Aina ihmetellyt noita hidastuksia, tai pikemminkin uusintoja, että minkä takia sitä pelaajaa täytyy seurata sillä kameralla semmoisella zoomilla ja tavalla, että mitään muuta kentästä ei näy? Ei ketään kiinnosta se pelaajan laukauksen lähtöhetki lähikuvissa ja sitten kiireellä seurataan kiekkoa sillä kameralla maaliin asti. Olisiko paha vaan kuvata tarpeeksi kaukaa, niin että se maali näkyy siinä samassa kuvassa liikuttamatta kameraa, niin tilanteesta voisi saada jotain selkoakin?
Esim. Punaviivan kohdalle/siniviivan takse kamerat kummallekin puolelle, niin saisi hyvästä takaviistosta hidastus kuvaa, niin että näkyy laukaus ja maali samassa kuvassa liikuttamatta kameraa, niin siitä kiekon lentoradastakin saisi selvää. Yksihän on siellä maalintakana ainakin jossain halleissa ja sitäkin maalivahdin perspektiiviä voisi käyttää hidastuksissa useammin.
Ne b-pisteen kohdalta kuvatut zoomihirvitykset ja kiireellä kameran siirrot laukausta seuraten on aivan järkyttävää paskaa ja ei tuo mitään lisäarvoa.
Reverse-kameralla (eli siellä hallin toisella puolella olevalla) usein otetaan hieman laajempaa kuvaa, kuin 2-kameralla, eli sillä tiivistä kuvaa tekevällä pääkameran vieressä olevalla kameralla. Tämä riippuu hieman myös ohjaajan ohjeistuksesta tai sen puutteesta.
Se tiivis kuva on hyvä ja toimiva, kun puikoissa on ammattilainen kameran takana, kamera on kunnollinen ja mediaoperaattori osaa ja ehtii myös tehdä hidastukset oikeaan paikkaan ja ylipäätään tarjoaa oikeat kuvakulmat. Voi katsoa referenssiksi vaikka minkä vaan änäripelin tai lähikausien Liigan ison studiopelin (paitsi ei voi kun ei ne tallenteet näy kun, mitä, viikon nykyään). Näistä tiiviistä hidastetuista kuvista näkee hyvin kaikki ohjurit ja mistä kolosta menee veskarille jne. Tässä kombinaatiossa tulee ongelmia, kun:
-Ei makseta ammattikamerahenkilöille ammattihenkilön liksaa ja otetaan harjoittelijoita tekemään Suomen seuratuinta urheiluliigaa
-Ei makseta ohjaajille eikä mediaoperaattoreille ammattilaisten liksaa ja otetaan harjoittelijoita tekemään Suomen seuratuinta urheiluliigaa
-2-kamerasta ei saada pihalle kuin 50fps (pl. isot studiopelit ja Hockey Night -lähetykset, joissa kunnon vehkeet), eli hidastaa pystyy maksimissaan 50%, joka tarkoittaa kovissa vedoissa sitä, että vaikka kamerahenkilö onnistuisi täydellisesti, niin kuva voi silti olla melko mössöä.
-Olen nähnyt, kun kulmakameran operaattori räplää kännykkäänsä, kun peli pyörii toisessa päässä. Tästä kamerasta saisi hyviä uusintoja toisen pään maaleista, kun laukaisulinja näkyy parhaimmillaan tosi hienosti ja onko vedossa maskia, ohjausta ymsyms.
Tätä nyt ei pidä missään nimessä ottaa dumauksena lähetyksiä tekevää henkilökuntaa kohtaan, kaikki varmasti tekevät parhaansa mihin kykenevät ja ovat ylpeitä työstään (paitsi kännykän räplääjä vois palata työkkärin asiakkaaks). Pakottavasti vaan joskus tulee mieleen vaikkapa joku Ondrej Roman Ilveksessä, joka myös varmasti ammattilaisena teki parhaansa, mutta oli vaan ihan väärässä paikassa siihen parhaaseensa nähden.