Tämä on myös mielenkiintoinen lause, kun otetaan huomioon, että juuri Veikkauksella ei ole mitään tarvetta saada "asioita näyttämään siltä, miltä halutaan näyttävän", kun heidän tarkoituksensa on tuottaa mahdollisimman subjektiivisia ja vertailukelpoisia tilastoja, joita kertoimenlaskijansa myös käyttävät apuvälineenä varsinaisessa työssään. Veikkaus on viimeinen taho, joka yrittää saada tilastot näyttämään joltain.
Muotoiilin ajatelmani huonosti. Tässä uusi yritys: mikä tahansa tilasto saadaan todistamaan juuri sitä, mitä sen halutaan todistavan. Tästä on osoituksena mm. Veikkauksen julkaisema GSAx-tilasto. Jos tätä halutaan tulkita todisteena maalivahtien paremmuusjärjestyksestä, on monta tekijää, jotka menevät pieleen.
Eli pointtina se, että Veikkauksella ei varmasti ole tarve todistaa tilastoillaan yhtikäs mitään, mutta JOS lukija erehtyy käyttämään tilastoa todisteena vaikkapa oman joukkueen maalivahdin erinomaisuudesta, astuu hän helposti miinaan. Ei tarkoituksella asetettuun miinaan, mutta miinaan kuitenkin. Jokainen tilasto sisältää miinoja, eikä tämä tilasto tee poikkeusta, vaikka Veikkauksella onkin vilpittömät tarkoitusperät.
Aukesiko ajatukseni paremmin?
Edit. Ja mitä tulee maalivahtien vertailuun, niin GSAx on varmaan yksittäisenä tilastona paras, mutta yksinään sekin on aika paska. Voittoprosentti pelkkiä maalivahteja vertailtaessa on vielä paskempi, mutta sekin pitää huomioida. Samoin torjuntaprosentti yms.
Itse tilastoin maalivahdit siten, että annan 15 eri tilastolle kertoimen, joiden vaikutukset painotan eri suuruisiksi. Tässä tilastossa myös voittoprosentti huomioidaan, koska siihen vaikuttaa koko joukkue, mutta maalivahti yksittäisistä pelaajista eniten.
Olen lisäksi eritellyt tilastot "jo tapahtuneisiin" sekä "tuleviin". Tulevia ennustetaan jo tapahtuneiden pohjalta.
Olen laulattanut Exceliä tämän tiimoilta vuodesta 2015 lähinnä omaksi ilokseni ennustaakseni maalivahtien urapolkuja. Osa ennustuksista on huolella viturallaan tosimaailmaan nähden, mutta ennakoitaessa maalivahtien tulevaisuutta isossa kuvassa nuo ovat selvästi tarkemmat ja keskimäärin lähempänä totuutta kuin minkään yksittäisen tilaston kautta voitaisiin ennustaa.