Liigan tilannehuone

B

Luottopelaaja
Viestejä
7 576
Meinaat siis, että ainoat vaihtoehdot ovat N-sana ja kääpiö? Jos näin on, niin on kyllä melkoista mutkien suoriksi vetelyä.
Lähinnä hain sitä, että on vaikea kuvitella termiä, josta voidaan antaa rangaistus mutta se ei ole N-sana tai vastaava termi, jonka käyttö on yleisesti tuomittua.

Kyllä mä veikkaan että joka pelissä huudetaan vitunhomoa, neitiä ja kääpiötä, jääkiekkoilijoiden sivistyneisyydestä voi olla montaa mieltä ja tunteet pinnassa siellä mennään.

Miksi nyt tuli iso rangaistus, sen haluaa kansa tietää.
 

Teme-74

Luottopelaaja
Viestejä
4 449
Kyllä mä veikkaan että joka pelissä huudetaan vitunhomoa, neitiä ja kääpiötä, jääkiekkoilijoiden sivistyneisyydestä voi olla montaa mieltä ja tunteet pinnassa siellä mennään.

Miksi nyt tuli iso rangaistus, sen haluaa kansa tietää.
Huudellaan joo ja psyykataan, mutta on olemas sisäpiirin koodi minkä rajoissa pitää pysyä. En muista mitä kaikkia siinä on mutta ainakin terveyteen ja muistaakseni perheasioihin ei saa mennä. Kyllä täälä joku noi tietää/muistaa paremmin.

Siis mikä iso rangaistus ?
 

IhanJuniori

Junioripelaaja
Viestejä
14 902
Joku NY Rangersia seuraava henkilö on nostanut tämän Reunasen ulosajon framille ison meren takana.

Itse toivon, että Reunaselle ei jää tästä mitään rasistin leimaa kun ilmeisesti kyseessä ei ollutkaan rasistinen kielenkäyttö.

EDIT: Syy on korjattu näköjään jo eilen muotoon "epäurheilijamainen käytös"
 

masa_90

Vakiokokoonpanossa
Viestejä
380
Joku NY Rangersia seuraava henkilö on nostanut tämän Reunasen ulosajon framille ison meren takana.

Itse toivon, että Reunaselle ei jää tästä mitään rasistin leimaa kun ilmeisesti kyseessä ei ollutkaan rasistinen kielenkäyttö.

EDIT: Syy on korjattu näköjään jo eilen muotoon "epäurheilijamainen käytös"

Esim. jatkoajalla oli vielä aamupäivällä alkuperäinen uutinen. Mitä sitä turhaan korjaamaan. Tyhmää huutelua oli toki mutta onhan tämä koko homma muuten kaikin puolin hoidettu helvetin huonosti.
 

Iksan Kalapuikot

Luottopelaaja
Viestejä
1 763
Ajattelinkin että se kääpiö heitto olisi erikoinen, kun Reunanen on itse 182 ja kaveri 169.
 

IhanJuniori

Junioripelaaja
Viestejä
14 902

AQ21

Luottopelaaja
Ylläpidon jäsen
Viestejä
3 734
Reunanen huutanut IS:n mukaan "vitun hintti"

Täysin oikeutettu ulosajo jos pitää paikkaansa, ei kahta sanaa.

Tuo rasismijuttu nyt vaikuttaa klassiselta rikkinäinen puhelin -efektiltä, eikös tuon ainoana lähteenä ole Rauman kuuluttaja joka toimi sen pohjalta mitä tuomari hänelle sanoi. Sitten jos kyseinen tuomari ei ollut se joka itse tuon jutun kuuli niin siinä on aika monta muuttujaa matkalla.
 

B

Luottopelaaja
Viestejä
7 576
Jotenkin vaikea uskoa että "vitun hintti"-huudosta tulisi ulosajo ja vielä pelikieltoa perään.

Toisaalta isoin aasinperse sille, joka tämän tuomitsi, kuulutti tai toi esiin rasistisena huutona. Ei varmaan Reunanen tai Lukko kiitä tästä leimasta minkä saivat.
 

IhanJuniori

Junioripelaaja
Viestejä
14 902
Eli mikä tekee tästä ääliöhuutelusta jotenkin sitten parempaa? Onko lätkäpiireissä edelleen hienompaa tulla "leimatuksi" homofobikoksi kuin rasistiksi?
Ilmeisesti.
Toki haluan ajatella niin, että jos heittelet "hintti" kommentteja niin sulle nauretaan.
 

