Ilveksen nykytilanne

Lynxlynx

On vain yksi.
Vs: Ilveksen nykytilanne

Kuten täällä on jo moneen kertaan todettu, boikotoijien vaikutus on häviävän pieni, varmastikin korkeintaan 10% hallista puuttuvista 3000 kävijästä. Se loppu 90% tulee menestyksen perässä, siinä missä Tapparan gloryhuntteritkin.

Nähdäkseni tämän huuman korostajat ovat varsin oikeassa; syksyllä on parempi pelin kulkea, tai halli on yhtä tyhjä kuin viime vuosinakin. Siksi olisi tärkeää, että jo kauden alkaessa joukkueessa pelaa liigapelaajia, ettei niitä tarvitse puolta vuotta koulia tyhjien lehtereiden edessä.

Peltinen

Vakiokokoonpanossa

Täällä on nyt kahdenlaista mielipidettä. "Suu säkkiä myöden" -puolue on sitä mieltä, että ensin pitää saada talous kuiville ja liikevaihtoa kasvatettua ja vasta sitten voidaan panostaa joukkueeseen ja nyt ei ole varaa riskinottoon. Toinen "nyt ei paineta jarrua" puolue on sitä mieltä, että orastavaa nousua ei saa tukahduttaa kasaamalla nimetön halpa junnuporukka, jota ei edes Kivi saa vietyä sääliplayoffseja pidemmälle.

Siinä mielessä ymmärrän suu säkkiä myöden -porukkaa, että muutos venyi turhan pitkälle keväälle ja ensi kausi oli pitkälle jo menetetty siinä vaiheessa, kun nimet saatiin lopulta papereihin. Runkopelaajista osalla oli jo uusi seura neuvoteltuna samoin kuin monella potentiaalisella värväyksen kohteella. Tässä kohtaa on jo vähän myöhäistä rypistää. Lisäksi toimistolla on ensi kauden suunnittelun lisäksi vielä melkoinen savotta vanhojen sotkujen siivoamisessa.

Itse kuulun tähän toiseen ryhmään. Tätä menoa Karri viedään ensi kauden jälkeen isompiin kuvioihin ja keväällä noussut Ilves-kiima kuihtuu nopeasti jos runkosarjan aikana Hakametsästä poistuu useimmiten pettyneitä kannattajia viime talven tapaan. Ei se Tapparakaan säästämällä noussut nykyiseen tilaansa. Jos uusi johto ei edes itse usko myynnin ja liikevaihdon merkittävään paranemiseen vaan "kattelee ensin kuinka kauppa käy" niin on se nyt jumalauta kumma juttu, kannattiko silloin edes lähteä tähän projektiin?

Keltavihreä

Luottopelaaja

Peltinen sanoi:
Täällä on nyt kahdenlaista mielipidettä. "Suu säkkiä myöden" -puolue on sitä mieltä, että ensin pitää saada talous kuiville ja liikevaihtoa kasvatettua ja vasta sitten voidaan panostaa joukkueeseen ja nyt ei ole varaa riskinottoon. Toinen "nyt ei paineta jarrua" puolue on sitä mieltä, että orastavaa nousua ei saa tukahduttaa kasaamalla nimetön halpa junnuporukka, jota ei edes Kivi saa vietyä sääliplayoffseja pidemmälle.

Siinä mielessä ymmärrän suu säkkiä myöden -porukkaa, että muutos venyi turhan pitkälle keväälle ja ensi kausi oli pitkälle jo menetetty siinä vaiheessa, kun nimet saatiin lopulta papereihin. Runkopelaajista osalla oli jo uusi seura neuvoteltuna samoin kuin monella potentiaalisella värväyksen kohteella. Tässä kohtaa on jo vähän myöhäistä rypistää. Lisäksi toimistolla on ensi kauden suunnittelun lisäksi vielä melkoinen savotta vanhojen sotkujen siivoamisessa.

