Ilveksen nykytilanne

Prophet

Luottopelaaja
Viestejä
2 835
Vs: Ilveksen nykytilanne

Pelaajabudjettiin liittyvistä panostuksista käydyn keskustelun innoittamana kaivelin netin syövereistä lukuja Liigajoukkueiden kausikohtaisista pelaajabudjeteista. Lähteinä on käytetty mm. Liigan sivuja, Jatkoajan keskustelua (jonne luvut on poimittu Jääkiekkolehden kausijulkaisusta) sekä Maikkarin, YLEn, Iltalehden ja Iltasanomien tekemiä listauksia. Nämä luvut osittain poikkeavat jäsen Teron vastaavista "Ilveksen tilastoketju"-topicissa, mutta isossa kuvassa liikutaan samoilla neliöillä.

Budjetit ovat toki vain budjetteja ja kukin ilmoittaa noissa asioita haluamallaan tavalla, mutta varsin hyvin nämä suuntaa antavat silloin, kun tarkkaillaan jonkun joukkueen asetelmia suhteessa muihin.


Kausi Pelaajabudj. Muutos € Muutos-% Pel.budj. ka Erotus ka Budj.sija Sij.
06-07 1 650 000 1 650 000
0​
8. 7.
07-08 1 630 000 -20 000 -1,21 1 720 000 -90 000 9. 8.
08-09 1 970 000 340 000 20,86 2 000 000 -30 000 8. 10.
09-10 1 700 000 -270 000 -13,71 1 990 000 -290 000 10. 14.
10-11 1 500 000 -200 000 -11,76 2 050 000 -550 000 14. 8.
11-12 1 650 000 150 000 10,00 2 110 000 -460 000 12. 14.
12-13 1 550 000 -100 000 -6,06 2 230 000 -680 000 13. 14.
13-14 1 550 000 0 0,00 2 350 000 -800 000 13. 11.
14-15 1 800 000 250 000 16,13 2 274 000 -474 000 11. 10.
15-16 1 700 000 -100 000 -5,56 2 100 000 -400 000 11. 14.


Taulukossa on ilmoitettu:
- Kausi
- Ilveksen pelaajabudjetti
- Ilveksen pelaajabudjetin euromääräinen muutos verrattuna edelliseen kauteen
- Ilveksen pelaajabudjetin prosentuaalinen muutos verrattuna edelliseen kauteen
- Liigajoukkueiden pelaajabudjettien keskiarvo
- Ilveksen pelaajabudjetin euromääräinen ero Liigan keskiarvoon verrattuna
- Ilveksen sijoitus budjettivertailussa
- Ilveksen sijoitus kauden päätteeksi


Ajatuksia:
- Raipen viimeiseen kauteen (2007-08) ei panostettu, mutta toisaalta myös seuraavalla kaudella Ilves sijoittui budjettivertailussa suunnilleen samoille sijoille (9.->8.), vaikka budjettia kasvatettiin 340 000 eurolla.
- Kauden 2008-09 panostuksiin saattoi vaikuttaa Raipen lopettamisen kautta menetetyn markkina-arvon lisäksi myös se, että tuolloin KHL aloitti toimintansa. Liigan pelaajabudjettien keskiarvo teki tuolle kaudelle suuren harppauksen (+280 000 €), joten muutkin nostivat budjettejaan suunnilleen samassa suhteessa kuin Ilves (+340 000 €).
- Parin viimeisen kauden pelaajabudjettien keskiarvoon on vaikuttanut Jokereiden poistuminen Liigasta.
- Ilves on edelleen yllättävän kaukana Liigan keskiarvosta, kun huomioidaan, että yksi keskiarvoa eniten nostaneista kilpailijoista on poistunut ja tilalle on tullut pari keskiarvon alapuolella toimivaa kilpailijaa.


Edit. Taulukkoa muokattu luettevampaan muotoon ja liitekuva lisätty.
 

Liitteet

  • pelaajabudjetti.jpg
    pelaajabudjetti.jpg
    56,8 KB · kertaa luettu: 255

HekeK

Administrator
Ylläpidon jäsen
Viestejä
5 240
Vs: Ilveksen nykytilanne

Battery sanoi:
kylläonkivaaollailvesfani sanoi:
Ei voi kuin ihmetellä Hegen suunnan muutosta. Tai oikeastaan ihmettelen enemmän
sitä, että kuin pirun taitavia ne on ku saa tommosia suunnan muutoksia aikaan ihmisten asenteissa.

