Tommi Niemelä - Ilveksen päävalmentaja 2024 -

Vahva

Vakiokokoonpanossa
Tämä otteluruuhka on ollut kesästä asti selvillä ja Ilves olisi tuolloin voinut ehdottaa muutoksia ohjelmaan.

Näillä mennään ja pulinat pois.
Jostain käsitin, että ensimmäinen versio tämän kauden otteluohjelmasta oli marraskuussa 2023. Muutoksia siihen toki vielä tuli Kiekko-Espoonkin vuoksi. Mahdollisuuksia vaikuttaa on siis varmasti ollut - konkreettisia keinoja ratkaista ongelmat ehkä sitten vähemmän.

Moni muukin seura soittaa suuta ohjelmasta ja täytyy muistaa, että Ilveksen ja Tapparan otteluohjelma haastavimmat rakentaa:
- Arena on paljon taloudellisesti arvokkaammassa käytössä jo vuosia sitten sovitulla tavalla
- samaan Arenaan pitää sovittaa kahden liigajoukkueen pelit
- syyskaudella osallistuminen CHL-peleihin (+varautuminen pudotuspeleihin+naapuriseuralle samat)

Tämä yhtälö aiheuttaa sen, että haasteita ohjelmassa on seuraavillakin kausilla. Eikä sitä voi ratkaista Ilves eikä Liiga. Kaikki joukkueet haluaa viikonlopuksi maksimimäärän otteluita mikä tarkoittaa back-to-back otteluita. Joukkueet (ja Liiga) haluavat varmasti pitää kiinni 60 pelistä - sitä pienentämällä rasitus vähenisi, mutta talous heikkenisi. Kautta voisi myös pidentää esim. syyskuusta viikolla, mutta ei sekään mikään kovin suosittu ratkaisu.

Mitä tuohon rasitukseen tulee - kyllähän NHL:ssa pelataan 80 vai 82 ottelun runkosarja ja pidemmät playoffit. Pelivaade ei ainakaan pienempi ole ja avainpelaajat pelaa suuremmat minuutit (osin isompien taukojen vuoksi)... enkä sieltä ainakaan itse kuule isoa ulinaa asiasta.

Seteri

Vakiokokoonpanossa
Joo eipä tuo turhasta moittinut. Onhan kaksi selkeää maaliakin hylätty.

Lisäksi tämän ottelun farssi oli loppuun se, kun klinun mailasta pidettiin kiinni, kun olisi ratkaissut kolme pojoa meille, mutta ei nähty. Jatkoilla friman ei tehnyt mitään ja sai jäähyn johon peli ratkesi.

Ihan perusteltu avautuminen. "Ainahan" kotijoukkueet saa vähän tuomariapua, mutta tää meni luokkaan farssi, ja kun meidän terveys- ja kuormitustilanne on mikä se on, Hölö oli selvästi turhautunut jätkien puolesta, jotka kaikesta huolimatta taisteli pelin jatkoille. Hölö puolusti omiaan.

Simultaanieläin

Vakiokokoonpanossa
On muuten suuri ero meidän Niemelän lehdistötilaisuuksissa verrattuna Pelicans-Niemelään. Silloin jäi monesti mieleen kun itki tuomareista. Saattaa johtua omista värilaseistakin, mutta itkulta se nimenomaan kuulosti, liioitellulta ja ei aina perustellulta. Siinä mielessä olen seurannut tämän kauden Niemelää positiivisen yllättyneenä, kun ei ole maininnut tuomareita juuri ollenkaan tähän asti, ja muutenkin edustanut seuraa tyylikkäästi. Tiedä sitten onko asiasta keskusteltu seurajohdon kanssa vai onko puhtaasti oma asennemuutos. Eilisen suhteen olen kahden vaiheilla. Ehkäpä tuo jatkoajan tuomarisuoritus oli objektiivisestikin sitä tasoa, että tuonvertainen avautuminen sallitaan.

Soho

Tähtipelaaja
Tyylikäs olemus. Sanoi ihan oikeasta asiasta. Farssihan tuo tuomaritoiminta jatkoilla oli. Hemmetin iso ero preesenssissä pöytää tuijottelevaan Jokkeen.

