Ilveksen yleisömäärien kehitys

Teme-74

Luottopelaaja
Ilveksen pelilippu -50% viimenen käyttöpäivä on tosiaan tämä 16.11 Ilves-Jyp peli.
Tää etu tosiaan Eskortilla/Äskortilla/S-Kortilla.

Duck You

Vakiokokoonpanossa
Samoja fiiliksiä on ollut. Jotenkin koko ottelutapahtuma tuntuu väsyneeltä ja mainoksilla täytetyltä. Osansa voi olla myös sillä, että ottelutapahtumaa on tullut seurattua vuosikaudet, eikä se nyt mitenkään kovin radikaalisti siitä mihinkään muutu. Lisäksi voi hyvin olla myös yllämainituilla menestykseen liittyvillä syillä vaikutusta. Ei ole myöskään tarkoitus mollata kiekkopuolta, päinvastoin. Haluaisin syttyä ja nauttia hallilla olemisesta paljon enemmän. Ehkä se tästä taas kun kausi etenee ja pahin pimeys väistyy.

Aika vähän tuohon ottelutapahtumaan on mitään uutta tai ihmeellistä lähdetty tuomaan.

Itselleni ehkei kyseessä ole niin turtuminen Ilveksen katselemiseen vaan runkosarjaan ylipäätään. Toki tässä on syynä sekin että useampana vuotena pudotuspeleihin on lähdetty hyvistä asemista hyvän runkosarjan jälkeen ja nopeasti pudotuspeleissä heti ensimmäisestä pelistä lähtien tuo hyvä 60 pelin runkosarja on vedetty vessanpöntöstä alas ja esitysten taso on laskenut roimasti, niin vaikea innostua enää näistä runkosarjan peleistä kun käytännön hyöty on minimaalinen.

42 peliä jäljellä runkosarjaa vielä. Melkein saman verran mitä koko runkosarja kestää vaikka SHL:ssä.

VärienTunnustaja

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Aika vähän tuohon ottelutapahtumaan on mitään uutta tai ihmeellistä lähdetty tuomaan.

Itselleni ehkei kyseessä ole niin turtuminen Ilveksen katselemiseen vaan runkosarjaan ylipäätään. Toki tässä on syynä sekin että useampana vuotena pudotuspeleihin on lähdetty hyvistä asemista hyvän runkosarjan jälkeen ja nopeasti pudotuspeleissä heti ensimmäisestä pelistä lähtien tuo hyvä 60 pelin runkosarja on vedetty vessanpöntöstä alas ja esitysten taso on laskenut roimasti, niin vaikea innostua enää näistä runkosarjan peleistä kun käytännön hyöty on minimaalinen.

42 peliä jäljellä runkosarjaa vielä. Melkein saman verran mitä koko runkosarja kestää vaikka SHL:ssä.
Luulen, että se on suurin syy koko Liigan yleisömääriin, että yksinkertaisesti pelejä on aivan liikaa (ja joukkueita).

Pienemmällä pelimäärällä itse tuote, eli peli voisi olla paremman tasoista (lepo ja harjoittelu) ja kilpailu sen mukaista.

Tähän, kun lisätään vielä se, että 16 joukkueesta 12 pääsee playoffeihin, niin syöhän tuo paljon sitä runkosarjan merkitystä, vaikka joo top 4 pääsy olisi jopa suotavaa lepoedun takia.

Mutta ne top 4 joukkueetkin joutuvat 2 viikkoa sitten peleiltä pois odottelemaan vastusta. Onhan sekin vähän erikoista, että suosikkijoukkueella keväällä yhtäkkiä 2 viikon "tauko" :D

En tiedä, mutta Liiga on sössinyt ihan itse omaa mielenkiintoa ja se heijastuu sieltä myös Ilvekseen. Tähän lisätään vielä Ilveksen omat kevään sössimiset, niin tottakai isolle massalle loka-marraskuiset pelit ei varmasti nappaa samalla tavalla, kuin sitten keväällä.

Sitten on vielä tämä yleinen taloustilanne ylipäätään, joka syö katsojia ympäri Suomen, jolla iso vaikutus myös.

Duck You

Vakiokokoonpanossa
Luulen, että se on suurin syy koko Liigan yleisömääriin, että yksinkertaisesti pelejä on aivan liikaa (ja joukkueita).

Pienemmällä pelimäärällä itse tuote, eli peli voisi olla paremman tasoista (lepo ja harjoittelu) ja kilpailu sen mukaista.