Kiristys, uhkailu ja lahjonta. Ja näin. Valitse siitä.

Tietysti tälle suunnanmuutokselle on syynsä, ja se syy on Esa Honkalehto. Jos nyt mietitään taaksepäin kaikkea sitä mitä minä olen sekä tänne että Jatkoaikaan Honkalehdosta kirjoittanut, olisi moni Esan asemassa ajatellut, että "Helvetti tuo Karjalaisen poika on yksi kusipää." Varmasti Esallakin on tämä käynyt mielessä. Eikä siinä mitään. Tämä on täysin luonnollista. Nyt tullaan siihen olennaiseen. Sen sijaan että Honkalehto olisi antanut asioiden vain olla, hän tarttuu puhelimeen, soittaa minulle ja alkaa rakentaa I-H Oy:n ja Share Ilves ry:n välille tiivistä yhteistyötä. Siis kaiken sen jälkeen mitä minä olen pitkin nettiä suoltanut. Tämä jos mikä on osoitus ihmisen suuruudesta. Kova temppu. Nyt on muutaman kerran Esan kanssa palaveerattu. Toivottavasti näiden palavereiden hedelmiä päästään tulevina kuukausina nauttimaan.

Toivon aidosti Honkalehdon onnistuvan. Se on sekä minun etuni, Share Ilves ry:n etu ja mikä tärkeintä, Ilves-yhteisön etu. Voin myös kertoa, että fiilis on aika siisti kun voi taas pitkästä aikaa lähestyä Ilvestä (I-H Oy) positiivisesta vinkkelistä.
 

sämpylä

Luottopelaaja
Viestejä
5 157
Vs: Ilveksen nykytilanne

Hyvää aivopesua on Esa tehnyt! Eikö pitäisi olla tekojen aika, eikä vaan että hyvä fiilis toimintaan ja hyvät välit tj:n kanssa. Mitä jos Esa ei pystykkään lupauksuksiinsa ja kaikkeen mitä sinulle ja muille puuhunut, sittenkö kääntyy taas takki? Ette olekkaan väleissä kun Esa saa kovaa kritiikkiä.
 

Jorman Kivet

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
981
Vs: Ilveksen nykytilanne

HeGe41 sanoi:
Battery sanoi:
kylläonkivaaollailvesfani sanoi:
Ei voi kuin ihmetellä Hegen suunnan muutosta. Tai oikeastaan ihmettelen enemmän
sitä, että kuin pirun taitavia ne on ku saa tommosia suunnan muutoksia aikaan ihmisten asenteissa.

Kiristys, uhkailu ja lahjonta. Ja näin. Valitse siitä.

Tietysti tälle suunnanmuutokselle on syynsä, ja se syy on Esa Honkalehto. Jos nyt mietitään taaksepäin kaikkea sitä mitä minä olen sekä tänne että Jatkoaikaan Honkalehdosta kirjoittanut, olisi moni Esan asemassa ajatellut, että "Helvetti tuo Karjalaisen poika on yksi kusipää." Varmasti Esallakin on tämä käynyt mielessä. Eikä siinä mitään. Tämä on täysin luonnollista. Nyt tullaan siihen olennaiseen. Sen sijaan että Honkalehto olisi antanut asioiden vain olla, hän tarttuu puhelimeen, soittaa minulle ja alkaa rakentaa I-H Oy:n ja Share Ilves ry:n välille tiivistä yhteistyötä. Siis kaiken sen jälkeen mitä minä olen pitkin nettiä suoltanut. Tämä jos mikä on osoitus ihmisen suuruudesta. Kova temppu. Nyt on muutaman kerran Esan kanssa palaveerattu. Toivottavasti näiden palavereiden hedelmiä päästään tulevina kuukausina nauttimaan.

Toivon aidosti Honkalehdon onnistuvan. Se on sekä minun etuni, Share Ilves ry:n etu ja mikä tärkeintä, Ilves-yhteisön etu. Voin myös kertoa, että fiilis on aika siisti kun voi taas pitkästä aikaa lähestyä Ilvestä (I-H Oy) positiivisesta vinkkelistä.