Rauno Repomies

Tähtipelaaja
On muuten suuri ero meidän Niemelän lehdistötilaisuuksissa verrattuna Pelicans-Niemelään. Silloin jäi monesti mieleen kun itki tuomareista. Saattaa johtua omista värilaseistakin, mutta itkulta se nimenomaan kuulosti, liioitellulta ja ei aina perustellulta. Siinä mielessä olen seurannut tämän kauden Niemelää positiivisen yllättyneenä, kun ei ole maininnut tuomareita juuri ollenkaan tähän asti, ja muutenkin edustanut seuraa tyylikkäästi. Tiedä sitten onko asiasta keskusteltu seurajohdon kanssa vai onko puhtaasti oma asennemuutos. Eilisen suhteen olen kahden vaiheilla. Ehkäpä tuo jatkoajan tuomarisuoritus oli objektiivisestikin sitä tasoa, että tuonvertainen avautuminen sallitaan.
Joo kyllähän tääläkin foorumilla Niemelää pidettiin yhtenä Liigan itkupilleistä.

Asiasta pitääkin sanoa.

Jack Overdose

Vakiokokoonpanossa
Joo kyllähän tääläkin foorumilla Niemelää pidettiin yhtenä Liigan itkupilleistä.

Asiasta pitääkin sanoa.
Niinhän se on että kun Ilveksen valmentaja avautuu tuomareista, se on aina perusteltua ja suoraselkäistä, omien puolustamista.
Kun sen tekee jonkun muun joukkueen valmentaja, on se poikkeuksetta naurettavaa itkemistä ja kitinää.

Mun mielestä tuomareista vois "valittaa" enemmänkin ja antaa painetta.

Vovlo

Tähtipelaaja
Ylläpidon jäsen
Niinhän se on että kun Ilveksen valmentaja avautuu tuomareista, se on aina perusteltua ja suoraselkäistä, omien puolustamista.
Kun sen tekee jonkun muun joukkueen valmentaja, on se poikkeuksetta naurettavaa itkemistä ja kitinää.

Itse arvostaisin jos tuomariston itsensäkin annettaisiin tilaa ja aikaa perustella noita tuomioita, vaikka sitten jossain Liigan omassa ohjelmasarjassa jossa käydään läpi niitä ja annetaan kritiikki. Tämä ei olisi mitään riepottelua vaan ammattilaisten läpikäyntiä erilaisista tilanteista jossa viestittäisiin myös tuotteen kuluttajille mihin täällä oikein pyritään. Mutta mieluummin piilotellaan.

Rauno Repomies

Tähtipelaaja
Itse arvostaisin jos tuomariston itsensäkin annettaisiin tilaa ja aikaa perustella noita tuomioita, vaikka sitten jossain Liigan omassa ohjelmasarjassa jossa käydään läpi niitä ja annetaan kritiikki. Tämä ei olisi mitään riepottelua vaan ammattilaisten läpikäyntiä erilaisista tilanteista jossa viestittäisiin myös tuotteen kuluttajille mihin täällä oikein pyritään. Mutta mieluummin piilotellaan.
Liiga jossain vaiheessa sanoi, että tuomareiden roolia ja asemaa tuodaan lähemmäs yleisöä, juuri tällä että ovat haastatteluissa jne mutta jäänyt laihaksi. Brander ja Salonen on pari kertaa jossain ollut.

Olisi vaikka lehdistötilaisuudessa kertomassa omat näkemykset joihinkin asioihin.

VärienTunnustaja

Divarijyrä
Ylläpidon jäsen
Toivoisi ylipäätään, että virheiden merkiksi nostettaisiin rohkeasti sitten käpälä pystyyn, eikä alettaisi selittelemään. Lisäksi sellaiset huonon puhalluksen jälkeiset paikkailut on ihan turhia ja aiheuttaa jopa enemmän kritiikkiä. Lisäksi nämä "jäähytasapaino" himmelit voisi jättää johonkin pukukoppiin.

Hölö sanoi ihan asiasta, koska aikaisempi Callen tilanne oli vastaavanlainen, toki siinä estettiin miestä, eikä nostettu mailaa. Kovaa on peli, kun tuomarilla on noin iso merkitys. Mutta eteenpäin. Hölökin saa olla ylpeä joukkueen ilmeestä, kuten olikin. Pettynyt taas sitten tavasta, millä ratkaisu tuli, mutta kyllä tästä jengistä sydäntä, asennetta ja luonnetta löytyy.

Pakko sanoa, että oon tosi yllättynyt siitä, että Ilves on nyt sietänyt niitä vaikeampia jaksoja omissa todella hyvin, vaikka omaa kiekkokontrollia ei olla saatu ollenkaan. Siellä blokataan laukauksia ja puolustetaan keskustaa.

Toivottavasti nämä kokemukset näkyy sitten keväällä.

Rouhija

Luottopelaaja

Kuitenkaan Rautakorpimaiseen jatkuvaan kitinään ei pidä ryhtyä.

mestari.

Vakiokokoonpanossa
Vai onko mahdollisesti jopa Pelicansin seurajohdolta tms tullut painetta vähän antaa kommenttia tuomaristonkin suhteen, ei näistä ikinä tiedä.