Ei Ilveksen budjetin tarvitse olla 10M ennen Areenaa, vaan sen tarvii olla lähellä sitä mitä Tapparalla on. Jos Tapparalla on nyt Hakassa 8,5, niin viimeisenä Hakemetsä vuotena millä olisi syytä olla n 8M. Areenan siirryttäessä olla about tasoissa naapurin kanssa. Se on se järkevä ja tavoiteltava tavoite.
Menestys tuo rahaa… Menestys tuo rahaa samoin kuin gloryhunterit katsojia.. ennustamattomasti.
Niinpä se rahan tulo olisi pyryttävä saamaan vakaamalle pohjalle kuin se menestyksen tuoma rahoitus. Tässähän nimenomaan HIFK ja Kärpät ovat onnistuneet. Ne ovat luoneet uskottavan ja helposti myytävän brändin. HIFK on rakentanut omaansa vuosikymmeniä ja Junno rakensi sen tällä vuosituhannella Ouluun (puolen Suomen joukkue). Näin ne sponssieurot ovat vakaammalla pohjalla kuin menestyksen tuomat rahat. Jos esim Junnon juttuja muistelee, niin tästä nimenomaan oli kyse. Saada tulopuoli vakaaksi, kausittaisesta menestyksestä mahdollisemman riippumattomaksi, koska vain sitä kautta on mahdollista rakentaa jatkuvuutta menestykselle (eli ensin se muna ennen kanaa). Kärpät on siksi mukana mm musaviihdebisneksessä. Kärppien konserniliikevaihto on jo n 15M. HIFK stadilaisbrändi on tietoisesti rakennettu ja siitä pidetään todella tarkkaan huolta. Ei HIFK:n mainonnassa sattumalta käytetä ruotsin kieltä ja bettre folke sanaparia.
Ja ei kai kukaan kuvittele, että siä Tapparassa on ne ”hassut hatut ja peruukit” sattumalta ja kannattajakulttuuria ohjattu erisuuntaan kun meillä on? Se on tuotteen erilaistamista. Samassa kaupungissa operoivien joukkueiden imagon on oltava erilainen, siksi IHOY tarttui myös ei läpsyttimiä ideaan, se erilaistaa Ilvestuotetta Tapparatuotteesta.
..äidinmaitopuheet voi jättää sinne menneille vuosikymmenille. Tampere kasvaa voimakkaasti ja uusista tulijoista jääkiekkokatsojiksi kilpaillaan joukkueiden kesken, samoin uusien yritysten sponssirahoista. Tampereella näillä apajilla on moni muukin urheilumuoto ja viihdetarjonta, joten työsarkaa riittää…
..mutta toivon totisesti että tulonmuodostus on vakaammalla pohjalla kuin pelkkä ”menestys tuo rahaa” ideologiassa, sillä miten käy sinä vuonna kun sitä ei tulekkaan? Näinhän käy vääjäämättä parhaimmillekin ala Kärpät. Silloin se on se brändi joka myy, ja sen on oltava kunnossa. Ensin rakenteet kuntoon, brändi vakaalle pohjalle (kyllä, menestys auttaa tässä aina, ei kannata saivarella) ja kun nämä asiat on kunnossa, se menestys tulee. Edellinen johto yritti perse-edellä’ puuhun juurikin ensin saavuutta menestystä joka kuin taikaiskusta palauttasi brändin ja organisaation huipulle. Niin se ei ikävä kyllä yleensä tapahdu, joskin JYP voi olla ylpeä oman riskinottonsa onnistumisessa.. mutta se oli KHL hullujen vuosien aikaa se.