Itse kuulun tähän toiseen ryhmään. Tätä menoa Karri viedään ensi kauden jälkeen isompiin kuvioihin ja keväällä noussut Ilves-kiima kuihtuu nopeasti jos runkosarjan aikana Hakametsästä poistuu useimmiten pettyneitä kannattajia viime talven tapaan. Ei se Tapparakaan säästämällä noussut nykyiseen tilaansa. Jos uusi johto ei edes itse usko myynnin ja liikevaihdon merkittävään paranemiseen vaan "kattelee ensin kuinka kauppa käy" niin on se nyt jumalauta kumma juttu, kannattiko silloin edes lähteä tähän projektiin?

Itse uskon että pelimiehiä tulee vielä, väkisinkin. Niin paljon täytyy olla vielä ilmaa pelaajabudjettiin, oli se sitten mitä hyvänsä.

Ja itse uskon, ettei pilipaliporukalla lähdetä ensi kauteen. Nyt vain ei huudella etukäteen kaiken maailman paskaa mitä esim. honkkis tapasi tehdä jatkuvasti.

Osakeanti ym. vielä kesken pahasti. Ehkä Ripat ja kump. katsovat ensin miten osakeanti menee ja reagoivat vähän sen mukaan. Ei se hölmöä ole. Aina löytyy myöhemminkin pelimiehiä, mihin vuoden aikaan tahansa.

Nyt on hyvä suht omavarainen runko joka täydentyy vielä aivan varmasti.

Ihme panikointia täällä ensi kaudesta ku nykyinenkään ei vielä lähelläkään loppua. Ootellaan nyt aivan rauhassa.

Simma

Luottopelaaja

kylläonkivaaollailvesfani sanoi:
Peltinen sanoi:

Itse uskon että pelimiehiä tulee vielä, väkisinkin. Niin paljon täytyy olla vielä ilmaa pelaajabudjettiin, oli se sitten mitä hyvänsä.

Ja itse uskon, ettei pilipaliporukalla lähdetä ensi kauteen. Nyt vain ei huudella etukäteen kaiken maailman paskaa mitä esim. honkkis tapasi tehdä jatkuvasti.

Osakeanti ym. vielä kesken pahasti. Ehkä Ripat ja kump. katsovat ensin miten osakeanti menee ja reagoivat vähän sen mukaan. Ei se hölmöä ole. Aina löytyy myöhemminkin pelimiehiä, mihin vuoden aikaan tahansa.

Ihme panikointia täällä ensi kaudesta ku nykyinenkään ei vielä lähelläkään loppua. Ootellaan nyt aivan rauhassa.
Niin just. Olen samaa mieltä. Otetaan nyt ihan rauhassa. Ei tässä ole mihinkään kiire. Annetaan Jalolle, Kivelle ja Hirsimäelle nyt aikaa rakentaa ensi vuotta.

Jos oikein Ilves-ahdistus iskee, voitte tehdä niin kuin minä ja mennä seuraamaan jalkapallo-Ilvestä koko kesän :)
Uusi lätkäkausi alkaa vasta syksyllä ja siihen on pitkä aika.

Hyvää kevättä ja kesän jatkoa palstatovereille. Palaillaan syksyllä taas asiaan :D

niemi637

Vakiokokoonpanossa

Simma sanoi:
kylläonkivaaollailvesfani sanoi:
Peltinen sanoi:

Niin just. Olen samaa mieltä. Otetaan nyt ihan rauhassa. Ei tässä ole mihinkään kiire. Annetaan Jalolle, Kivelle ja Hirsimäelle nyt aikaa rakentaa ensi vuotta.

Jos oikein Ilves-ahdistus iskee, voitte tehdä niin kuin minä ja mennä seuraamaan jalkapallo-Ilvestä koko kesän :)
Uusi lätkäkausi alkaa vasta syksyllä ja siihen on pitkä aika.

Hyvää kevättä ja kesän jatkoa palstatovereille. Palaillaan syksyllä taas asiaan :D

Kiitos futispeleissä käydään kyllä myös.

Mutta ei sitä voi liian kauaa katsella miten osakeanti menee. Meinaan loppujen lopuksi parhaat viedään aina päältä kauden päätteeksi. Sit jää näitä koodinimellä vihko ja muut vastaavat.

