Yritän ohjata keskustelua enemmän ketjun aihetta kohti.
Aika usein täällä on puhuttu yhteisöllisyydestä ja sen luomisesta, jotta yleisömäärät pysyvät korkeina. Kukaan, minä mukaan lukien, ei kuitenkaan oikein taida tietää, mitä tuo yhteisöllisyys on ja miten sitä luodaan, sillä konkreettisia esimerkkejä sen luomisesta näen harvoin ilmaislippujen koulujakamisen lisäksi.
Jos mietin esimerkkejä jalkapallosta, minulle yhteisöllisyys näkyy pääosin hyväntekeväisyytenä: käydään auttamassa ruokajonossa, kerätään ja lahjoitetaan rahaa sairaaloille sun muille, kierretään kouluja tai lasten joukkueiden harjoituksia, ja niin edelleen. Jotain kouluvierailuja lukuun ottamatta nuo ovat mielestäni kuitenkin huonoja keinoja kannattajamäärien kasvattamiseen, sillä esimerkiksi leipäjonossa käyvät ovat aika heikko markkina.
Mitä siis on yhteisöllisyys suomalaisessa jääkiekossa? Jalkapallon puolella tietyt joukkueet ovat ihan sosiaalisia instituutioita, jotka edustavat jotain isompaa: Celtic on irlantilaissyntyinen katolinen seura, Rangers edustaa protestantteja ja yhteistä Britanniaa, St Pauli on vasemmistolaishipstereiden seura... mutta mitä jokin jääkiekkoseura edustaa paitsi ehkä jotenkin kaupunkia? En itse ainakaan koe, että Ilves ja/tai Tappara olisivat jotenkin Tampereen symboleja niin kuin urheilun ulkopuolella tai että ne jotenkin edustaisivat Tamperetta sellaisella urheilua laajemmalla yhteiskunnallisella tasolla. Tuossa tilanteessa on paha puhua yhteisöllisyydestä, kun sitä itse yhteisöä ei hirveästi näytä olevan, mistä sitten palaamme takaisin kysymykseen, kuinka luoda tuo yhteisöllisyys.
Helpoin keino olisi varmaan investoida paljon lapsien houkutteluun esimerkiksi junnujoukkueissa käymällä, sitähän vaikka futis-Ipa tekee. Lapset eivät kuitenkaan lippuja vielä maksa, joten aikuisiakin pitäisi houkutella, etenkin kun Tampere kaupunkina kasvaa. Miten sitten saat jostain opiskelijasta tai toimistotyöntekijästä fania? Silloin mielestäni, ja aika kyynisesti, menestys on tärkeimpiä tekijöitä. Porukka kuitenkin tykkää voittamisesta ja voittava joukkue kiinnostaa enemmän, noin se on vaikkei pitäisi. En näe oikeastaan muuta realistista keinoa enkä usko, että joku hyväntekeväisyystyö tai näkyvyys kaduilla normaalin mainostamisen lisäksi yhtäkkiä tuo 3 tuhatta uutta kannattajaa halliin. En myöskään näe, että jotain keinotekoista koko Tampereen Ilvesyhteisöä saataisiin luotua tuosta vaan. Nämä urheilukulttuuriasiat lähtevät kotoa ja yhteiskunnasta.
Summa summarum, miten ihmeessä sitä yhteisöä rakennetaan, jos kiekkokärpänen ei ole jo purrut lapsuudessa, ja miten katsojamäärät kasvavat ilman menestystä?