Ilveksen kausikorttimyynti näyttäisi noudattavan vanhaa kaavaa. Kotipääty ja -kulmat, A5 ja A6 sekä B5 ja B6 ovat myyneet kohtuuhyvin, mutta vieraspäätyyn ei juuri kausikorttipaikkoja ole mennyt. Mielestäni tämä on hinnoittelukysymys. Vieraspäädyn kulmakatsomon (650€) ja päätykatsomon (490€) hinnat ovat liian korkeita.
Sen sijaan, että nähin jaettaisiin merkittävä määrä jotain ilmaislippuja tms., laskettaisiin mielummin kausikortin hintaa reilummin tai myytäisiin vaikkapa edullisia sarjapaketteja firmoille (esim. 10 kausikorttia vieraspäätyyn 3000€). Tai neuvotella niitä osaksi yhteistyösopimuksia niin, että pienellä lisäsummalla saa läjän kausikortteja vieraspäätyyn. Ehkäpä näin jo tehdäänkin.
Kausikorttimyynnin kasvattaminen on kuitenkin mielestäni keskeisintä myyntiä, koska sillä saadaan myös paskoihin pelipäiviin katsoja paikalle ilman lisäponnistuksia ja kaikenmaailman kampanjoita.
Lukiessani El Reinon viestiä aloin miettiä yhtä tapaa, miten vihulaisen päätyä voisi hyödyntää ja koukutettua ihmisiä kausikorttiasiakkaaksi tai edes useimmin peleissä käyviksi katsojiksi.
Nythän Ilves on myynyt -40% alennuksella alempien rivien paikoille eli varmasti jotkut ovat kausarinsa saaneet halpaan hintaa. Mutta mietitäänpä, jos kausikortti olisi tuonne toiseen päätyyn yhdeksän pelin "osa-aikakausari". Tällä tarkoitan siis sitä, että halvalla saisi toiseen päätyyn kausikortin, jolla näkisi esimerkiksi kotipelit 1, 4, 7, 10, 13, 16, 19, 22 ja 25, sekä yhden CHL:n runkosarjapeli ja kaikkiharjoituspelit. Toisella sitten toiset pelit ja kolmannella. Tähän kausikorttiin ei tietenkään kuuluisi paikallispelejä. Tämä kolmella jako on sen takia, että toista päätyä saisi täytettyä ja hinta alenesi mahdollisimman alas.
Toki ongelmiakin on viikonloppupelejä, kun pitäisi olla kaikille osa-aikakausarilaisille tasamäärä. Lisäksi vastustajajoukkueet pitäisi arvottaa. IFK vetää varmasti enemmän tiistai-iltana kuin SaiPa lauantaina, CHL:n pohjasakkaa vastaa voi olla maalitalkoot tai asennevammaista surffailua, kun taas ykköskorin joukkuetta vastaan saattaa tulla ruma turpasauna tai sitten voitto, josta ihmiset puhuvat pitkään. Esimerkkejä on lukuisia.
Tämä nyt vain esimerkkinä ja kolmella jaollinen kausikortti vain sen takia, että sen on SM-liigan ja CHL:n ohjelman myötä helppo luku. Silti veikkaan, että tälläisellä kausarilla sattaisi saada vaikkapa Ilves-mielisiä opiskelijoita, muualla asuvia, osa-aikatyöntekijöitä ja pienituloisia tulemaan lihatäytteeksi useammin kuin nyt. Varsinkin, jos hinta olisi kilpailukykyinen (eli vaikka kaksi peliä vastaavalla paikalle ilmaiseksi).
Mikään myyntimies en ole, mutta viekkaisin, että noin viisi peliä kaudessa katsova saattaisi napata tälläisestä kiinni, kunhan markkinointi on oikea-aikaista ja oikea kohderyhmä sen huomaa. Skaalattavuutta tottakai löytyy ja tärkeintä on saada ihminen sitoutumaan ja täyttämään penkki muutenkin kuin sen takia että "sain lipun ilmaseks".