B

Luottopelaaja
Viestejä
7 576
Homofobikkoko on jotenkin parempi leima vai?
Eniten mua kiinnostaa että missä menee se raja mikä on sallitun rajoissa? Mistä näistä saa pelikieltoa: n-sana, vammainen, kääpiö, hintti, homo, pygmi, ryssä?

Epäurheilijamainen käytös nyt on aika selvä sääntö ja tietenkin hyvä että siihen puututaan.

Ihan mielenkiinnosta tuli tsekattua mikä on meininki NHL:n puolella. Näköjään samanlainen: https://www.cbc.ca/sports/hockey/nhl/andrew-shaw-gay-slur-1.3544347
 

Carabasin Markiisi

Luottopelaaja
Viestejä
5 534
Nythän tässä varmaan ja näemmä käy taas niin, että keskustelu aiheesta menee sen ympärille, mitä kuulutettiin jäähyn syyksi jne. ja että Tarmo-raukka kärsii aiheettomasta rasistin maineesta. Ja että pitääkö jokaisesta tunnepäissään pelin tiimellyksestä sanotusta "mä tapan sut kusipää"-huudosta saada aina pelirangaistus jne.

Oleellisempaa olisi keskustella siitä, miksi vähemmistöjä pilkkaavat sanat ovat edelleen yleisesti ihan ok heitellä aina, kun jonkun naama vituttaa. Jos selvimmin rasistiset termit kuten "n-sana" onkin saatu sivistyneissä yhteiskunnissa siivottua julkisesta kielenkäytöstä edes kohtuullisesti, niin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen ja vielä enemmän ableistiset loukkaukset liittyen vammaisuuteen, autismiin, kehoon ym. ovat edelleen aika hyväksyttyjä tai ainakin niitä vähätellään.

On ihan eri asia sanoa jotakuta mulkuksi tai kusipääksi kuin homoksi tai vammaiseksi. Ensiksi mainittu tapa ei ole sekään tietenkään hyvää käytöstä ja kyllä ainakin itselläni suodatin joskus siltä osin voi vastaavissa tilanteissa kärähtää, mutta tämä jälkimmäinen tapa paitsi loukkaa kohdetta (koska ko. termit tässä kontekstissa ymmärretään hyvin negatiivisesti) myös voimistaa sitä konnotaatiota, missä esimerkiksi homo tai vammainen on synonyymi paskalle tai itseä vähempiarvoiselle ihmiselle.

Toivottavasti käytännöksi urheilussa muodostuisi, että tällainen kokonaisia ihmisryhmiä leimaava kielenkäyttö johtaisi automaationa esimerkiksi yhden ottelun pelikieltoon asianmukaisine koventamispykälineen tyhmimmille rikoksenuusijoille, kuten muissakin sääntörikkeissä. Mulkuksi tms. huutelusta voi sitten vastaavasti tuomari voi nytkin niin katsoessaan muistuttaa käytösrangaistuksella.
 

Pendolino

Luottopelaaja
Viestejä
1 747
Eniten mua kiinnostaa että missä menee se raja mikä on sallitun rajoissa? Mistä näistä saa pelikieltoa: n-sana, vammainen, kääpiö, hintti, homo, pygmi, ryssä?

Miksi näistä mitään pitäisi saada sanoa pelikentällä? Solvata voit ilmankin, että kommentoit toisen henkilökohtaisia ominaisuuksia.
 

B

Luottopelaaja
Viestejä
7 576
Miksi näistä mitään pitäisi saada sanoa pelikentällä? Solvata voit ilmankin, että kommentoit toisen henkilökohtaisia ominaisuuksia.
Ei pitäisi ja toivottavasti ei sanotakkaan. Kuten sanoin, mua kiinnostaa tässä vain Liigan linjaus, ei se mikä on hyväksyttävää. Tähän varmaan saadaan vastaus Liigan toimesta lähipäivinä?
 

Neljätoista

Luottopelaaja
Viestejä
1 434
Täysin oikeutettu ulosajo jos pitää paikkaansa, ei kahta sanaa.
Minusta vika taitaa olla vastaanottajan päässä, jos homoksi nimittelyllä pääsee ihon alle.

Kummeli Stories käsitteli asiaa hyvin: ”Soittivat tänne ja haukkuivat homoksi. Vaikka minä homo olisinkin, niin ei sitä minulle tarvitsisi kertoa.”
 
Ylös