Kuten tuhanteen kertaan todettu, totta kai joukkueella on oma, keskenään sovittu tavoitteensa, joka voi olla erilainen kuin mitä virallisesti ulos viestitään.
Olen sanonut alusta lähtien, että minun mielestäni Ilves teki mokan viestittäessään ulos sidosryhmille strategiaansa liian kovan urheilullisen tavoitteen. Jo Tampere Cupista lähtien hallin käytävillä kahvijonoissa keskustelujen sävy oli luokkaa "tälläkö rupusakilla kuuden parhaan joukkoon?" Tämä on ongelmallista siksi, että negatiivinen puhe tuottaa monesti lisää negatiivista kierrettä, joka onneksi ei nyt realisoitunut katsojakatona (toki sisään jäävä raha tunnetusti on parempi mittari kuin pelkät lukemat, mutta katsojakeskiarvo oli hyvä). Samalla ikään kuin itse tuotettiin tämä jatkuva vääntö siitä, miksi joukkuetta ei vahvistettu enempää kutossijan saavuttamiseksi siinä kohtaa, kun viivan yli kiipeäminen alkoi näyttää muutaman pinnan erosta huolimatta Mount Everestiltä.
Ilves ei kuitenkaan oikeasti ollut mitenkään "ihan hilkulla" päästä suoraan puolivälieriin, vaan tipahti pelistä käytännössä marraskuun sukelluksen yhteydessä. Samalla toki säälipleijaripaikka varmistettiin ryhdikkäästi ajoissa eikä jouduttu perinteiseen takaa-ajoasemaan viivan alle. Toisaalta jo hyvissä ajoin pystyi melko luotettavasti ennustamaan, mitkä sijoitukset ovat realistisesti ajateltuna Ilveksen haarukassa loppukaudesta ja sitä myöten playoff-taival noudatti about yllätyksettömintä mahdollista kaavaa.
Olen itse pääosin ihan tyytyväinen kauteen sekä kaukalossa että toimiston puolellakin. Silti siitä ei päästä mihinkään, että Ilveksen julkistamasta strategiasta nyt kahtena peräkkäisenä vuonna on jäänyt saavuttamatta asetettu virallinen urheilullinen tavoite, mikä on ilmoitettu erikseen toiminnan prioriteetiksi. Eihän se kovin hyvältä sekään näytä. Toki taloudellinen tervehtyminen on tässä kohtaa isoin juttu, mutta jos ensi kauden entistä kovempi tavoite ei sekään täyty, jää tämä strategia urheilullisesti taas yhdeksi projektiksi muiden kaatuneiden haaveiden joukossa. Erittäin suurella mielenkiinnolla luonnollisesti odotamme kaikki tulevan kauden joukkueen uusien palasten paljastumista.