Kannattajatoiminnan lieveilmiöt ja häiriökäyttäytyminen

yellowgreen

Luottopelaaja
Itsekin ajattelin ensin, että ei noin vanhat asiat eroa jostain Napoleonin kaudesta tai Hunni Attilan murha- ja ryöstöretkistä enää, eli voisi jo leikkiäkin laskea, mutta hyvä pointti tuo, että natsi-Saksastahan on melkein sama aika, eikä ironisia Hitler-kuvia varmaan katsomoissa suvattaisi sen enempää.

Sisällissodan kauhujen läpi itse eläneitä ei enää joukossamme ole, mutta sellaisia on, joiden lähisukulaiset ovat noita aikoja eläneet, eli kyllä tuo tyylitajuttomaksi kuitenkin kallistuu. Tuossakin pelissä saattoi katsomossa olla ihan hyvin sellaisia, joiden setä tai isovanhempi olisi tapettu tuolla tai jonka isä tai äiti oli muuten traumatisoitunut ko. sodassa.
Ylipäätään kyseessä on hyvin ruma muisto menneisyydestä, johon kukaan tuolla ei ole voinut vaikuttaa. Syytön jokainen on esi-isiensä toimiin. Tuollaista historian likapyykin tuulettelua vuonna 2025 en pysty ymmärtää, vaikka ei mun mieleni siitä osumaa paikalla ottanut. Vähän ku menis Saksaan kannattajamatkalle muistutellen, että on muuten jokunen täällä natsien jälkeläinen. Teoriassa joo, historiaa tifo ei muuta mihkään suuntaan, mutta tyhmää se on, yksinkertaista.

Ja kun Ilves on ollu vuodesta 1931, asiayhteys hyvin köykäinen.

Janko

Luottopelaaja
Nuo hommat kuuluu hoitaa häkissä, missä on koulutettu tuomari+lääkintähenkilöstö paikalla huolehtimassa ottelijoiden turvallisuudessa allaolevan videon tapaan. Ei jossain random metsässä. Ai niin, siitä ei saa skenepisteitä niin ihan turha toivo.

Minä en nää mitään ongelmaa siinä että halukkaat ihmiset tappelevat keskenään. Mikäpä minä olen siihen puuttumaan.

OTP

Luottopelaaja
Meidän sukua koskee ja valkoisten puolella oltu molemmilta puolilta. Mutta ehkä nuo asiat olisi hyvä jättää sinne historiaan.

Sonni

Vakiokokoonpanossa
Minä en nää mitään ongelmaa siinä että halukkaat ihmiset tappelevat keskenään. Mikäpä minä olen siihen puuttumaan.
Sinänsä joo, mutta yhteiskunta maksaa kustannukset esimerkiksi terveydenhuollon kautta jos joku noista talipäistä onnistuisikin satuttamaan kunnolla toisiaan.

IlvesEnthusiast2024

Vakiokokoonpanossa
Kuten aiemmin sanottiin, niin noissa syntyvät vammat jäävät yhteiskunnan hoidettaviksi. Ja kuormittavat jo ennestään tiukilla olevaa terveydenhuoltoa. Jaoin täällä jo aiemmin allaolevan haastattelun entisestä huligaanista, joka on myös samoilla linjoilla mun kanssa. Suosittelen kyseisen videon katselemista kaikille, jotka suhtautuvat hyväksyvästi metsätappeluihin.

IlvesEnthusiast2024

Vakiokokoonpanossa
Kaunis ajatus, mutta mihin raja. Röökiin?
Mä en ihan oikeasti ymmärrä, että mikä helvetin "oikeus" huligaaneilla pitää olla tappeluun jossain metsässä. Tai miksi joku ylipäätään haluaa mennä tappelemaan sinne. Kun sitä saa harrastaa myös (verrattain) turvallisesti valvotuissa olosuhteissa. Joku saattaa vielä jopa maksaa siitä, että pääsee näitä tappeluita katselemaan.

Ja röökinpolttoa on myös rajoitettu. 30 vuotta sitten ravintoloissa yms. sai vetää röökiä niinpaljon kuin halusi. Kun tämä kiellettiin, niin argumentit olivat vastaavia "Mitä seuraavaksi rajoitetaan? Kohta kaljakin kielletään.". Nykyään en usko kenenkään kaipaavan tupakanhajuisia ravintoloita. Uskon, että jos metsätappelut siirtyisivät metsistä kamppailusaleille niin ajan kuluessa mielipiteet vaihtuisivat samaan tapaan röökin polton kanssa.

Viimeksi muokattu:

Janko

Luottopelaaja
Kaunis ajatus, mutta mihin raja. Röökiin?
Rullalautailuun.