Toivottavasti tämä positiivinen fiilis tarttuu mahdollisimman moneen Ilves-sydämeen. Sen tiedän,että se on kaikilla jotka tänne kirjoittavat. Itse en ole pitkään aikaan välittänyt kuka on toimistolla ja kuka ei. Olen keskittynyt Ilves-joukkueeseen ja jotenkin minullakin on lapsen usko nyky Honkalehtoon. Nämä kahvittelu kommentit ovat jotenkin jo kuluneita.....
 

Brooks

Luottopelaaja
Viestejä
7 022
Vs: Ilveksen nykytilanne

Prophet sanoi:
- Raipen viimeiseen kauteen (2007-08) ei panostettu, mutta toisaalta myös seuraavalla kaudella Ilves sijoittui budjettivertailussa suunnilleen samoille sijoille (9.->8.), vaikka budjettia kasvatettiin 340 000 eurolla.

Eikös 2008 astunut voimaan SM-liigan sekä Canal+:n ja Nelosen uusi viisivuotinen sopimus? Se taisi kohottaa kaikkien SM-liigaseurojen budjetteja.
 

JK

Guest
Vs: Ilveksen nykytilanne

HeGe41 sanoi:
...
Sen sijaan että Honkalehto olisi antanut asioiden vain olla, hän tarttuu puhelimeen, soittaa minulle ja alkaa rakentaa I-H Oy:n ja Share Ilves ry:n välille tiivistä yhteistyötä. Siis kaiken sen jälkeen mitä minä olen pitkin nettiä suoltanut. Tämä jos mikä on osoitus ihmisen suuruudesta. Kova temppu. Nyt on muutaman kerran Esan kanssa palaveerattu. Toivottavasti näiden palavereiden hedelmiä päästään tulevina kuukausina nauttimaan.
...

Tämä on hyvä merkki. Ehkä siellä toimistolla on havahduttu siihen, että peruskannattajia alkaa tippumaan kelkasta - jotain on tehtävä toisin. Potentiaalia Ilveksessä on edelleen ja jos rivit saadaan koottua niin ehkä Ilves vielä nousee huipulle.

Tässä on kuitenkin mennyt useita vuosia hukkaan ja I-H:n toiminnan johdosta monet uskolliset kannattajat ovat kääntäneet seuralle selkäänsä ja uusien kannattajien saaminen huonolla julkisuuskuvalla on hankalaa.

Toivottavasti tässä lopultakin nähdään se, että tärkein asia menestykseen (jatkuvaan sellaiseen) on pelaajabudjetin nosto. Ja tämä taas tarkoittaa myynnin onnistumista. Jos VVV:n alusta lähtien olisi pelaajabudjettia nostettu 5-10% / vuosi niin se tarkoittaisi yhden pelimiehen lisäpalkkaamista per vuosi ja nyt oltaisiin ihan eri tilanteessa.

Itse voisin "sijoittaa" sen 5-10% enemmän, jos tällainen suunnitelma olisi olemassa. Nyt sitä ei ole - puhutaan vain 1,7MEUR pelaajabudjetista ja siinä se. Jotenkin tässä on ajelehtimisen tuntu ja jos(ja kun) pääomistaja/hallitus sen sallii niin en itse ole kiinnostunut tästä "ajopuumallista". Tavoitteellisuutta, suunnitelmallisuutta ja konkretismia siihen liikevaihdon ja pelaajabudjetin kasvuun, kiitos.

Potentiaalia tässä kuitenkin on, nytkin kesken kauniin kesäillan täällä porukka naputtelee mielipiteitä I-H:sta. Kuinka voi näin pienen seuran touhut kiinnostaa ;)
 

Ilveksenmiäs

Tähtipelaaja
Viestejä
14 493
Vs: Ilveksen nykytilanne

Positiivista on juuri se, että Kivellä on ollut tapana saada joukkue ylisuorittamaan. Ei hänellä ole koskaan ollut parasta rosteria käytössä. Ja tuota ylisuorittamista ei ole juurikaan nähty vuoden 2001 jälkeen..pois lukien yksittäisien pelaajian esiin nousut, jotka nekin on olleet vähissä. 20 maalin mies on sen 20 ehkä iskenytkin.

Panostaako siis Ilves ensikauteen ?

