Vaikka tässä asiassa on etenkin Suomessa menty paljon eteenpäin, niin eihän homoutta vielä mielletä tarpeeksi isossa kuvassa "normaaliksi".
Ihan esimerkkinä itse voin täysin hyvällä omatunnolla sanoa, että on helppoa olla hetero. Omassa asemassani ei todellakaan olisi helppoa olla homo, ja todennäköisesti en edes olisi tällä "urapolulla", jos olisin kiinnostunut miehistä. Toki vielä hankalampana asia olisi, jos kokisin olevani nainen miehen ruumiissa.
Sekä kyllä minä voin täysin rehellisesti myöntää, että olen heittänyt joskus pukukopissa ja muualla "homoläppää", toki sillä mitään varsinaisesti pahaa tarkoittamalla. Käytännössä koko elämäni ns "pukukoppielämää" viettäneenä ymmärrän hyvin, ettei siinä ilmapiirissä ole etenkään menneisyydessä ollut helppoa olla homo. Toki tässäkin asiassa on menty eteenpäin, ja itsellänikin on periaatteessa "julkihomo" (ei mainosta, mutta kaikki tietää) kaveri, kuka valmentaa vailla mitään ongelmia Tampereella.
Se mitä Pride itselleni positiivisella tavalla kertoo, niin on tänä päivänä yleisen suhtautumisen määrä, joko positiivisella tai neutraalisella tavalla. Siis eihän tietenkään kenenkään tarvitse Prideä millään tavalla itse liputtaa, mutta niin kuin
@Tompsoni hyvin ilmaisi "onko se sitten keltään pois?". Toki on myös selvää, että asian ympärillä olevista ääri-ilmiöistä on hyvä keskustella, mikä toki koskee kaikkia muitakin yhteiskunnan asioita. Joka tapauksessa Ilveksen viesti asiassa on, että jääkiekko kuuluu kaikille ja jos tätä viestiä ei osaa sisäistää, niin kyllä vika on silloin itse kuulijassa.
Se mistä itse olen ollut jo pitkään huolissani, eikä koske vain kyseistä aihetta, vaan kaikkea yleisesti on keskustelun agressiivinen/hyökkäävä sävy (somessa) olit sitten kummalla puolella aitaa tahansa. Pitäisikö meidän oppia hieman useammin tekemään se perinteinen olkapäiden kohautus liike, jos asia ei täysin istu siihen omaan ajatusmaailmaan, eikä sillä ole omaan elämään mitään merkitystä? Pitäisikö taas vastustajien ajatusmaailmaa kyetä ennemmin ymmärtämään, kuin vastaavasti luoda isompaa vastakkainasettelua omilla agressioillaan?
Asiana Pride ei luo vastakkainasettelua, vaan sen tekevät asiasta väittelevät ihmiset, ja etenkin ne kummankin puolen ääripään henkilöt, ketkä asiassa kuin asiassa saavat tänä päivänä somen kautta aivan liikaa huomiota.
Asiallinen pohdiskelu on aina tervetullutta ihan esimerkkinä, vaikka tämä lainaamani viesti Ilveksenmieheltä.