Vs: Ilves brändi 2013->
Nostetaanpa tämä ketju taas ylös.
Ajattelin tässä herättää keskustelua uutta omistajaa tukeakseni ja toivottavasti foorumilta löytyisi lisäkeskustelua asian tiimoilta. Omasta mielestäni Ilves on yksi niistä harvoista liigaseuroista, joilla on jonkin tason tunnistettava brändi. Tietysti viime vuosina/vuosikymmeninä brändi ei ole vahvistunut, mutta silti Ilves herättää ihmisissä tietyntyyppisiä tunteita ja ajatuksia. Brändeistä paras on tietysti HIFK:lla, joka myös markkinoinnillaan tarkoituksellisesti vahvistaa brändiään - "punainen, stadi, ruåtsinkielinen, kova, Nordenskjöldinkatu". Heillä on myös ehkä Suomen parhaat fanit, hienoa nähdä tuo "punainen meri" vellovan aina silloin tällöin myös Tampereella (lisäksi HIFK:n pelipaita on pysynyt väreiltään samanlaisen vuosia, joten kannattajat näyttävät samoilta).
Kun menet HIFK web-sivuille, siellä näkyy:
- matsit (ei ottelut)
- punainen stadilainen
- Älä venttaa. Skaffaa tsettii nyt.
Pelaajahankinnoissa näkyy kovuus, yleisö arvostaa "kovia jätkiä", valmentajana on valittu samalla kriteerillä (Summanen) ja jokainen HIFK:n kannattaja, HIFK sponsori ja Kehä III:n ulkopuolinen tietää mitä odottaa.
Mitä ihmisille tulee mieleen Saipasta, Lukosta, HPK:sta, Bluesista - ööh, ei oikein mitään. Ässiltä tietysti porilainen hulluus ja olli Lindholm (sama asia?). Kärpät - pohjoinen.
Ilveksellä on omasta (ja monien tuttavieni) mielestä brändi, joka on selvästi erottuva. Legendaarinen (vuodesta 1931), taitokiekko, Honkavaara-Peltonen-Helminen-Jalo-Nieminen-Summanen (vain muutama mainitakseni), 16 mestaruutta, kelta-vihreä-musta, vahva juniorityö, omat junnut liigaan, usean sukupolven perinteet kannatuksessa, pienet vihreät miehet, tietty herrasmiesmäisyys pelaamisessa(ja valitettavasti ehkä kovuuden puute), lättysyöttö, Hakametsä.
Haluaisin Ilveksen säilyttävän identiteettinsa ja sen minkälaisena ihmiset ovat nähneet Ilveksen. Meillä on kuitenkin pohja, josta ponnistaa - ja meillä on nyt myös tavoite - saada taas yksi vihreä viiri kattoon. Toivottavasti saisimme uutta tuulta purjeisiin, mutta purjehdittaisiin samaan suuntaan ja samalla veneellä kuin aikasemmin. Ilves on Tampereella iso asia, samoin Suomessa. Meillä on kannattaja- sekä sponsoripohjaa ja lisäksi Ilves-brändin tunnistavia ihmisiä on Suomessa paljon - tämä ei ole ikinä ollut ongelma. Ehkä ongelma on ollut se, että joukkue/organisaatio ei ole ollut hetkeen brändiä vastaava. Toivottavasti nyt tartutaan tähän ongelmaan ja vahvistetaan sitä kuvaa, mikä tuhansilla tamperelaisilla ja suomalaisilla on Ilveksestä.