Tietysti ymmärrän halun saada tuo kevät uuden johdon ansioksi, koska laihanlaiset ovat näytöt sillä puolella. Täytyy kuitenkin alkaa miettiä tätä ansiota uudelleen, jos Ilves jää ulos pudotuspeleistä tälläkin kaudella.
Säästän sinut siltä vaivalta. Ei tarvitse miettiä uudestaan. Halutessasi varmuuden, niin juttele valmentajien ja pelaajien kanssa, niin saat käsityksen siitä kuinka valo tunnelissa sai palasia loksahtamaan kohdalleen. Itse olen jutellut. Kuten olen sanonut, niin vanha johto oli myymässä tammikuussa 2017 pelaajia. Uusi tuleva johto ilmoitti, että pelaajia ei tule myydä.
Ilves teki tilikaudella 16-17 11 k€ voittoa. Siitä huolimatta edellisten tilikausien tappio oli uusimmassa tilinpäätöksessä noussut 125 k€? Ilman tätä oikaisua olisi päättyneen tilikauden tulos ollut nollan tuntumassa. Että sellainen taloudellinen menestystarina.
Oletko selvittänyt, miksi mm Hannu Pellinen vaati tätä oikaisua? Millä tilikaudella nuo 125k€ on aiheutunut? Aiheesta olen kirjoittanut aikoinaan, että Ilves kausi toisensa perään uutta tilikauden tulosta ilmoittaessaan joutui kaatamaan vanhoille tilikausille lisää tappioita. En tiedä varmuudella mikä tämän takana on ollut, mutta kun on selvinnyt, että vanhalla johdolla ei ollut kunnollisia seurantajärjestelmiä ja "pommeja" on ilmestynyt vielä viime tilikauden aikana, niin en ihmettele, jos vielä 1.5.2017 on löytynyt asioita, joita ei ole ollut ylhäällä.
Haluat tietenkin näillä esiintuloilla luoda epävarmuutta niiden kannattajien joukkoon, jotka ovat talousasioista kiinnostuneita. Osallistun tähän. Pudotetaan sitten tuosta 158k tuloksesta tuo 125k (joka kohdentuu ties mille tilikaudelle). Tulokseksi saadaan 33k voittoa. Tälläkin tuloksella Ilves sijoittuisi Liigassa taloudellisen tuloksen osalta sijalle 7. Eli historiallisen kova saavutus. Itse asiassa täysin käsittämättömän kova ottaen huomioon Ilveksen historian ja sen, että seura ei päässyt pleijareihin. Ilman tuota kaipaamaasi 125k:n oikaisua Ilves oli peräti sijaluvulla 4. Tämä tulos herättää entistä enemmän sitä mielenkiintoa, että mihin Ilveksen rahoja on valutettu edellisinä vuosina, kun tappiota on kertynyt yli 4 milliä.
Ja Ilves aikaisti tiettyjä hankkeita, kun taloudellinen tulos näytti plussaa. Näistä olisi tietysti tingitty.
Vielä kertauksena. Tilikausi 16-17 oli murskaavan tappiollinen. Vanhan johdon alla kausi olisi päättynyt runkosarjaan ja edessä olisi pitkälti yli miljoonan euron tappiot. Ehkä lähellä jopa 1,5 m€. Ilman akordia tilikauden 16-17 tappio oli noin 940 t€. Mitään kevään ryhtiliikettä kaukalossa ei olisi tapahtunut. Kapteeni Laakson kauppaamisesta toki olisi voitu saada hieman hiluja.
Edelliselle johtokombinaatiolle Ilveksen etu ei näytellyt suurta roolia. Luonnollisesti, kun Ilves on perannut ja purkanut näitä itselleen epäedullisia sopimuksia, on se aiheuttanut joissakin tahoissa pahaa mieltä. Ja muutos aiheuttaa aina vastarintaa.
Ja jottei minua ymmärretä väärin, niin itse en usko Ilveksen saavuttavan urheilullista tavoitettaan eli runkosarjassa sijoittumista kuuden joukkoon. Omassa rankingissa materiaali on sijoilla 11-12, mutta itsekin junnupuolella pitkään valmentaneena tiedän, ettei pelkkä materiaali ratkaise. Jos ratkaisisi, niin HIFK ei jäisi niin useasti finaalien ulkopuolelle. Haluan siis uskoa, että valmennuksen ja pelisysteemien myötä Ilves nousisi sijoille 8-9 runkosarjassa. Muistutetaan tässä vielä, että Ilves ei ole 2010-luvulla kertaakaan sijoittunut runkosarjassa 10 sijaa paremmaksi. Sija yhdeksän runkosarjassa olisi tälle vuosikymmenelle jo ennätys.
Olen monesti arvostellut, että 2017 syksyn strategiassa Ilves asetti urheilullisesti liian kovan tavoitteen. Itse aikoinaan julkaisin, että uuteen areenaan mennessä Ilveksen tulisi saavuttaa taloudellisesti ja urheilullisesti nuo sijat 6-7. Itse en ole siis hirttäytynyt tuohon kuudenteen sijaan, enkä näe sitä suurena syntinä, että seura on asettanut itselleen ylioptimistisen tavoitteen. Tuskin tavoitesija kymmenen herättäisi pelaajissa suurta intohimoa.
Taloudellisesti Ilves teki historiaa mainosmyynnin osalta kuluvana kesänä. Ei ole kauankaan aikaa siitä, kun Ilves luisteli kauden avaukseen peliasuilla, joissa oli myymättömiä paikkoja tai ei oltu ehditty ompelemaan juuri kauden alla hintadumbattua mainostilkkua. Se, että myynnissä ollaan tehty kaikkien aikojen ennätykset ei sinällään ole valtaisa saavutus. Siksi vaatimatonta on myynti ollut edellisen johdon aikana. Ja tuostakin myynnistä paljon valui ohi Ilveksen.
Vaikka Ilveksen tilanne syksyllä 2018 on todella paljon parempi kuin syksyllä 2017, on selvää, että pelin pitää sujua myös kaukalossa. Pitkä synkkä korpivaellus on vaikuttanut siihen, ettei kansa ryntää katsomoihin katselemaan tappioita pelkästään tukemisen ilosta.
Kerro, nyt meille Ist0, että mitä henkilömuutoksia tai toimenpiteitä Ilveksen pitäisi tehdä, jotta sinä uskoisit tähän pelastamisyritykseen? Vielä vajaa pari vuotta sitten olit Ilves-rintamassa mukana rahoittamalla Keräsen hankintaa ja hyvin nopeasti muutoksen jälkeen olet erittäin synkissä vesissä.