Itse haluaisin pari nimivahvaa jo tähän kauden päätyttyä ,että voi mennä hyvillä mielin ostamaan kausaria. Menen kyllä jokatapauksessa vaikka tässä olisi kaikki hankinnat. Uskon kuitenkin ,viellä että kauden päätyttyä julkaistaan Kolppanen, Rask ja naapurista tulee yksi pelaaja viellä jota en paljasta. Tuohon viellä yks hyvä Sentteri päälle niin alkaa näyttää hyvältä. Pakisto myös huutaa paria pelaajaa..

Ensi kaudella jo taistellaan tosissaan top 6 sijasta..

Jorman Kivet

Vakiokokoonpanossa

[/quote]

Kiitos futispeleissä käydään kyllä myös.

Mutta ei sitä voi liian kauaa katsella miten osakeanti menee. Meinaan loppujen lopuksi parhaat viedään aina päältä kauden päätteeksi. Sit jää näitä koodinimellä vihko ja muut vastaavat.

Itse haluaisin pari nimivahvaa jo tähän kauden päätyttyä ,että voi mennä hyvillä mielin ostamaan kausaria. Menen kyllä jokatapauksessa vaikka tässä olisi kaikki hankinnat. Uskon kuitenkin ,viellä että kauden päätyttyä julkaistaan Kolppanen, Rask ja naapurista tulee yksi pelaaja viellä jota en paljasta. Tuohon viellä yks hyvä Sentteri päälle niin alkaa näyttää hyvältä. Pakisto myös huutaa paria pelaajaa..

Ensi kaudella jo taistellaan tosissaan top 6 sijasta..
[/quote]

Ei ole tietoa kuka tapparasta voisi siirtyä, mutta Manu Honkanen voisi olla katsomisen arvoinen kortti. Tapparan projekti, jonka Ilves voisi viedä maaliin. On kohtuu agressiviinen laituri.

toskala

Luottopelaaja

Peltinen sanoi:

Niiden, ketkä vaatii nyt riskin ottoa ja sitä että buumi pitää hyödyntää kannattaa nyt muistaa yksi asia: Ajat ovat olennaisesti muuttuneet ja siksi jos riskiä päätetään ottaa, pitää myös samalla ajatella että mitä tehdään sitten jos se riski kostautuu. Ei ole enää mitään Amerikan setää joka viime kädessä kuittaa tappiot jos homma menee reisille. Tämä sedän apuuntulo tiukan paikan tullen tietysti mahdollisti sen että edustuskiekkoilu Ilveksessä saattoi jatkua, mikä sinänsä tietysti oli hyvä asia. Samalla kutenkin se aiheutti löperön toimintakulttuurin jossa sopimuksia saatettiin tehdä vaikkei niihin olisi ollut rahaa ajatuksella "kyllä ne rahat aina jostain löytyy".

Jotta Ilves voi ottaa riskiä pelaajabudjetin suhteen, sen on ensiksi saatava taloutensa siihen kuntoon että se riski kestetään vaikka sitten tulisi putoaminen 1. kierroksella. Muuten on seurauksena konkurssi, ihan oikeasti. Ei enää tule mitään setää joka kuittaa omasta pussistaan.

ipa1970

Luottopelaaja

Minä kun luulin että on hyvä ettei ole enää amerikansetää joka pelastaa vaan uudet omistajat jotka panostaa.

Brooks

Luottopelaaja

ipa1970 sanoi:
Minä kun luulin että on hyvä ettei ole enää amerikansetää joka pelastaa vaan uudet omistajat jotka panostaa.

Mitä eroa olisi siinä, jos rahat tulisivat Manngardin sijasta muilta omistajilta?

Kysehän on nimen omaan siitä, että Ilves-Hockey Oy:n pitää oppia toimimaan terveellä pohjalla ilman omistajien subventioita.

ipa1970

Luottopelaaja

Tervettä pohjaa saadaan kun menestytään. Luulisi kaikkien tajuavan että saman tasoisella joukkueella ja samanlaisella urheilullisella menestyksellä kuin viimeiset vuodet on menty tappiota tulee jatkossakin. Tappara on menossa viidettä vuotta putkeen finaaleihin, yhteistyökumppanit täysillä mukana ja siitä huolimatta sekään seura ei taloudellisesti "kaksista" plussatulosta tee. Mihin mahtaa perustua että samalla pelaajabudjetilla jokavuotiset yli puolen miljoonan tappiot muuttuvat yhtäkkiä plusmerkkisiksi? Uudet omistajat niin katsomossa sen takia 6000? HERÄTYS!! Itse oletin että uusi omistus "kuittaa" olemassa olevat nykyiset velat, panostaa lisäksi kilpailukykyiseen, menestyvään joukkueeseen joka mahdollistaa tehdä taloudellista voittoa ja siten myös seuran toimia tulevaisuudessa terveellä pohjalla.