Palkattiin mestarivalmentaja Kivi, mutta unohtuu usein, että palkattiin myös Salo jota itse pidän tulevaisuuden " Lauri Marjamäkenä ".
Pakistoon tuli tuore mestari Aalto ja välierien yksi profiilipakki Laatikainen. Pidettiin myös mestari Vittasmäki ( lähellä kultakypärää ), Niemi ja tulevaisuuden lupaus Parikkakin.
Maalivahdiksi haettiin Kärpissä viimekaudella tuuraillut kaveri entisen NHL-vahtimme Toivosen tueksi.
Hyökkäykseen tuli Allsvenskanin maalitykki Wahl. Sandell jatkaa toipuneena, Laaksokin pystyttiin pitämään, jne...

Liian usein takerrutaan siihen, mitä ei ole tehty, mutta hyviäkin asioita on tehty.
Toki tuo rosteri huutaa yhtä pakkia ja varsinkin 1-2 hyökkääjää, mutta niillä rosteri ja panostus olisikin jo kohtalaista.
Menetimme vain Savilahden ja Salmelan..muut joutavat mennäkkin. Hyvä sekin saldo, varsinkin verrattuna historiaan.
 

Battery

Luottopelaaja
Viestejä
7 778
Vs: Ilveksen nykytilanne

Nyt sitten jäädään odottomaan koska Honkaluoma alkaa vaatimaan HeGeltä aktiivisimpien foorumistien sähköposti- ja IP-osoitteita?

Yhteydenottoja odotellessa.
 

sämpylä

Luottopelaaja
Viestejä
5 157
Vs: Ilveksen nykytilanne

Kaikki vastarannan kiisket ja jullittelijat varmaan myös saavat foorumipannaa, kun Esa käynnistää 2-vaiheen. Sisäpiiriin päässeet modet hoitavat täytäntöön panon.
 

HekeK

Administrator
Ylläpidon jäsen
Viestejä
5 240
Vs: Ilveksen nykytilanne

Minähän kirjoitin, että toivon Honkalehdon onnistuvan. Toivon hänen olevan oikealla tiellä. Annan oman panokseni, jotta nämä toiveet toteutuisivat.
 

Miika Lundin

Luottopelaaja
Viestejä
2 489
Vs: Ilveksen nykytilanne

Yksi vaihtoehto on toki liittyä sisäpiiriin esim. Share Ilves Ry:n kotisivujen kautta.

Ja senkin jälkeen jää vielä foorumi-itkujen mahdollisuus. Win-win.
 

HekeK

Administrator
Ylläpidon jäsen
Viestejä
5 240
Vs: Ilveksen nykytilanne

mihu sanoi:
Ja senkin jälkeen jää vielä foorumi-itkujen mahdollisuus. Win-win.

Naurahdin. Olen tästä elävä esimerkki.

Kannattaa liittyä!
 

Ilveksenmiäs

Tähtipelaaja
Viestejä
14 493
Vs: Ilveksen nykytilanne

HeGe41 sanoi:
Minähän kirjoitin, että toivon Honkalehdon onnistuvan. Toivon hänen olevan oikealla tiellä. Annan oman panokseni, jotta nämä toiveet toteutuisivat.
Voiko Honkalehto onnistua ?
Hän ei pysty hankkimaan tarvittavia vahvistuksia.. tai siis antamaan niihin tarvittavaa valuuttaa.
Kivi voi luotsata joukkueen korkeallekkin ja tätä kautta voi myös sitä lisävaluuttaa tippua laariin, mutta onnistuiko Honkalehto jotenkin ?
Ilves tuotteena on niin alhaalla, että on oikeastaan aivan sama, kuka siellä häärää. Ainut mahdollisuus on omistajatahon lisäpanostus, tai urheilullinen menestys ilman tuota..Honkalehdon tekemiset tässä eivät paljon mitään hetkauta.
Hän voi kehittää ulko-ottelutapahtuman ja se voi jopa onnistua, mutta entä sen jälkeen ? Ei sillä kuitata edes vanhoja velkoja, saati kehitetä tuotetta nimeltä Ilves.
Honkalehto voi pitää Ilveksen olemassa, Manngardin vippien avulla, mutta miten tästä rakennetaan menestyvä tuote ?
Tulee uusi halli, jonka takia kulut kasvavat huomattavasti..Ilves ei halua sinne, vaan puuhastella Hakametsän suojissa. Koko halli kuvastaa Ilvestä.. suoraan jostain mustavalkoteeveen ja Kekkosen aikakaudelta.
Näillä katsojamäärillä ja tuolla pelaajabudjetilla, jos tekee silti koko ajan tappiota, niin en pysty näkemään tulevaisuutta seuralla. En ainakaan ammattilaisliigassa. Miten tuo muka nousuun lähteen.. pistämällä pelaajabudjetti milliin ja silti täyttämällä katsomo joka ilta ? Ilves on yhtä kuin mahdoton yhtälö nykymuotoisena toimijana.
 

