tasolle) aika helposti ihan pelaajien lähihistorian valossa.

Tätä liioitellaan mielestäni melkoisesti tätä mullistusnäkökulmaa ja myrkytysjuttuja, kun Tapparalla on istunut pleijareissa Kuuselaa ja Nenosta, kun on tankattu pleijareiden alla ja ties ketä poppareilla ja ei ole paljon mestaruudet kiertäneet.

Vahva

Vakiokokoonpanossa
Minä voin kuvitella Ratisen, Meskasen, Borgin ja Nättisen "tason laskun" (paluun alkukauden tasolle) aika helposti ihan pelaajien lähihistorian valossa.

Tätä liioitellaan mielestäni melkoisesti tätä mullistusnäkökulmaa ja myrkytysjuttuja, kun Tapparalla on istunut pleijareissa Kuuselaa ja Nenosta, kun on tankattu pleijareiden alla ja ties ketä poppareilla ja ei ole paljon mestaruudet kiertäneet.
Ei se välttämättä mestaruutta vie, mutta muistan ettei Kuuselakaan tuota roolia arvostanut.

ZikZak

Vakiokokoonpanossa
Tietyt sentterit on hommattu ja niillä pitää sitten mennä, kun ei sitä rahaa ole rajoittamattomasti varautua kaikkeen mahdolliseen ja siirrellä pelaajia kuin jossain fantasia pelissä.
Niin tämä totta mutta luulen että täällä saa silti olla mielipide siitä että tarvitaan kakkossentteri ja ettei mielestäni menestytä jos ei sitä saada varsinkaan jos Mäntykivelle sattuisi jotain.

Viimeksi muokattu:

King Marek

Vakiokokoonpanossa
Niin tämä totta mutta luulen että täällä saa silti olla mielipide siitä että tarvitaan kakkossentteri ja ettei mielestäni menestytä jos ei sitä saada varsinkaan jos Mäntykielle sattuisi jotain.
Tottakai mielipide saa olla, mutta miten realisti se sitten on. Mäkin voisin haluta kaikenlaista tuohon joukkueeseen.

ZikZak

Vakiokokoonpanossa
Tottakai mielipide saa olla, mutta miten realisti se sitten on. Mäkin voisin haluta kaikenlaista tuohon joukkueeseen.
Silleen realistista se on että jos jostain ilmestyisi joku todella hyvä hyökkäyspään sentteri niin Ilves ja tämä foorumi ottaisi kiljuen vastaan hänet vaikka se tarkoittaisi sitä että joku pahoittaisi mielensä.

yellowgreen

Luottopelaaja

Tätä liioitellaan mielestäni melkoisesti tätä mullistusnäkökulmaa ja myrkytysjuttuja, kun Tapparalla on istunut pleijareissa Kuuselaa ja Nenosta ja ties ketä poppareilla ja ei ole paljon mestaruudet kiertäneet.
No tällaiseen näkemykseen minulla on oikeus ja tätä mulle tukee myös Hölön peluutus. Ei kerta eikä ensimmäinen ollut nytkään Kärpät-pelissä kun manasin miksi helvetissä siellä oli kentällä Bau poppoineen ratkaisuhetkillä. Uskon vahvasti siihen, että Hölön peluutus ja valmennus perustuu koko kauden mittaiseen rakennukseen, pelitavan, lajitaitojen ja henkisen puolen. Kaikki hänen toiminnassaan viittaa siihen. Hölö ei vaikuta valmentajalle, joka haluaa lisää ja lisää pelaajia, vaan tekee paljon nykyisten parhaiden puolisen kaivamiseksi. Mielestäni tasonnostajien tasonnostot eivät ole vuoristoratamaisia ja heitteleviä. Mielestäni käyrä on kaikilla samanhenkinen ja -suuntainen, enkä näe miksi se muuttuisi. Kevään lähestyessä miksi vaikkapa Borg alkaisi taistelemaan vähemmän? Ei siellä nyt mitään maagisia samettikäsiä oo jollai suonenvedolla tullu Meselle, Borgille ja muille. Siellä on jätkät painanu sata lasissa, hyvänä esimerkkinä eilinen alivoimamaali. Henkistä kanttia, rohkeutta ja pelitavan tuomaa varmuutta. Uskon näiden jatkuvan. Samaa käyrää menee myös maalivahtien käyrät. Myös Malekin Porissa, vaikka tuli pari Murphylaista.

O'Leary sopii hankintana tähän. Paikko, jolla paikataan sentterivaje (Najman), mutta korvaajan sijaan tasoa nostaneille Nättiselle ja Borgille isompaa roolia ja varma luuta ja joukkueen jätkä nelosta viemään kohti varmaa 0-0-pelaamista.

Mun mielestä tällä kaudella näkyy nousujohteinen projektityöskentely, ja uskon sen jatkuvan.

Jos viime vuonna ois ollu poissa Mänty, Kody, Suomi, Ikonen, Parikka ja Masin, niin en usko, että oltais pelattu niin ku on nyt pelattu viimeinen 1kk.

Ja toisteisuutta tässä on viime kausiin kun Hölö oli Pelsujen kanssa finaalissa kapeammalla rosterilla.