Tähän, kun lisätään vielä se, että 16 joukkueesta 12 pääsee playoffeihin, niin syöhän tuo paljon sitä runkosarjan merkitystä, vaikka joo top 4 pääsy olisi jopa suotavaa lepoedun takia.

Mutta ne top 4 joukkueetkin joutuvat 2 viikkoa sitten peleiltä pois odottelemaan vastusta. Onhan sekin vähän erikoista, että suosikkijoukkueella keväällä yhtäkkiä 2 viikon "tauko" :D

En tiedä, mutta Liiga on sössinyt ihan itse omaa mielenkiintoa ja se heijastuu sieltä myös Ilvekseen. Tähän lisätään vielä Ilveksen omat kevään sössimiset, niin tottakai isolle massalle loka-marraskuiset pelit ei varmasti nappaa samalla tavalla, kuin sitten keväällä.

Sitten on vielä tämä yleinen taloustilanne ylipäätään, joka syö katsojia ympäri Suomen, jolla iso vaikutus myös.

Nyt pompataan ihan asiasta toiseen mutta sen verran OT että kuinka monelle joukkueelle nykyisessä taloustilanteessa edes on jotenkin erityisen tärkeää päästä top-4 ja saada tuo huili?

Faneille se on varmasti isompi asia.

Joukkueesta riippuen pelaajille se on varmaan toisille isompi asia kuin toisille. Joukkue jossa paljon loukkaantumishuolia saattaa hyötyä paljonkin, toki sitten taas toiselle se saattaa koitua kohtaloksi kun peli on ollut kunnossa pudotuspeleihin mennessä ja 2 viikon tauko sössii kaiken. Ellei Liiga taas sössi itse koko hommaa ja laita noita 'säälien' joukkueita taas pelaamaan 11 ottelua 14 päivään kuten KooKoo pari vuotta sitten niin onhan tuossa iso etu joukkueelle jolla on pelirytmi kunnossa tuohon 1.otteluun kun toiset on lomailleet pari viikkoa. Ja kuten aiemmin mainittiin, käyt voittamassa sen ensimmäisen sarjan ottelun niin se kotietu josta on 60 peliä tapeltu on vedetty vessanpöntöstä alas.

Joukkueiden toimistoille taas? Kun turskaa tulee melkein joka suunnasta niin kyllä aika monella toimistolla (rikkaita lukuunottamatta) varmaan hierottaisiin käsiä yhteen jos runkosarjasta lopputulos olisi 5.sija ja tästä 2-3 kotiottelua selvästi heikompaa vastustajaa vastaan. Tuollainen asia kääntäisi monen joukkueen kauden jo miinuspuolelta selkeästi plussan puolelle, vaikka toki onhan siinä aina saumansa katastrofiin.

Ei minua ainakaan henkilökohtaisesti haittaisi yhtään vaikka Ilves olisi 'vasta' viides. Lisää pudotuspelejä, hyvät rahat sieltä kotiin ja toivottavasti siitä jatkoon, jonka jälkeen helppoja pelejä ei ole kenelläkään kuitenkaan. Toisaalta taas jos häviät runkosarjan 12.sijan joukkueelle niin ikävää kuin se onkin, niin totuuden nimissä oikeisiin pudotuspeleihin ei ollut mitään asiaa muutenkaan.

38 Special

Luottopelaaja
Ei minua ainakaan henkilökohtaisesti haittaisi yhtään vaikka Ilves olisi 'vasta' viides. Lisää pudotuspelejä, hyvät rahat sieltä kotiin ja toivottavasti siitä jatkoon, jonka jälkeen helppoja pelejä ei ole kenelläkään kuitenkaan.
Tuo on vain äärimmäisen epätodennäköistä, että mestariksi tulisi joukkue neljän sakin ulkopuolelta. Itse en suoralta kädeltä muista kuin HPK:n 2019 keväältä.

Duck You

Vakiokokoonpanossa
Tuo on vain äärimmäisen epätodennäköistä, että mestariksi tulisi joukkue neljän sakin ulkopuolelta. Itse en suoralta kädeltä muista kuin HPK:n 2019 keväältä.

Ihan yhtä epätodennäköistä se on voittaa miltä tahansa muulta sijalta pois lukien ykköstä. Eikö ykkönen ole voittanut nyt kuinka monta vuotta putkeen? 4 vai 5?

