Hei, nyt mennään kyllä surullisesti metsään. Ei tämä kaikinensa rahasta ole kiinni. Niin kuin moneen kertaan on todettu, jos rahaa on vähän täytyy hankintojen onnistua. Jalo ja kumppanit ovat tehneet monia asioita hyvin, mutta kyllä tosiasioiden hyväksyminen ja nykytilanteen ymmärtäminen ovat ainoa keino kehittyä.
Meidän ulkomaalaishankkinat ovat tälle kaudelle Flood, Generous, Barker, Halmo. Halmo hankittiin ykkösketjuun (ei ole löytänyt mitään tonttia vaikka symppis onkin), Flood menee mukana, Barker on nyt riippakivi ja Generous on pakkiparistaan riippumatta miinuskärki. Kyllä me Kunto voidaan ihan oikeasti myöntää, että nämä meni ihan vituiksi vaikka kuinka muuta yrität jankuttaa. Resurssit pelaajahankintoihin ovat varmasti olleet rajalliset monessakin mielessä, mutta ei homma kehity, jos me ei osata arvioida meidän tasoamme. Tässä me ollaan liigaan huonoimpia.
Hetkinen, minulta meni ohi, missä kohtaa olen kertonut, että Ilves on onnistunut hankinnoissa? Ennen kautta ennakoin Ilvestä materiaalin perusteella sijoille 11-12, mutta loppukeväästä asti jankutin, että valmennus teki muutoksia jo viime kauden aikana ja näiden muutosten perusteella toivon, että Ilves pystyisi valmennuksen avulla nousemaan sijoille 8-9.
Mitä tulee hankintoihin. Floodista olen kirjoittanut, että en ymmärtänyt jatkoa, MUTTA jotain Kivi näkee, kun toistuvasti keväällä peluutti yli 20 minsaa ja halusi Floodin jatkavan. Piskula oli kuitenkin ykkösvaihtoehto jatkamaan, mutta Ilveksellä ei riittänyt paukut. Se mitä me ei tiedetä on se, että kuinka paljon kokeneet pelaajat mentoroivat nuoria pakkeja. Kirjoitin myös aikoinaan sen, että mikäli Flood epäonnistuu, niin hänelle löydetään pelipaikka K-Euroopasta. Laittaisitko menemään ASAP?
Generous, olenko kehunut? Liekö sitten Kiven näkemyksenä, että Generous on Piskula. Tosin mielestäni huonompi sellainen. JYP-pelissä tosin pisti silmääni, että välillä tuntui Generousin haluavan voittoa apinan raivolla. Ja tämähän kostautuikin liian innokkaana nousuna.
Halmo, olenko kehunut? Mielestäni hieman moittinut. Mainitsin vain, että ystäväni (toisen käden tietoa) kertoi katselleensa jotain Telian viikkomakasiinia, jossa Ismo Lehkonen kehui Mike Halmoa kovasti. Arvosti kovasti Halmon tekemää työmäärää ja sitä kuinka paljon hän jakaa matsin aikana puhtaita painavia taklauksia. Antaisin jatkaa kauden loppuun.
Barker, olenko kehunut? Kirjoitin, että laittaisin pois. Perhe on tullut Tampereelle, mutta se toivottavasti voi tietää sitäkin, että kausi jatkuu Euroopassa. Olen kirjoittanut, että Barkeria ei otettu sokkona (Helminen, ex-pelikaveri ...), mutta kuntoutuminen tulee täysin arvoituksena. Kaverille tehtiin tryout ja nyt ammattilaisten tulee arvioida onko marraskuun turhakkesta johonkin paljon isompaan.
Ulkit ovat Ilveksessä vain jonon jatkeena. En tiedä ollaanko me hankinnoissa Liigan huonoimpia. HIFK:n kannattajat esittävät tässä kohtaa vastalauseensa.
Leimun ja Ahtolankin tuomitsin etukäteen ja kun mennään faktoihin, niin taisin etukäteen kehua vain Panu Miehon. Savilahden hankinnasta olin tyytyväinen, mutta siinä olen saanut pettyä.
Se miksi olen kehunut Ilvestä juontaa oikeastaan kirjoitushistoriaani. Kirjoitin aikoinani, että omavaraisuuteen pitää turvautua ja mielestäni nyt edetään, kuten itse aikoinaan ajattelin. Tietenkin sillä erotuksella, että aikoinani kirjoitin, että täydentävien pelaajien tulee olla huippuja. Mutta hyväksyn sen, että pohjalta ei päästä kerralla huipulle. Toivottavasti joskus päästään.
Eli eikös meillä ole suht yhtenäinen näkemys, että hankinnat eivät ole onnistuneet? Mutta onneksi joukkue on syyskauden suurimpia yllättäjiä. Ilopilleriksikin kutsuvat ja kehuvat Ilveksen raikasta pelitapaa. Pelitapa toki on raskas ja vaatii pelaajilta paljon.