Vs: Ilveksen nykytilanne
Ist0 sanoi:
pelikirja sanoi:
Miten nykytilanne on mennyt ostajilta läpi ja mitään vastuuta ei vissiin ole vaikka johdetaan harhaan?
Ostivat täysremonttikohteen, jonka jonka tarkastus jäi puolitiehen ja rahaa yllätyksiin ei ollut. Päin persettä hoidetun yrityksen ostaminen on taitolaji ja rahaakin siihen on syytä varata sopivasti.
Ostaminen on taitolaji, mutta jos myyjällä ei ole seurantajärjestelmät kunnossa ja esimerkiksi kaikki velat tai hoitamattomat asiat eivät ole ylhäällä, niin onhan ostajat aika medioita, jos nämä asiat pystyvät päättelemään. Useaan otteeseen olen kirjoittanut, että edellinen johto saavutti lajin "Suomen ennätyksen" riitautumalla lähes jokaisen kuvitellun sidosryhmän kanssa. Voisin kuvitella mikä meteli olisi Kummolan suulla ollut, jos jostain syystä hän olisi Ilveksen omistajaksi päätynyt ja kohdannut saman sontaläjän.
Ist0 sanoi:
Käsitykseni mukaan tässä on keskusteltu sijoittajista ja heidän halustaan lähteä osakkaaksi yritykseen. Manngardin aikana järjestettiin useampi osakeanti, jotka epäonnistuivat enemmän tai vähemmän surkeasti. Manngard ja hänen pulvaaniostajansa merkitsivät Ilves Hockey oy:n osakkeita rahaa ja lainoja vastaan. Ulkopuolisia nämä jaot kiinnostivat laimeasti. Entouragelle ei löytynyt tältä osin rahoittajia.
Niin no, itse ajattelen toiminnan rahoittamisella myös heitä, joille Ilves jätti maksamatta ja antoi katteettomia lupauksia maksujen hoitamisesta. Jätät tavarantoimittajalle maksamatta, mutta nostat samalla itsellesi palkkaa, niin eikö sekin ole toiminnan rahoittamista. Kalliiksi tuli myös vanhan toimiston remontti, mutta nekin taidettiin lopulta vaihtaa pitkälti osakkeisiin.
Osakeanneista kirjoitinkin aikoinaan paljon. Tilaisuuksissa valehdeltiin yrityksen taloudellinen tila ja mukaan saatiin Vinnien lisäksi aina muitakin. Olisi ollut tutkinnan paikka. Ja varmaan tiedät, ettei Vinniekään ottanut kaikkea omasta taskustaan. Sukulaistenkin taskulla käytiin.
Ist0 sanoi:
Missä käänteessä olen tätä esittänyt vaihtoehtona? Otin kantaa tuohon täysin absurdiin väitteeseen ettei Ilves olisi pelannut kautta loppuun. Olisi pelannut ja sen jälkeen ilman Manngardin apua mennyt konkurssiin.
Liiga olisi varmaan jotenkin suonut Ilvekselle tuon loppukauden pelata oman imagonsa vuoksi. Totuus oli se, että Ulkoilmamatsin, jonka piti Ilveksen talous pelastaa, laskuja oli pöydällä ja edessä oli kuukausi, jolloin mm normaalia isommat ALV-maksut olivat menossa maksuun. Vanha johto oli myymässä avainpelaajia, mutta silläkään ei oltaisi pelastettu mitään. Ilves olisi jäänyt pleijareiden ulkopuolelle ja tappiot olisivat päälle miljoonan. Vaikka Vinnie olisi nämä verorästit ja muut maksanut, niin Liiga tuskin olisi enää antanut seuralle lisenssiä.
Kovin synkkää viestiä välität. Itse olen kuullut, että tilanne on edelleen parantunut tilinpäätöshetkestä tähän päivään. Mainoksia on myyty ennätystahtiin, vaikka se ei ole saavutus, koska Honkalehdon isosti mainostama paras myyntitiimi oli vain tyhjää puhetta. TV-raha kasvaa sen 150-200 kiloa. Fanituotemyynti on saatu ojennukseen ja silläkin puolella saatu myyntiä kasvatettua. Ja tilikaudelle on tuloutumassa edellistä tilikautta suuremmat NHL-korvaukset. On harmillista, mutta ehkä välttämätöntä ohjata mm noita siirtokorvauksia vanhojen velkojen hoitamiseen.
Vaikka paljon on positiivisia asioita sattunut, niin edelleen joukkue ei materiaaliltaan liene PO-paikan arvoinen. Katseet ovat valmennusjohdossa, jonka pitää onnistua huomattavasti viime kautta paremmin. Ainakin sen verran, että ennakkoon ajateltu sija 11-12 saadaan nousemaan muutaman pykälän paremmaksi.