Itse seison vahvasti Jalon takana, koska tiedän, miten Jalon ensimmäisen tj-kauden visioon ja suunnitelmiin kuului menestymisen tuominen Ilvekseen hyödyntäen silloisia omia ikäluokkia. Visio olisi ollut juuri oikea. Toinen seikka, mikä on Ilveksestä puuttunut on pitkäjänteisyys. Meillä on pyöritetty toimareita ja hallituskombinaatioita siinä missä menestyvissä seuroissa on luotettu pitkäjänteisyyteen. Olisi mielestäni erittäin arveluttavaa uskottavuuden kannalta jatkaa tuota vaihtorulettia. Kolmanneksi Jalo on tehnyt kulisseissa hyvää työtä maailmalla olevien ilvesläisten kanssa. Kantaako tuo hedelmää jää nähtäväksi, mutta epäilisin, ettei paluumuuttajia tarvitse odottaa, mikäli Jalo tästä lähtisi pois ennen aikojaan.
Nuo kolme vain tärkeitä lisäpointteja kaikille sille, mitä on tapahtunut. Enkä tarkoita tämän hetken lentoa kaukalossa. Käytännön konkurssista ollaan 1,5 vuodessa saavutettu tilanne, että Ilveksestä ei ole yli vuoteen kirjoitettu montaakaan negatiivistä artikkelia. Se on huikea saavutus.
Jalo on omia, joka täällä yleisesti on laskettu negatiiviseksi tekijäksi, mutta naapurin Leinonen on yhtä Tappara kuin Jalo Ilves. Ja väitän, että Leinonen on erittäin paljon kulmikkaampi henkilö kuin Jalo. Sisäsiittoisuus ei ole hyväksi, mutta omillakin voidaan pärjätä. Jalolla on mielestäni ylivertaiset kontaktit, niin Ilveksen sisäiseen yhdistämiseen (Ilves ry, futis), Ilveksen sidosryhmiin ja naapuriinkin, joka sinänsä on tärkeä edessä olevan yhteisen hankkeen (Areena) vuoksi. Lisäksi Jalo on yrittäjävuosien jälkeen toiminut Liigassa näköalapaikalla.
Ennen paluutaan Jalo oli aloittanut mittavan investoinnin ulkomaille, joten odotusarvona on, että Jalon suunnitelmana on poistua työelämästä jo ennen eläkeikäänsä. Itse sen enempää asiasta kyselleenä olen mieltänyt, että Jalon johdolla Ilves siirtyisi uuteen aikakauteen ja Jalo siirtäisi viestikapulan seesteisesti seuraajalle parin Areenakauden jälkeen. Ja paino sanalla seesteisesti, sillä 2000-luvulla Ilveksessä ei ole ollut yhtään suunnitelmallista tj-vaihdosta.
Siihen Jaloon, jonka kanssa aikoinani työskentelin, en pysty mitenkään liittämään sanaa yksinvaltias. Koin silloin, ettei Jalo tekeytynyt kaikkitietäväksi, vaan otti apua vastaan. Toki tuosta on aikaa ja voi olla, että nyt, kun olen ottanut etäisyyttä lajiin, niin en omaa riittävästi näkemystä. Minä olen kyllä valmis muuttamaan mielipidettäni, jos kuulen ja koen useasta suunnasta, että Jalo ei ole sopiva ja/tai pätevä tähän tehtävään. Talousihmisenä odotan tältä kaudelta sitä kuuden millin liikevaihtoa, toista peräkkäistä voitollista tulosta ja tietoja siitä, että Ilves on pystynyt lyhentämään lainojaan aikataulussa. Urheilullisella puolella olen kokenut, että kuuden joukkoon pääsy vaatii isoa ylisuorittamista, joka tietenkin voi olla mahdollistakin. Itselleni riittää tässä vaiheessa vähempikin, mutta pudotuspeleissä on oltava.
Omassa työssäni pyrin aina win-win tilanteisiin. Toivonkin, että Ilveksen ympärillä sopu saadaan rakennettua kaikkien osapuolien kanssa, sillä kaikkia tarvitaan, jotta saamme naapurin kiinni.
Tuttavani kiertää Liigan seuroja, tarkkailee niitä ja kirjoittaa kattavia, palkittujakin, juttuja seurojen toiminnasta. Ilves oli syynissä viimeksi ja sen enempää paljastamatta voi kai sanoa, että kommenttina oli, että ennen Tapparan ja Ilveksen välisessä päivittäisessä tekemisessä oli selkeä ero (Tapparan hyväksi). Tänä päivänä sitä eroa ei ole.