Siirsin tämän osan keskustelusta tähän ketjuun, koska se mieluummin osuu tänne paremmin.
toskala sanoi:
Mutta nyt nähty toiminta pistää miettimään että onko mikään oikeasti muuttunut. Edelleenkö tätä toimintaa jatketaan että puheet ja paperille asetetut tavoitteet ovat kovia, mutta toiminta sitten taas ei niitä vastaa.
Ilves-fanien syvää menestyksen nälkää ei kovin kauaa enää ruokita korkealentoisilla strategioilla, kauniilla puheilla sekä tunteisiin vetoamalla. Se olisi nyt hyvä siellä toimistolla sisäistää. Nyt tarvitaan tekoja!
Toiminta on täysin erilaista. Nyt sinun ja minun kantamat eurot jäävät kokonaisuudessaan Ilvekselle. Se on iso muutos ja mahdollistaa paljon muuta. Itse näen seuraavia muutoksia jo ensimmäisen vuoden aikana.
- Onnistuttiin keräämään 1,8 m€ pääomaa. Tämä on vaatinut lukuisia neuvotteluita nykyiseltä johdolta.
- Iso osa veloista maksettu, sovittu velkojien kanssa suoritteiden hoitamisesta, korjattu välit heidän kanssaan
- Korjattu välit Liigaan. Tämä oli luonnollisesti tarvittava muutos.
- Sovittu asiat muidenkin sidosryhmien kanssa (mm. yhteistyökumppanit, pelaaja-agentit)
- Organisaatiorakenteita on muutettu. On tehty kipeitäkin ratkaisuja ja palkattu useita henkilöitä tekemään muutosta.
- Yksi ehdottomasti suurimpia muutoksia on seurantajärjestelmien käyttäänotto, hyödyntäminen ja iterointi
- Strategian luominen, tavoitteiden asetanta, seuranta, iterointi, tarvittavat muutokset (niin urheilu- kuin myyntipuolella
- Välit korjattu Ilves ry:n kanssa, muutostyö aloitettu junioripuolella (Jouko Myrrä, strategiapäivä tulossa)
- Kokouksista pidetään nykyään pöytäkirjat, joista voidaan tarkistaa, mitä kukin on luvannut tehdä. Seuranta.
- Ilveksen fanituotemyynti rakennettu ja rakennetaan uudelle tasolle, tavoitteet asetettu, tarkka seuranta. Tältä sektorilta odotan selkeää kasvua.
- Muutokset mediatoiminnassa. Vertaa kuinka paljon Ilves esiintyi julkisuudessa ennen negatiivisesti ja mikä tilanne oli jo nyt.
Lista on nopeasti kyhätty ja paljon jäi puuttumaan. Ettei jää epäselväksi, niin minä en ole mitenkään mukana Ilves-Hockey Oy:n toiminnassa. Kuten tiedätte, niin olen mm. ylläolevista epäkohdista kirjoittanut noin 15 vuotta.
Jo muutoksen hetkellä viestitin, että tämä muutos ottaa paljon aikaa. Ylläolevista muutoksista suurin osa on asioita, jotka pitäisi olla luonnostaan yritystoiminnassa kunnossa. Ei näihin pitäisi kulua niin valtavasti aikaa ja energiaa. Helpompaa olisi ollut lähteä nollasta ja luoda tuo kaikki kuin lähteä takamatkalta. Historia on rasitteena. Monesti yrityselämässä marssitaan muutoksen yhteydessä eri instansseihin anomaan rahoitusta (Pankit, Finvera + lukuisat muut). Nyt tilanne on se, että olet käynyt jokaisen tuttusi taskulla, vipannut rahaa ja jättänyt maksamatta velkasi. Osakkeenomistajilta on pyydetty rahoitusta ennätysmääräisen monissa osakeanneissa. Ilveksen tulee rakentaa maine uudestaan.
HPK:n puolelta tiivistettiin tutulla tavalla heidän tilanne. Kärkiseurat ottavat valmiit pelaajat ja heidän (HPK) on pyrittävä löytämään ne pelaajat, jotka onnistuvat ensi kaudella. Liigassa ei ole palkkakattoa eikä Draftausta, missä heikoimmat seurat pääsisivät valitsemaan päältä parhaat juniorit ja näin rakentamaan menestystä.
Oma fokukseni on ensisijaisesti organisaation toiminnassa ja talouden hoidossa. Odotan erittäin suurella mielenkiinnolla ensimmäisen uuden ajan tilikauden tulosta ja tasetta. Onko onnistuttu katkaisemaan valtava tappiokierre? Itse toki olen sitä mieltä, että vasta seuraava tilikausi (alkaa ensi viikolla) on se ensimmäinen, johon nykyinen johto on ehtinyt valmistautumaan. Tämä päättyvä tilikausi on "omissa kirjoissani" ollut ns. ylimenokausi.
Tottakai minua ottavat tappiot kaukalossa päähän ja menestymättömyys. Haluaisin kaikkien muiden tapaan "heti kaikki minulle nyt voitot". Mutta ymmärrän, että jos on reilut 10 vuotta asioita sotkettu, niin niitä ei heti pysty oikomaan.
Omavaraisuuden puolesta puhujana näen paljon hyvää tulevaisuudessa. Suomen ja Meskasen läpilyönti + pitkät sopimukset, omavaraista perusrunkoa luotu (mm. Lepaus, Savilahti, Vainio, Liuksiala (ja Laaksolla mahdollisuus)), valmiina ponnahdukseen Ikonen, Haapanen, Laaksonen ja Thomson sekä ennätysmäärä omien NHL-sopimuksia (Hintz, Välimäki, Koppanen, Koivula) ja Heponiemi kärkkymässä. Odotan myös, että Mattilan veljekset tekisivät paluun kahden vuoden päästä valmistuttuaan yliopistosta. Ja tietenkin uuteen halliin siirtyminen kera mahdollisten paluumuuttajien.