harkasammakko

Vakiokokoonpanossa

ipa1970 sanoi:
Tervettä pohjaa saadaan kun menestytään. Luulisi kaikkien tajuavan että saman tasoisella joukkueella ja samanlaisella urheilullisella menestyksellä kuin viimeiset vuodet on menty tappiota tulee jatkossakin. Tappara on menossa viidettä vuotta putkeen finaaleihin, yhteistyökumppanit täysillä mukana ja siitä huolimatta sekään seura ei taloudellisesti "kaksista" plussatulosta tee. Mihin mahtaa perustua että samalla pelaajabudjetilla jokavuotiset yli puolen miljoonan tappiot muuttuvat yhtäkkiä plusmerkkisiksi? Uudet omistajat niin katsomossa sen takia 6000? HERÄTYS!! Itse oletin että uusi omistus "kuittaa" olemassa olevat nykyiset velat, panostaa lisäksi kilpailukykyiseen, menestyvään joukkueeseen joka mahdollistaa tehdä taloudellista voittoa ja siten myös seuran toimia tulevaisuudessa terveellä pohjalla.
Onneksi joukkueeseen panostamiseen on vajaa puoli vuotta aikaa.
Aloitetaan valittaminen vasta sitten, kun se lopullinen kauteen lähtevä kokoonpano on tiedossa (mikäli siihen silloin on vielä aihetta).

Fleda

Luonteeltani olen optimisti.

Kyllä pitää aika paljon tulla rahaa muualtakin kuin yleisömäärän kasvusta.

Mutta mutta. Ohan tää vähän absurdi keskustelu. Ilves on joutunu rakentaan joukkuetta sekasorron keskellä silloin, kun joukkue nykyaikana rakennetaan. Eipä ole ihme että joukkue sijalla 12. talousvaikeuksien keskellä ja omistajajärjestelyjen ollessa suurella yleisöllä unelma vain ei olla houkuteltu maailmantähtiä.

Nyt pitäs olla ilmeisesti joukkueessa ennen vappua jo muutama mm-tason pelaaja ja vähintää 2milj€ budjetti ilmotettuna, kun uusi johto on operoinut näinkin mahdottoman kauan.

Odottavan aika on pitkä, mutta nämä herrat saavat ainakin minulta aikaa.

Ilveksenmiäs

Tähtipelaaja

ipa1970 sanoi:
Hieman kärkkäästi kirjoitettu ja kaikkihan me realiteetit tiedämme, mutta valitettavasti tuo on täyttä totta.
En vieläkään ymmärrä myöskään sitä käsitystä, että joukkueen rämpiessä katsojaluvut ovat vain luokkaa 4000. Miksi tämän kevään jälkeen edes 4000 jaksaisi katsella surkeita esityksiä ja maksaa siitä ?
Sitten se toinen puoli..ensinnäkin, joukkuetta ei ole vielä edes julkaistu ja toiseksi, mitään rämpimistä ei ole vielä tapahtunut.

Ideaali tilanne olisi halvalla rosterilla nostaa tasoa tästä kaudesta, tehdä taloudellista voittoa ja hieman nostaa panostusta seuraavaan kauteen. Jolloin tapahtuisi jälleen samanmoinen tason nosto, taas lisää panostusta jne...
Onko tämä sitten realismia ? Voimmeko luottaa tämän kauden huiman nousun tapahtuvan ensikaudellakin, vai meneekö nyt koko runkosarjan syksyn malliin ?
Kumpi on isompi riski..luottaa valmennuksen nostavan heikon rosterin koko ajan ylemmäs sarjataulukossa, vai panostaa kertaalleen vähän enemmän ?

