Vastasin tähän jo kerran. Kerro ihmeessä, jos asia on toisin. Tämän jälkeen voidaankin miettiä, että mistä ihmeestä olet tämän tiedon saanut.
Tässä oli ehkä itseltäni väärinkäsitys eli kun kirjoitit tj:n sidos yritykseen, jonka asiakas IH
mahdollisesti on, niin ajattelin sinun tarkoittavan toisinpäin eli tj:n
mahdollinen sidos yritykseen, jonka asiakas IH on. Ja miksi olen sekaisin, niin kirjoitat:
Käsitin, että Ilveksessä on ostopalveluna konsultti, joka siis laskuttaa oman yrityksen kautta. Fonecta kertoo tämän konsultin olevan vastuuhenkilönä yhdessä osakeyhtiössä ja yhdessä kiinteistöosakeyhtiössä. Ilves-Hockey Oy:n toimitusjohtaja näyttää olleen tuon mainitun osakeyhtiön puheenjohtaja. Onko siis ihme, jos asia esille nousee?
Kun en itse löytänyt, että Jalo olisi tuon yrityksen hallituksen pj (kuten sinulle listasin), vaan yrityksen pj on ollut Mikko Mattila maaliskuusta 2017 alkaen, niin menin hämilleni. Otaksun siis, että puhumme JaloKiista? Vai tarkoitatko, että Jalo on ollut ennen Ilvekseen paluutaan tuon yrityksen hallituksen pj? Ja sitten jäävännyt itsensä tuosta JaloKiista`, koska aika 03/2017 sopisi aikatauluun?
Kirjoitat kuitenkin, että käsityksesi mukaan konsultti (Mattila?) laskuttaa Oy:n kautta (JaloKii?) eli lienet kuitenkin varma, että IH on JaloKiin asiakas?
Olin valtavan huolestunut...eikun siis en ollut. Nurmikolun panos strategian suhteen on tunnustettu nykyisten hallituslaisten toimesta. Minä ymmärsin Mattilan olleen strategiajohtaja. Mukana luomassa strategiaa ja päävastuullinen strategian seurannassa.
Mutta menikö se lopulta niin, että tuo oli väärinkäsitys sinun puoleltasi, että Mattila olisi strategiajohtaja? Yritän ymmärtää samalla tätä case-Nurmikolua. Eli hallitus on tunnustanut Nurmikolun panoksen. Ja tätä ei liene kukaan kiistänytkään? Asiahan on tähän asti ok ja kertoo myös sitä, että Nurmikolua arvostetaan hallituksessa.Eli onko tässä jotain epäkohtaa? Vai onko joku toinen ottanut nyt kunnian tästä strategiasta. Ilves käsittääkseni ei julkisuuteen ole nostanut ketään jalustalle.
Jos Nurmikolu on strategian isä ja minä olen alusta alkaen moittinut strategian epäonnistuneen mm kilpailutilanteen analyysissa, niin osuuko kritiikkini juuri tuohon Nurmikolun työhön? Itse en ole kohdistanut tätä kehenkään henkilöön.
Jos toimistusjohtaja ostaisi palveluita yritykseltä, jonka osakas hän on, olisi se mielestäni epäkohta. Ei näyttäisi hyvältä. Tai siis näyttäisi pahalta.
Jos kyseessä on siis JaloKii, niin onko Lasse Laukkanen siinä vielä mukana? Mattilaa ja hänen ammattitaitoaan en tunne, mutta Lassen ja hänen ammattitaidon tunnen.
On Lasse mukana tai ei, niin ajattelen tilanteen esimerkkiä käyttäen tuntemani henkilön kautta. Mikäli tarvittaisiin huoltajan palveluita ja minä toimarina tietäisin, että Lasse on ammattitaitoinen ja ehdottoman luotettava henkilö hoitamaan homman. Meillä olisi historiasta yhteisyritys toiselta toimialalta. Vaihtoehtoisesti minun tehtävänäni olisi kartoittaa vastaavia ammattilaisia ulkoapäin (rekryfirmoja ja omia kanavia käyttäen), niin aika nopeasti houkuttelisin Lassea, vaikka rekryfirma kehuisi maasta taivaaseen Keijoa ja Annelia. No sitten tullaan tähän eturistiriitaan. Itse ehdottaisin hallitukselle, että kannatan ehdottomasti Lassea ja menen takuuseen hänestä. Kertoisin myös, miksi Lasse on pätevä ja sen, että meillä on yhteisyritys vuosien takaa. Päätöksen jättäisin hallitukselle.
No sitten tullaan problematiikkaan, jossa itsekin olen yrittäjänä ollut useamman kerran. Jos Lasse on hyväksytty hallituksen toimesta, miettisimme, että tuleeko hän yrityksen palkkalistoille vai maksetaanko yritykseltä yritykselle? Jos valintana on jälkimmäinen, niin pitääkö Lassen perustaa uusi yritys tätä varten (tai toiminimi) vai voimmeko laskuttaa yhdessä omistamamme yrityksen kautta. Toki sopien keskenämme niin, että minulla ei ole siihen rahaan oikeuksia. Jälleen tiedustelisin asiaa hallitukselta.
Jos saan pätevän ja ennen kaikkea luotettavan henkilön ja hallitus siunaa toimintatavat, niin en näe asiassa isoa epäkohtaa. Ja tärkein pointti siinä on oltava se, että on Ilveksen etu, että Lasse toimii tehtävässä. Toki kustannukset eivät saa karata, mutta toisaalta Lassen täytyy saada ammattitaitoa vastaava korvaus. Toki Lassen työntulos laitetaan siihen samaan syyniin kuin kaikkien muiden eli mikäli homma ei mene Ilveksen etujen mukaisesti, niin sitten etsitään muita vaihtoehtoja.
Liikevaihdon kehitys Jalokiissa on kyllä vaatimaton vuodesta 2015 --> 2017.