Ihan ensiksi sanon, että ymmärrän tässä keskustelussa molempia esille nostettuja näkökantoja. Ja minulla on kokemusta lähipiiristä muutamasta tapauksesta.
Ensiksikin, eräs kaverini sairastui psyykkisesti, kuntoutti vuosia itseään ja sitten haki töihin. Ei kertonut itse sairaudestaan, koska sitä ei ole pakko kertoa. Sitten kävi kuten Tattinen tuossa kertoili. Tuli koeaika, sairaus paljastui koska ei sillä hetkellä pysynytkään kurissa, työsopimus purettiin ja mies parantelemaan itseään valtion rahoilla.
Toiseksi seurasin hyvinkin läheltä masennukseen sairastunutta henkilöä. Tauti itsessään kehittyy hitaasti ja siitä paraneminen on yhtä hidas prosessi. Tämäkään henkilö ei ollut työsuhteessa oireiden puhjettua, oli kyllä tehnyt keikkahommia mutta eihän oireet siinä ehdi välttämättä tulla esille. Sitten kun tauti todettiin, niin lääkityksen säätämisessä meni oma aikansa. Lääkäri kirjoitti sellaisen paperin, että siinä tulon menetyksiä korvattiin sairauspäivärahalla tai jollain vastaavalla. Sen rahoituksen turvin elämä pysyi taloudellisesti kelvollisena ja lopulta kuntoutusohjelman kautta on jälleen saanut kiinni elämästä ja on tällä hetkellä vakituisessa työsuhteessa. Alunperin töihin mentäessä henkilö haki osa-aikaista työsuhdetta sillä perusteella, että hän on kuntoutumassa eikä välttämättä kykene tekemään 100%:sta työaikaa.
Näistä kahdesta voisin sanoa, että paremmin kävi sille, kuka oli rehellinen. Kuitenkin tilanteet olivat erilaisia eikä niitä suoraan voi verrata.
Uskon, että tässä tapauksessa sekä Ilves että Taavi ymmärtävät, että miehen pelikuntoon pääseminen on win-win-tilanne. Kuitenkin, taloudellinen tilanne Ilveksellä on semmoinen, että uskon Taain ymmärtävän keventäneen yhteisymmärryksessä palkkapussia tältä ajalta molemmille sopivammaksi ja toisaalta, epäilen myös sitä, että yhtäkään kiveä ei jätetä kääntämättä, jos jollakin kuntoutustuen tms avulla saadaan Taavin palkkiota pienemmäksi Ilveksen kassaan nähden.
Kuten joku jo sanoikin, nyt ei ole aika lyödä lyötyä, nyt on aika tukea. Mutta on myös aika työntekijän itse näyttää omaa lojaaliuttaan ja pyrkiä yhdessä hoitamaan asiat molempia osapuolia tyydyttävälle tasolle.