Repomies
Tähtipelaaja
Kyllä ja monesta asiasta tässäkin ihan samaa mieltä.On loogista ajatella, että resurssit vaikuttavat siihen, minkälaisiin pelaajaratkaisuihin seura kulloinkin päätyy. Alussa Ilveksen oli käytännössä järkevämpää painottaa enemmän potentiaalia kuin valmista kokenutta kaartia. Emme kuitenkaan tiedä, miten sama malli toimisi nyt, koska meillä on tiedossa vain yksi tapahtunut todellisuus.
Ulospäin katsottuna kyllä, vaihtelua on ollut. Mutta minä en enää pidä sitä automaattisesti todisteena poukkoilevuudesta, mihin ehkä aiemmin oma katsomuksenikin kääntyi. Se voi ihan hyvin kertoa myös siitä, että seura on joutunut sopeutumaan juuri mainitsemiisi eri valmentajiin, erilaisiin pelitapoihin, käytettävissä olevaan rahaan - ja kyllä, myös ympärillä olevaan paineeseen. Pelaajaprofiilien vaihtelu ei vielä itsessään todista strategian puutetta.
En kuitenkaan anna tälle yksin kovin suurta painoarvoa, koska Ilveksen joukkue on monena kautena arvioitu myös ammattilaisten toimesta kärkikamppailuihin. Pelaajamateriaali on siis ollut riittävän hyvä, mutta joukkueen kollektiivi ei ole lopulta riittänyt kirkkaimpaan asti. Siksi minusta on alkanut tuntua siltä, että ongelma ei ole ollut pelkästään yksittäisissä pelaajaprofiileissa, vaan myös siinä, millaisessa paineympäristössä joukkuetta on rakennettu ja johdettu, ja millaisessa ympäristössä joukkue joutuu toimimaan. Tällaisessa ympäristössä suoritus ei välttämättä nouse ratkaisuhetkillä aivan huipputasolleen. Varsinkaan, kun se joutuu lähes pakotetusti peilaamaan tekemistään Liigan lähihistorian isoimman dynastian tekemiseen.
Olen tuosta osittain samaa mieltä: Myrrä->Pennanen-vaihto ei näytä hyvältä esimerkiltä pitkäjänteisestä valmennuslinjasta. Julkisten perustelujen perusteella vaihdolla haettiin ennen kaikkea mahdollisuutta saada haluttu valmentaja sisään heti, kun hän oli saatavilla. Henkilökemiakysymykset sivuseikkana, johon en voi ottaa sen enempää kantaa, koska en tiedä molempien osapuolien ajatuksia. Olen kyllä samaa mieltä, että juuri Myrrä->Pennanen-keissi näyttää enemmän pikavoiton hakemiselta kuin puhtaalta pitkäjänteisyydeltä. Sami Nikun hankinta menee samaan kategoriaan. Mutta minun väitteeni ei olekaan, että Ilves olisi onnistunut kaikissa ratkaisuissaan, vaan että taustalla on ollut isompi strateginen hanke, jonka toteutus ei nyt ole ollut vain kaikilta osin johdonmukainen itse urheilutoiminnan osalta.
Pitkäjänteisellä strategialla en kuitenkaan tarkoittanut sitä, että jokainen yksittäinen henkilöratkaisu olisi ollut täydellinen tai edes johdonmukainen. Ilveksen virallinen strategia on paljon laajempi kokonaisuus: siinä puhutaan urheilutoiminnan lisäksi hallinnosta, taloudesta, myynnistä, fanikokemuksesta ja brändistä sekä esimerkiksi pelaajabudjetin kasvattamisesta ja juniorituotannon kytkemisestä edustusjoukkueeseen. Siksi yksi ristiriitainen valmentajaratkaisu tai pelaajaprofiilimuutokset eivät vielä kumoa sitä, että seuralla voi silti olla pidempi suunta. Mielestäni olemme vasta matkalla siihen, mitä moni yhteisössä toivoo.
Eikä ollut tarkoitukseni sanoa että kaikki asiat on tehty huonosti tai muuta. Mutta juuri noilla asioilla mitkä kannattajille eniten näyttäytyy luodaan sitä fiilistä myös siitä strategian toimivuudesta ulospäin.
Toistaiseksi identiteetti on hieman kysymysmerkki. Ts. Jos Koskela saisi tänään potkut niin pitäisi tosissaan miettiä mikä hänen jättämä ”perintö” olisi.