Pelin ollessa käynnissä varsinkin TV-kamerat tarvitsevat niin kirkkaan valaistuksen, että kattoprojektoreista ei tosiaan ole hyötyä silloin. Pelikatkoilla ja Liigan mainoskatkoilla valaistusta voinee tarvittaessa kuitenkin himmentää projisointejakin varten. Ymmärtääkseni hallin ei tarvitse olla kuitenkaan muuten ihan säkkipimeä, jotta projektoreista olisi hyötyä.
Tuota voinee verrata joihinkin liigapaikkakuntiin, joilla on tapana himmentää tai vilkuttaa hallin valoja maalin syntyessä ja/tai mainoskatkoilla. Mainoksien heijastamisen lisäksi olisi hieno nähdä vaikka Liigan mainoskatkojen aikana jäälle heijastettuna laukaisukarttoja tai kiekonhallinnan "lämpökarttoja". Nuo toimisivat paremmin, jos pohjalla oleva jää ei ole täynnä mainossillisalaattia. Samoin erätauoilla satunnaisesti tapahtuvissa Leaders League -tanssiesityksissä olisi hienoa nähdä vastaavanlaisia toteutuksia kuin Lumikuningatar-jääbaletissa nähtiin. Mahdollisuuksia olisi vaikka mihin, mutta toistaiseksi on tyydytty varsin perinteisiin keinoihin, joilla katsojien verkkokalvoille tungetaan mainosta mainoksen perään.
Valkoiselle jäälle on mahdollista lisätä ottelulähetyksissä tietokoneella mainokset, kuten vaikka NHL:ssä tai kansainvälisissä jalkapallo-otteluissa tehdään laitamainosten kanssa. Silloin on myös mahdollista myydä samoille mainospaikoille mainokset moneen kertaan räätälöimällä vaikka oululaisille koko jää täyteen Kärkkäisen, Uroksen ja Wilhelmin mainoksia niin, että jäässä ei ole yhtään valkoista kohtaa ja muille sitten hieman maltillisemmat mainosmäärät. Tuo mahdollistaisi varmasti myös mainoksia vihaaville kalliimmat lisämaksulliset premium-ottelulähetykset, joissa jäässä ei olisi yhtään mainosta.
Joukkueet tarvitsevat epäilemättä mainostuloja, mutta toistan samaa, mitä olen aiemminkin sanonut, että mainostamisessakin pitää miettiä kokonaisuutta. Ihan samalla tavalla kuin pelipaidoissakin on viime vuosina alettu miettiä valkoisten mainoslaatikoiden tilkkutäkin sijaan seuraväreillä painettujen mainosten sommittelua tyylikkääksi kokonaisuudeksi, sama ajattelu pitäisi ulottaa niin jäähän, laitamainoksiin kuin siihen äänisaasteeseenkin, mitä pelikatkoilla tuutataan. Mainokset kuuluvat väistämättä ammattiurheiluun, mutta koska kyse on myös viihteestä, ottelutapahtuman tunnelmaa ei kannata tappaa kaikki aistit turruttavalla liiallisella mainossaasteella.