SM-Liigan tulevaisuus

Joku sopimus Liigalla on SJL:n kanssa, että Liigassa pelataan nimenomaan Suomen mestaruudesta. Sitä en tiedä mitä toi sopimus pitää sisällään ja kiinnostaako se edes oikeesti ketään.

Kilpaileva sarja perustaa uuden lajin: sitä pelataan samoilla säännöillä, mutta sen nimi on "lätkä". Sitten pelataan lätkän Suomen mestaruudesta.

Kyllähän jääkiekon harrastamisen kalleus tuo haastetta jääkiekolle pitää asemansa valtakunnan ykköslajina. Kuitenkin suomalaisen jalkapallon taso on niin kaukana maailman kärjestä, että rivikuluttajan on mahdotonta saada jalkapallosta sellaisia kollektiivisia kansallisia menestyskokemuksia, joita esim. jääkiekko ja vaikka nyt koripallokin viime aikoina ovat tuottaneet. Suomella on kautta aikojen ollut jalkapallossa tasan yksi ja ainoa maailman absoluuttista kärkitasoa oleva pelaaja, ja niin kauan kuin tuo tilanne ei muutu, jalkapallo pysyy katveessa.

Kyllähän jääkiekon harrastamisen kalleus tuo haastetta jääkiekolle pitää asemansa valtakunnan ykköslajina. Kuitenkin suomalaisen jalkapallon taso on niin kaukana maailman kärjestä, että rivikuluttajan on mahdotonta saada jalkapallosta sellaisia kollektiivisia kansallisia menestyskokemuksia, joita esim. jääkiekko ja vaikka nyt koripallokin viime aikoina ovat tuottaneet. Suomella on kautta aikojen ollut jalkapallossa tasan yksi ja ainoa maailman absoluuttista kärkitasoa oleva pelaaja, ja niin kauan kuin tuo tilanne ei muutu, jalkapallo pysyy katveessa.
Vaikka se ei viestin ydin sisältöä muuta, niin kyllä myös Hyypiä oli parhaimmillaan mestareiden liigan voittajan avauksen pelaaja. IMO tuo riittää absoluuttiselle huipulle. Pelipaikka vaan sellainen, että ei kilpaile kultaista palloista.

Uuden järjestelmän ytimeen hahmotellaan niin sanottua A- ja B-liigaa, joiden välillä olisi avoin nousu- ja putoamismekanismi. Sarja ei siis olisi suljettu, vaan urheilullinen menestys ratkaisisi paikan korkeimmalla tasolla.
Alkuviikosta kuulemma tullaan ulos asian kanssa. Painetta lisää kattilaan, hyvä.

Alkuviikosta kuulemma tullaan ulos asian kanssa. Painetta lisää kattilaan, hyvä.
Pakko sanoa että jotenkin mua rassaa toi jankkaaminen A- ja B-liigoista. Niinkun se olisi jotain hiton rakettitiedettä. Ihan tavallinen sarjajärjestelmähän se on. Itsellä herää huoli, että meinaako ne että tämä B-liiga olisi sitten suljettu alaspäin. Se ei mitenkään poistaisi sitä peruslaatuista ongelmaa.

Pakko sanoa että jotenkin mua rassaa toi jankkaaminen A- ja B-liigoista. Niinkun se olisi jotain hiton rakettitiedettä. Ihan tavallinen sarjajärjestelmähän se on. Itsellä herää huoli, että meinaako ne että tämä B-liiga olisi sitten suljettu alaspäin. Se ei mitenkään poistaisi sitä peruslaatuista ongelmaa.
Joo pitää olla mahdollisuus vaikka Lopen Uupuneilla nousta jos itsensä ylimmälle tasolle pelaavat. Mutta taitaa olla haihattelua. Katsotaan mitä tuleman pitää. Ainakin tämän asian kanssa on nyt otettu työrukkaset käteen joka jo yksistään on positiivista.

Tätähän mä olen jankannut jo muutaman vuoden, että eihän se liiga siitä mihinkään aukea jos ei tuo b-liiga ole auki alaspäin.

Takaisin