Pro

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
489
Vs: Ilveksen nykytilanne

HeGe41 sanoi:
Minähän kirjoitin, että toivon Honkalehdon onnistuvan. Toivon hänen olevan oikealla tiellä. Annan oman panokseni, jotta nämä toiveet toteutuisivat.

Kaikkihan toivovat, näkymät ovat vaan totaalisen harmaat.

Mutta jos totta puhutaan, onnistumisen tiellä ei ole mies itse numero uno. Mikään meriittihän ei tällä taipaleella ole pronssia ottaa, mutta oma ranking:

1. Vinnie
2. Jääskeläinen
3. Honkkis

Aikaajoissa tietenkin voi yllättäjätkin satunnaisesti pärjätä, mutta pitkässä juoksussa tallipäällikkö ja insinööri tekevät kuskille edes mahdollisuuden voittaa.
 

Keltavihreä

Luottopelaaja
Viestejä
5 008
Vs: Ilveksen nykytilanne

Pro sanoi:
HeGe41 sanoi:
Minähän kirjoitin, että toivon Honkalehdon onnistuvan. Toivon hänen olevan oikealla tiellä. Annan oman panokseni, jotta nämä toiveet toteutuisivat.

Kaikkihan toivovat, näkymät ovat vaan totaalisen harmaat.

Mutta jos totta puhutaan, onnistumisen tiellä ei ole mies itse numero uno. Mikään meriittihän ei tällä taipaleella ole pronssia ottaa, mutta oma ranking:

1. Vinnie
2. Jääskeläinen
3. Honkkis

Aikaajoissa tietenkin voi yllättäjätkin satunnaisesti pärjätä, mutta pitkässä juoksussa tallipäällikkö ja insinööri tekevät kuskille edes mahdollisuuden voittaa.

Täsmälleen samaa mieltä. Sillon on hyvin vaikee onnistua pitkässä juoksussa, vaikka ulkojäät ym. menis miten hyvin. Yhtälö on vaan liian vaikea.
 

toskala

Luottopelaaja
Viestejä
9 018
Vs: Ilveksen nykytilanne

Ei ole näköjään mikään muuttunut vaan harpattu 10 vuotta taaksepäin. Edelleen sitä Esa yrittää vaientaa kritiikin uhkailemalla tai lahjomalla kritisoijat hiljaisiksi. Siinähän koittaa. Sellainen ei varmaan ole tullut mieleen että lupaisi vain sellaisia asioita jotka pystyy pitämään tai satsaisi siihen Ilveksen menestykseen tai esiintyisi sellaisella tavalla johon I-H Oy:n tulokset edellyttäisi, eli nöyrästi.

Toivottavasti Hege pystyy sitten lupaamaan että sananvapaus foorumilla säilyy ja anonymiteettiä kunnioitetaan. Kun luottamusta ei ole niin sitä ei ole ja silloin herää epäilys että mikä on tämänkin peliliikkeen perimmäinen tarkoitus.
 

Ilveksenmiäs

Tähtipelaaja
Viestejä
14 493
Vs: Ilveksen nykytilanne

Sen verran voisi HeGe avata asiaa, että missä hän toivoo Honkalehdon onnistuvan ?
Mielestäni aika yksinkertainen kysymys, mutta olennainen tässä kohtaa.
 

jurgen

Tähtipelaaja
Viestejä
14 353
Vs: Ilveksen nykytilanne

Kannattaa todellakin liittyä Share Ilvekseen, sillä siellä on keskustelupalsta, jossa on vain ja ainoastaan täyttä asiaa. Muutoinkin tuo yhdistys tuo tällaisen tavallisen kannattajan lähelle Ilveksen ydintä.
 

VP

Luottopelaaja
Viestejä
5 568
Vs: Ilveksen nykytilanne

Ilveksenmiäs sanoi:
Sen verran voisi HeGe avata asiaa, että missä hän toivoo Honkalehdon onnistuvan ?
Mielestäni aika yksinkertainen kysymys, mutta olennainen tässä kohtaa.
Villi veikkaus: Talouden tasapainotus/kulukuuri ja Ulkojäät.
 
Ylös