Näin annettuani asian muhia tässä parisen päivää niin olen vihdoin valmis omaan ulostulooni seikkojen tiimoilta.
Mielestäni tämä oli oikea ratkaisu.
Täytyy kylläkin sanoa että oloni on suorastaan erittäinkin haikea. Myrrän aika oli niin urheilullisesti kuin kokemuspohjaltakin tähän mennessä paras "Ilves-aikakausi" omassa elämässäni. Niin tiivisti viimeiset vuodet on tullut seurattua ja tunnustettua etten meinaa enää edes muistaa aikaa ennen Jokkea. Olen itse hyvinkin innokkaasti vaatinut hänelle potkuja jo moneen otteeseen, osittain läpällä mutta myöskin loogisen pohdinnankin tuloksena, mutta nyt kun kenkä on heilahtanut koen haikeutta. Itse en kykene sanomaan missä olin 11 syyskuuta 2001, koska en ollut edes syntynyt, mutta tällaisen kokemuksen korvaan muistamalla ikuisesti missä olin 5.10.2022.
Noin käytännössä nämä potkut olivat kuitenkin täysin oikea ratkaisu. Myrrällä on alusta asti ollut tiettyjen asioiden kanssa vaikeuksia. Joukkueen motivointi, pelitavalliset tekijät, kenties auktoriteetti kopissa. Ilves ei hänen aikanaan ole muistaakseni kovin montaa kertaa mikäli ikinä pelannut yhtä hyvällä tavalla ehyttä 60 minuuttista, ja kaikki nämä samat ongelmat ovat olleet havaittavissa tälläkin kaudella.
Itse ajattelen asian niin että päävalmentajan aikakauden tulisi onnistuessaan olla noususuhdanteinen loppuaan kohti. Myrrä taas on viimeiset 3 vuotta polkenut paikallaan, eikä kehitystä liiemmin ole tapahtunut. Hänen tasonsa on huomattu, mikä ei ole huono, mutta meille se ei ole riittävä. Ja mikäli kehitystä ei tälläkään kaudella tulisi, oltaisiin taas jääty valmennuspuolella takamatkalle kannujahtia ajatellen. Ja yhtään millään muulla ei ole enää väliä kuin mestaruudella. Ei yhtään millään muulla. V*tut arvoista ja v*tut "Ilvesläisyydestä" mikäli nuo arvot ja "Ilvesläisyys" eivät pidä sisällään voittamista. Ja Myrrän kanssa meidän mahdollisuudet mennä keväällä päätyyn asti oli mielestäni puhdas nolla.
Ilves on muutenkin siirtynyt erilaiseksi joukkueeksi. Myrrä oli varmasti hyvä ja pidetty nuorten pelaajien keskuudessa, mutta viimeistään tälle kaudelle poikien joukkueesta on tullut miesten joukkue.
Uuden ajan päävalmentajamme Pendon projekti saa tällä peliliikkeellä lähemmäs 6kk lisäaikaa ja hänellä on nyt lähes kolme kautta aikaa nostaa meidät kinni mestaruuteen kahden kauden sijasta. Miksi olisimme tuhlanneet aikaa ja antaneet Joken läpsytellä kauden loppuun kun samalla Pennanen voisi ottaa varaslähdön siihen työhönsä jonka ainakin itse uskon olevan todella laadukasta ja tuottavan lopulta hedelmää. Toki alkuun voi tulla tahmeaa. Pennanen varmasti haluaa roimasti muokata meidän "pelitapaamme", ja tämä saattaa viedä hetken. Myöskin uskon että nyt kun pääkäskyttäjä ei ole enään turhan kiltti niin meidän asenneongelmaisetkin saattavat joutua ryhdistäytymään, tai sitten joukkueeseen tehdään muutoksia.
Uskon kuitenkin että tämä liike nostattaa meidän osakkeitamme jo kevättä ajatellen, mutta runkosarjan osalta tämä ratkaisu saattaa maksaa sijan tai kaksi. Isossa kuvassa taas mikäli kaikilla näillä resursseilla ja Pennasen johdolla ei uutta viiriä saada tuohon kevääseen 2025 mennessä niin harvinaisen suurena epäonnistumisena tätä pidän. Ja pitäisin sitä hyväksymiskelvottomana.
Vaikkakin näin, niin tapa jolla Jokke sai monoa on silti legendaarisen kylmä ja mulkku. Sarjakärki, voittopeli alla, mitään osviittaa ainakaan kannattajana en tällaisesta olisi voinut saada. Tuhma Tillu... tykkään. Ymmärrän silti miksi nyt. Ymmärrän myöskin sen että mikäli valmentaja ei ole enää joukkueen toiminnassa, niin miksi hänet tulisi päästää pukukoppiin? Toki miksi miehen joka on 13 vuotta toiminut organisaatiossamme kiittämiseen meni sometiimiltä useampi tunti. Kenties tämä tuli heillekin ihan puskista.
Jokelle tottakai kiitos kaikesta, ja onnea tuleviin haasteisiin.
Pienenä sivunoottina näin painajaista viime yönä että Jokke meni Lukon peräsimeen ja Suomi seurasi häntä Raumalle
.