38 Special

Luottopelaaja

Ilves97

Luottopelaaja
Ainakin Tepes 2010 ja Tappara 2003 ovat myös neljän sakin ulkopuolelta mestaruuden voittaneet. En mä aiemmilla kausilla olisi nähnyt isoa eroa mestaruustodennäköisyyksiin sen välillä oletko runkosarjan neljäs vai viides. Nyt tilanne on toinen.

Sääleistä on taidettu mennä tasan kerran finaaleihin ja mestaruutta ei ole voitettu koskaan. Nythän käytännössä vitonen pelaa säälejä ja pelaa niitä vähintään kolme peliä. Sen jälkeen tulee vastaan nelonen eli ennakolta aika tasainen pari. Väsymys kasvaa kokoajan mitä pidemmälle mennään.
Ihan yhtä epätodennäköistä se on voittaa miltä tahansa muulta sijalta pois lukien ykköstä. Eikö ykkönen ole voittanut nyt kuinka monta vuotta putkeen? 4 vai 5?
Ei todennäköisyydet noin toimi.

Duck You

Vakiokokoonpanossa
Tilastoja ja todennäköisyyksiä sijoituksien osalta voi laskea vaikka sarjan perustamisesta lähtien mutta nyky-Liiga on maailmantilanteen muuttuessa aika erinäköinen kuin mitä se oli vaikka 10 vuotta sitten.

Mitä tuo lista sinulle kertoo? Ykkönen on voittanut mitä, 8 kertaa 10 vuoteen? Vitonen kerran ja kolmonen kerran?

Mitä järkeä on lukea jotain tilastoja tuosta kauempaa? Sieltä löytyy Jokereita ja Bluesia ja Ville Leinoa ja Mika Lehtoa. Maailma on muuttunut aika paljon noista päivistä lähtien, ihan siirtomarkkinoista ja budjeteista lähtien.

Olisihan se hienoa lähteä pudotuspeleihin ykkösenä. Siinä olisi oikeasti iso etu. Muussa tapauksessa itselleni on oikeasti aivan sama lähteekö sinne sijoilta 2, 3, 4 vai 5, paitsi että vitonen saa ison taloudellisen edun. Mitä tämän kauden joukkueesta on tähän mennessä oppinut on se, että se on parhaana päivänä erittäin hyvä, ja voi kyllä voittaa ihan kenet tahansa. Huonona päivänä se on taas erittäin huono. Ei tämä ole mikään dominoiva joukkue joka puolivaloilla pystyy voittamaan pudotuspelejä. Jos Ilves on parhaillaan pudotuspeleissä, se voi voittaa ihan minkä tahansa joukkueen, ihan sama miltä sijoitukselta se pudotuspeleihin lähtee. Jos Ilves taas ei ole parhaimmillaan niin joukkue ei todennäköisesti voita yhtäkään sarjaa, tai maksimissaan juuri sarjan 10+ sijoitettua vastaan. Joka tapauksessa jos he eivät parhaimmillaan ole niin noutaja tulee oikeiden pudotuspelien alkaessa hyvin nopeasti, todennäköisesti taas 4-5 peliin, oli vastassa sitten runkosarjan kakkonen, nelonen tai kutonen. Sinällään tarkoitin sitä että itse en näe viidentenä oloa mitenkään maailmanloppuna. Jos joukkue on parhaimmillaan niin hyvä, päätyyn mennään. Jos ei? Noutaja tulee. Todennäköisesti ihan samassa vaiheessa kuin se olisi tullut nelossijaltakin. Vituttaa mutta ainakin talous saa plussaa mitä voi hyödyntää ensi kaudella.

Kaikki joukkueet kaikkina eri kausina ovat erilaisia. Tämä on aika tälläinen ailahteleva joukkue. Parhaimmillaan erittäin hyvä. Huonoimmillaan se on erittäin haluton ja huono. Siksi runkosarjan sijoitus on toissijaista itselleni. Koen että parhaimmillaan Ilves voi oikeasti voittaa ihan kenet tahansa pudotuspelisarjassa. Tätä odotellessa.

Viimeksi muokattu:

Hyrrä

Luottopelaaja
Hyvää markkinointia olis myös voittaa tämmönen peli, mihin on luultavasti ängennyt porukkaa sylivauvasta Vaariin.

Olisi kyllä, mutta siinä on paikallispeli alla ja ei ole tapana voittaa molempia tällaisessa tilanteessa.

1000009839.jpg