Tuossa juuri itsekin mainitset sen ongelmakohdan, eli joukkueen pienestä ylisuorittamisesta huolimatta se ei ole pystynyt paikkaamaan joukkueenrakentamisessa tapahtuneita puutteita. Pienen budjetin joukkueen vähät varat on käytettävä taiten ja jos pientä pelaajabudjettia ei pystytä käyttämään tehokkaasti annetaan jo aivan liikaa tasoitusta muille.
Meidän on oltava erityisen hyviä, jos rahaa ei ole, vertailukohdaksi ei voida ottaa aina Ässiä ja selittää että siellä asiat tehdään vielä huonommin. Otetaan vertailukohdaksi parhaat esim. ulkomaalaisten skouttaamisessa.
Jos mietitään puhtaasti joukkueen rakentamista tälle kaudelle, niin Ilves lähti siihen kilpailuun sijalta 14-15. Kaukaa keskitason takaa. Luonnollisesti Ilves-kannattajat näkevät, että Ilves on todella houkutteleva seura, kun meillä on mestaruuksia 16 ja olemme sentään Tampereelle. Agenttien ja pelaajien silmissä Ilves oli vielä syyskuussa 2017 seura, joka taistelee olemassaolostaan.
Strategiassa yhtenä ydinkohtana mainitaan omavaraisuus. Ilves noudatti tätä taitavasti ja tämän kauden joukkue on hyvin omavarainen. Ollaan luotettu omiin junioreihin ja strategia on osoittanut toimivansa hyvin.
Tällä palstalla joukkueenrakentaminen nähdään yksipuolisesti ulkoa tuotujen pelaajien mukaisesti. Rungon muodostavat kuitenkin yleensä olemassaolevat pelaajat. Jos mietitään tämän kauden joukkueenrakentamista, niin on muistettava, että siihen kuuluvat
myös Ruotsalaisen ja Lepauksen optioiden käytöt, omien junioreiden sisäänajot (Laaksonen, Ikonen ja Vainionpää), jatkosopimukset (Suomi, Parikka, Rautiainen, Vainio).
Epäonnistumiset on täällä käyty tuhanteen kertaan läpi, mutta myös onnistumisia on mukana. Kaiken kaikkiaan johto on koonnut meille joukkueen, joka on koko kauden ollut pudotuspeliviivan yläpuolella.
Tällä palstalla on vuosia ylistetty - aivan aiheellisesti - SaiPan toimintaa. Lähtökohtiin nähden heitä on pidetty hienona esimerkkinä. Toimarin johdolla he ovat takoneet komeita liiketaloudellisia voittoja, Urheilujohtaja Antti Tuomenoksaa on ylistetty joukkueenrakentamisesta ja Tero Lehterää pidetään hyvänä valmentajana (Kiven yläpuolella). Me - Ilveksen kannattajat - olemme ulkoapäin tunnistaneet tuon hienon toiminnan. Monesti SaiPa kaavailtiin ennakoissa alemmaksi, mutta seura on yllättänyt tai ylisuorittanut useasti. Tämä on johtanut siihen, että SaiPa arvostetaan nykyään "suurien seurojen" (Kärpät, HIFK, Tappara, TPS, Lukko ja JYP) ykköshaastajana.
Tähän kauteen lähdettäessä olimme aivan jaloissa SaiPaan nähden. Siitä huolimatta olemme nousseet haastamaan mm SaiPan tasaväkisesti. Tämä on siis fakta, mutta se ei tarkoita sitä, että Ilveksen sisällä sitä pidettäisiin saavutuksena tai isona meriittinä.
Ulkopuolisten arvioijien silmissä Ilves on Liigan yksi ylisuorittajia, niin urheilullisesti kuin taloudellisesti. Tykätään me sitten tästä tai emme. Liigassa on yleisömäärät laskussa, mutta Ilves ui vastavirtaan ja on itse asiassa tällä hetkellä kappalemääräisesti kasvattanut eniten katsojalukujaan. Vaikka ulkopuoliset ovat tervehtineet ilolla Ilveksen nousemista Liigan häpeätahrasta varteenotettavaksi seuraksi, se ei tarkoita sitä, että toimistolla tai joukkueen kesken oltaisiin jotenkin tyytyväisiä tähän.
