En ole itse huolissani yleisömääristä. Tuo lasku korreloi kuitenkin yleisen kulutuskäyttäytymisen kanssa ja eiköhän ainakin jonkin asteinen kausaliteettikin löydy. Palveluihin kohdistuneiden korttimaksujen ostojen summa on tullut alas viime vuodesta reaaliarvossa. Niihin käytetään suurin piirtein sama summa nimellisesti, mutta palveluiden hinnat ovat nousseet, joten reaaliarvo jää pienemmäksi kuin vuosi sitten.
Tietysti aina herää kysymys, miksi paikallisvastustajalla tilanne on eri. Tähän voisi esittää teorioita, mutta ilman tilastotietoa se on sinänsä turhaa, vaikka seurojen erilaiset strategiat voidaankin tiedostaa. Paikallisvastustaja luottaa vahvasti sponsorien lapsille tarjoamiin ilmaislippuihin, kun taas meillä on perhelippupaketti. Kuinka paljon tuota on mainostettu? Oletan, että saatu ilmaislippu itsessään toimii melko vahvana mainoskeinona... Lopulta tärkeintä on kuitenkin viivan alle jäävän rahan määrä kauden lopussa, ei yleisökeskiarvo. Sekä tietysti urheilullinen tulos.
Olen enemmän huolissani sponsoreista ja yhteistyökumppaneista. Nykytilanne on monelle pk-yritykselle haastava. Korttidatan perusteella tee-se-itse -kategoriaan luokitellut ostot ovat sakanneet huomattavasti. Remontointi, rakennus ja muu ko. luokkiin liittyvä toiminta kärsii tällä hetkellä. Oletan, että taloudellisesti tiukkoina aikoina urheilutoiminnan tukeminen on yksi ensimmäisiä leikkauskohteita.