Näppilä on mielestäni yksi Suomen parhaimmista fysiikkavalmentajista. Ja tämä tilanne ei sitä muuta. Mutta kuitenkin täysin samaa mieltä siitä, että näin monen pelaajan loukkaantuminen tässä vaiheessa kautta kielisi siitä, että jokin asia on mennyt mahdollisesti pieleen. Mutta vaikea tässä on arvuutella, kun ei ole faktoja esim siitä, että miten jääharjoittelua seurataan kuormituksen suhteen, miten laji ja fysiikkaharjoittelu sovitetaan yhteen ja kenen vastuulla nämä asiat ovat.
Kuulopuheiden varassa itse olen Näppilän tietotaidosta, mutta kaikki ovat olleet pelkkää positiivista. En ole häntä niinkään seurannut, mutta sitä enemmänkin olen seurannut Saha Trainingia, jossa ks. valmentaja teki töitä ennen siirtymistä Ilvekseen. Kyseinen firma on Harri Yrttiahon ja Samuel Haanpään pystyyn pistämä valmennuspalveluita tuottava firma. Sen tiedän, että myös Jarkko Näppilän metodit perustuivat pitkälti Saha trainingissä käytössä oleviin metodeihin. Metodit ja valmennus pohjautuu tutkittuun tietoon ja oppeja on haettu paljon valtameren takaa, mm. Cal Dietziltä. Cal Dietzin valmennusmetodit ovat ehkä hieman erilaisia mihin varsinkaan Suomessa on totuttu. Ja varsinkin jääkiekossa. Yhtään vähättelemättä, varsin osaava kaveri kyllä kyseessä.
Koko totuutta en tiedä, mutta väitän että tällä hetkellä ei varmasti kukaan muu Suomessa ja Liigassa toteuta harjoittelua tuolla tavalla. Tosin, en tiedä miten Jarkko Näppilä valmentaa ja mihin hän uskoo vuonna 22. Mutta näihin asioihin hän ainakin uskoi Sahassa ollessaan. Enkä myöskään väitä, että tuo olisi väärä tapa toteuttaa harjoittelua. Sen verran kovia nykyajan fysiikkavalmentajia maailmalla samoihin asioihin uskoo ja myös tutkittu tieto.
Tätä ketjua lukiessa tuli vaan mieleen, että Yrttiaho on toiminut Vaasan Sportissa ja HIFKssä fysiikkavalmentajana. Jos oikein muistan, niin aika paljon oli loukkaantumisia myös heillä näinä kausina.
Samu Torsti kuuluu toisesta lajista Sahaan (monta vuotta jo) ja mielestäni aika usein on hänkin loukkaantunut.
Marcus Kallionkielellä ei kovin montaa läheskään täyttä kautta ole Jenkeissä pelattuna. Kuuluu Sahaan myös.
Hifkissä pari viime kautta toiminut fysiikkavalmentaja Kurtti toteutti samansuuntaisilla ajatuksilla harjoittelua ja eikös Hifkissäkin ollut parilla viime kaudella melko paljon loukkaantumisia?
Mutta pelaajat jotka kuuluivat pari viimeistä kautta Näppilän Tampereen Saha ryhmään, ovat mielestäni melko terveinä pysyneet viime kaudet. (Mm. JMJ, Thomson jne)? Korjatkaa jos olen väärässä.
tässä tällainen ajatus, saa kommentoida ja korjata. En nyt kännykällä lähtenyt sen enempää tarkistamaan faktoja, joten on saattanut mieli tehdä myös tepposet.
Kauden aikana sen sitten näkee, miten pelaajat pysyvät ehjinä ja kuinka jalka kulkee. Varsinkin keväällä!