Keskustelu on tosiaan siinä mielessä turhaa, että a. me emme asioista päätä ja pelaajia hanki - b. ei niin ole vielä tehnyt ne oikeat joukkueen kasaajatkaan.
Ei nämä Valtoset ja muut voi olla niitä, joiden varaan lasketaan, kyllä nyt haetaan rotaatiopuolelle tasaisuutta pitkää kautta silmällä pitäen.
Ruotsalainen taas on oikeasti lahjakas, juttelin tänään aiheesta erään lähellä Ässiä olevan henkilön kanssa. Kertoi häneltä oikeasti odotetun läpimurtoa jo tälle kaudelle.

ipa1970

Luottopelaaja

Minä uskon että tulevaan kauteen panostetaan ja olen sen puolesta rauhallisin mielin. Ihmettelen vain kovin yleistä kantaa että pelaajabudjetti todennäköisesti laskee tai maksimissaan pysyy nykyisessä. Tässä tapauksessa en ymmärrä miten laivan suunta voisi kääntyä taloudellisesti tai urheilullisesti. Odotellaan.

Voimahyökkääjä

Vakiokokoonpanossa

Kyllä rosterissa pitää sen verran olla nimeäkin että saadaan katsojia halliin.

On siinä rahallisesti eroa mennäänkö 4000yleisökeskiarvolla vai 5000 keskiarvolla.
1000x30peliä=30 000 katsojaa ja tämä kertaa 30€ niin ollaan jo huikeassa summassa... Joo tiedän verot pois ja välikädet ynnämuut mutta tuo 1000katsojan ero on tällähetkellä aika pienestä kiinni..
+nimekkäämmällä joukkueella teoriassakin suurempi todennäköisyys pärjätä..

Ja Karri on meillä vielä ensivuoden valmentaja. Jatkajasta ei vielä tietoa. Nyt jos joskus olisi sauma tehdä nousua.

LuikuriTattinen

Luottopelaaja

Ihan ensimmäisenä lippuihin tarvitaan hinnan korotus ja ilmasia lippuja ei jaeta pitkin kyliä. Jokainen ymmärtää ja on valmis maksamaan sen 2-3e enemmän lipusta, jos tuolla tavalla saadaan joukkueseen laatua hankittua.

Kunto

Luottopelaaja

ipa1970 sanoi:
Tervettä pohjaa saadaan kun menestytään. Luulisi kaikkien tajuavan että saman tasoisella joukkueella ja samanlaisella urheilullisella menestyksellä kuin viimeiset vuodet on menty tappiota tulee jatkossakin...Itse oletin että uusi omistus "kuittaa" olemassa olevat nykyiset velat, panostaa lisäksi kilpailukykyiseen, menestyvään joukkueeseen joka mahdollistaa tehdä taloudellista voittoa ja siten myös seuran toimia tulevaisuudessa terveellä pohjalla.

Jatkoajassa kirjoitin tästä enemmänkin, mutta toistetaan nyt täälläkin. Suurin osa kannattajista (en tarkoita ketään tiettyä) ei osaa hahmottaa IH:n todellista tilannetta. Se ei toisaalta ole ihme, sillä Honkalehto ryhmineen on antanut väärän kuvan yrityksen tilanteesta ja Jalon luonteella (ainakin historiassa) likapyykkiä ei pestä julkisuudessa. Kuvittele pahin mahdollinen taloudellinen tilanne ja lisää sen päälle vielä paljon muita retuperällään olevia tekijöitä. Mitä kuvittelet tilanteen olevan, kun kumulatiiviset tappiot ennen tätä kautta olivat yli 4 milliä? Vielä tammikuussa oltiin menossa kohti suurinta tappiota ja joka suuntaan ollaan velkaa. Tämän lisäksi useaan tärkeään sidosryhmään välit olivat poikki ja toimisto aivan sekaisin. Ilman Jaloa konkurssi olisi ollut lähes väistämätön.

Mitä siis tehdä, kun olet velkaa verottajalle, vakuutusyhtiöille (pelaajien vakuutukset), edessä palkkojen maksut viiden off season kuukauden ajalta ja ollaan oltu pidempään Liigan tarkkailun alla. Maksatko verottajalle vai otat ison riskin ja hommaat kalliita pelaajia tiedostaen myös sen, että suuri osa halutuista pelaajista on tehnyt jo sopimuksen? On täysin varmaa, että niin Liiga, Verottaja, vakuutusyhtiöt ja muut velkojat vaativat Ilvekseltä jatkossa täysin erilaista toimintaa.