Vallitsevan urheilullisen tilanteen lisäksi voidaan miettiä, mitä on tapahtunut taustalla? Tämän kauden joukkueenrakentamisesta vastasi Jalon lisäksi Kari Heikkilä. Selkeästi väärä henkilövalinta tehtävään. Tuo epäonnistuminen korjattiin elokuussa 2018. Tulevan kauden joukkue on Koskelan ensimmäinen kunnollinen työnäyte. Toki Peltola ja Dostal lukeutuu tähän jo myös.
Ilves oli 2016 liigassa 8, 2017 11. Vaikka miten katsellaan värilasein sijoituksia niin ei ne vielä mistään kehityksestä kerro. Mielellään niitä tavoitteita siirrellään aina eteenpäin, koska tavoitteet ja ennen kaikkea niiden seuranta pelottaa perinteisesti monia. mutta niitä tuloksia täytyy tulla tällä ja ensi kaudella, ei aina kolmen vuoden päästä. Toimitusjohtaja tason miehen pitää kestää se, että tuossa tehtävässä onnistumista mitataan.
Onko sinulla jotenkin kuvitelma, että Jalo karttaisi arvosteluita? Nykyään on onneksi netissä tallella Jalonkin suoria haastatteluita, joita pääset kuuntelemaan. Kuuntele ne ajatuksella. Ei Jalo mielestäni niissä pakoile vastuita tai siirtele tavoitteita.
Sitten voidaan miettiä täysin omana lukunaan, mitä minä olen kirjoittanut. Minä kirjoitin ennen omistajamuutosta, että takamatka on niin valtava, että oma ennustukseni on, että onnistumalla muutoksissa Ilves tulee saavuttamaan keskitason (sijat 6-7) uuteen halliin mennessä. Strategian julkaisun jälkeen kirjoitin, että siinä aliarvioidaan kilpailijoiden asema ja etumatka Ilvekseen nähden. Nuo olivat minun arvioitani, joita pyrin tekemään parhaan mahdollisen tietämykseni pohjalta. Aivan samalla tavalla olen kirjoittanut reilut 20 vuotta. Sain aikoinani kovasti alkuun vastusta, kun ennustin Ilveksen epäonnistuvan Vincent Manngårdin johdolla. Arvioitani oli vaikea hyväksyä, mutta toteutuma osoittautui lopulta vieläkin huonommaksi. Nuo ovat vain minun omia näkemyksiäni, mutta ne eivät tarkoita, että olisin tyytyväinen tilanteeseen. Eikä Ilves vaihtele omia tavoitteitaan minun kirjoituksieni pohjalta.
Uusista vahvistuksista on perinteisesti tässä vaiheessa vuotanut aina mielenkiintoisia nimiä julkisuuteen, jotka ovat sitten julkistettaessa kadonneet jonnekin.
Tämä aikakausi on sinänsä parempaa, että nyt ei toimistolta vuodeta. Jos vuotoja tulee, niin ne tulevat pelaajan suunnasta. Toki Jalo ja Koskela ovat voineet kertoa ensi kauden joukkueesta joillekin pääomistajille ja tietenkin hallituksen jäsenille.
Ilveksen joukkueenrakentamisessa yksi pulmallinen asia on pelaajien ylisuorittaminen palkkaansa nähden. Kun Sandell ja Meskanen pelaavat noin satatuhatta euroa palkkaansa "paremmin", niin heitä ei pystytä korvaamaan olemassaolevilla rahoilla 1:1. Tälläkin hetkellä joukkueessa on pelaajia, jotka suorittavat kentällä paljon palkkaansa paremmin.
Näiden tausta-asioiden esiintuominen nyt, kun urheilullinen onnistuminen on käsillä on taitavaa peliä, mutta katsotaan tämä kausi nyt ensin loppuun ja saadaanko urheilullinen käyrä käännettyä oikeaan suuntaan mikä tarkoittaisi sijoja 6 tai 7.
Mitä ovat nämä tausta-asiat, joita on tuotu esiin? Minä olen yrittänyt vuosikausia vääntää ratakiskosta mallia palstalaisille seurojen taloudesta ja sen merkityksestä. Mutta mitä sellaisia tausta-asioita Ilves on tuonut esille, joita pidät taitavana pelinä?
Olethan huomannut, että tausta-asioita ovat vuotaneet myös Jalon "vastustajat".