Jalo varmasti ymmärtää, että menestymällä pärjää parhaiten. Nyt vaan ei voi joka vuosi kuluttaa puolta miljoonaa enemmän kuin tienataan. Talous on saatava plussalle. Kymmenen vuoden vahinkoa on mahdotonta paikata muutamassa kuukaudessa. Ja menestymistä Jalo ei tule kieltämään.

ipa1970 sanoi:
Mihin mahtaa perustua että samalla pelaajabudjetilla jokavuotiset yli puolen miljoonan tappiot muuttuvat yhtäkkiä plusmerkkisiksi?
Lyhyesti sanottuna sen täytyy perustua ammattimaiseen toimintaan. Alla muutamia hätäisesti listattuja asioita, mihin itse lasken toivoni, että samalla pelaajabudjetilla homma saataisiin talouden osaltakin kuntoon.
  • Lainojen korot pienevät ja poistot pienenevät
  • Rahavirrat Sponsvisioniin katkeavat. Tämän lisäksi mahdollisuus saada kumppaneita, jotka jättäneet Ilveksen näiden kytkösten vuoksi
  • IH:ssa ollut paljon eturistiriitaisia kauppoja, joissa Ilves ei ole ollut hyötyjä. Nämä minimoidaan/lopetetaan
  • Rahaa per katsoja per peli tulee saada lisää
  • Yhteistyökumppanit eivät halunneet toimia valehtelevan johdon kanssa. Rehellisyyden myötä lisää yhteistyökumppaneita.
  • Myyntikoneiston vaihto. Liian paljon jäi rahaa keräämättä laiskuuden ja ammattitaidottumuuden vuoksi. Tähän lisäksi myynnin tehostaminen, seurantajärjestelmien luonti etc.
  • Fanituotteiden myynnistä pitää saada selkeästi enemmän rahaa
  • Uuden johdon ja Ilves ry:n välit kunnossa. Mahdollistaa yhteisen polun suunnittelun niin urheilun kuin talouden puolella
  • Vanha johto oli ajettu pois Areenahankkeesta, mutta uusi johto korjaa tuon aukon. Ei vaikuta välittömästi talouteen
Toivottavasti tämä seuraava esimerkki avaa jonkinlaisen toivon kipinän. Miksi niin moni seura saa yhtälön toimimaan alle 115 000 katsojalla (kokonaismäärä), mutta Ilvekselle puolestaan tuo olisi mahdotonta yli 140 000 katsojalla?

Merkkari

Guest

Hyvä kirjoitus Kunto. Toivottavasti jatkossakin kirjoitat näistä asioista myös täällä, että mahdollisimman moni ymmärtää mistä lähtökohdista lähdetään uutta nousua rakentamaan. Arvostan.
On meillä nyt myös paljon hyvää. Mitä joukkueeseen tulee niin mielestäni meillä on hyvä, urheilullinen ja lahjakas runko. Lisäksi meillä on yksi liigan parhaimpia valmennuksia, kokonaisuutena ehkä jopa liigan paras. Korhonen, Myrrä, Salo ja Kivi. Myös toimiston puolella meillä on erittäin kova tiimi ja uutta, laajaa omistuspohjaa sekä todella hyvä junioripuoli. Saa ottaa talteen -kun ensi kausi alkaa on Ilveksen katsojamäärät yli 6000. Uusi nousu on valmis alkamaan.

ipa1970

Luottopelaaja

Halliin ei tule väkeä kuin että kaukalossa menestytään. Aitiot täyttyy kun kaukalossa menestytään. Sponsorit herää kun kaukalossa menestytään. Kiekkobuumi syntyy kun kaukalossa menestytään jne jne. Jos tulevana syksynä pelataan kuin edellisenä , turskaa tulee niskaan omistaa seuran kuka tahansa. Kun kausi alkaa katsomossa voi olla 6000, mutta onko siellä marraskuussa enää 3000. Se on menestyksestä kiinni se.