Mä en ihan oikeasti ymmärrä, että mikä helvetin "oikeus" huligaaneilla pitää olla tappeluun jossain metsässä.
Totta helvetissä pitää olla oikeus olla myös typerä. En ymmärrä yhtään näitä jotka haluavat rajoittaa ihmisten oikeuksia, en yhtään. Meno vitun Päivä Räsänen.

IlvesEnthusiast2024

Vakiokokoonpanossa
Rullalautailuun.

Totta helvetissä pitää olla oikeus olla myös typerä. En ymmärrä yhtään näitä jotka haluavat rajoittaa ihmisten oikeuksia, en yhtään. Meno vitun Päivä Räsänen.
Vapaus on myös mulle tärkeä arvo. Mutta mä en halua, että mun veroeuroja käytetään siihen, että jonkun idiootin hölmöilyjä kustannetaan. Tämä ei rajoitu pelkästään näihin metsätappeluihin vaan esimerkkejä on muitakin, esimerkiki juurikin kännissä sähkörullalaudoilla ajamisesta seuranneiden loukkaantumisten hoito.

Asia ei mua kiinnostaisi, jos valtio ei maksaisi näiden idioottien sairaalahoidosta tai loukkaantumisista johtuvista työttömyyskorvauksista senttiäkään.

Sonni

Vakiokokoonpanossa
Tämän takiahan tälläisiä asioita pyritään säätämään lailla ja esimerkiksi haittaverottaa. Metsätappeluiden yhteiskunnallinen vaikutus on pitkälti ainoastaan negatiivista, kun taas esimerkiksi tupakointi on verotettua ja kamppailu-urheilustakin voi saada verotuloja. Lisäksi näitä varten täytyy ottaa vakuutuksia ja homman on toimittava tiettyjen lakien piirissä.

Poikien ultras-väännöistä ”hyötyä” saavat enimmäkseen saman skenen larpparit, jotka sitten hekumoivat näitä juttuja keskenään ja normalisoivat tätä käytöstä toisilleen. Ei varmasti ole mikään merkittävä negatiivinen ilmiö koko yhteiskunnan mittarilla mutta typerää kuitenkin.

Takaisku

Luottopelaaja
Rullalautailuun.

Ihmisten oikeuksia rajoitetaan lakien avulla, joita edellytetään noudatettavan kussakin maassa, jossa ihminen liikkuu. Pahoinpitely on laissa kielletty rikos. Typeryys ei ole lailla kiellettyä. Sen huomaa kyllä tälläkin palstalla.

Duck You

Vakiokokoonpanossa
Jännä nähdä mitä tästä Vaasalaisten tifoilusta vielä koituu.

Ylen uutisessa oli mainintaa myös Liigan suunnalta moitteesta ettei Ilveksen puolelta toimittu oikein kun lakanaa ei oltu välittömästi poistettu.

Sportille nyt ei oikein voi antaa sakkoja koska joukkue on konkurssin partaalla muutenkin kun kuukausittain tulee uutinen että tarvitaan x määrä rahaa välittömästi että ovet aukeavat ensi kuussa. Sportin munaton faniryhmä jo alkoikin esittää tyhmää ettei ollut heidän lakanansa ja kukaan ei tiedä kuka sen toi, joten eivät enää uskaltaneet edes ottaa krediittiä omasta typeryydestään.

Ilveskään tuskin tästä mitään sakkoa tai vastaavaa tulee saamaan mutta luultavastihan tämä että paskaa sataa ylhäältä niskaan johtaa siihen että tifojen tuomisesta tehdään entistä vaikeampaa tai jopa aletaan kieltää kokonaan.

Jotenkin ironista kyllä tämä koko tifoilu -keskustelu tässä vuosien varrella kiekkopiireissä. Pitkään sitä on mietitty miksei niitä nähdä enemmänkin ja konsensus pitkälti ollut että moneen halliin niitä ei joko saa tuoda tai se on tehty niin vaikeaksi että jätetään tuomatta. Sitten käy jotain näin saatanan typerää taas ja varmaan kohta taas ihmetellään miksei niitä näy enempää kun säännöt ovat yksien idioottien takia kiristyneet.

Ilveksenmiäs

Tähtipelaaja
Niin.. olihan tuo tifo mauton, moukkamainen ja harkitsematon ylilyönti.
Omaa elämääni ei hetkauttanut, mutta ei se tekemättömäksi silti muutu.
En tiedä kumpi tässä on turhempaa.. tifosta suuttuminen vain suuttuminen siitä että tifosta suututtiin.
En myöskään käsitä miten 1918 sisällissota liittyy jääkiekkoon Suomessa 2025. Ratkaisutaistelu käytiin juu Tampereella ja Valkoisen Suomen pääkaupunki oli Vaasa. Valkoisissa taisteli Saksassa koulutuksensa saaneita, onko siis seuraava tifo vastavuoroisesti " tervetuloa Suomeen Lapin polttajat " .. ihan vaan jos jatketaan tätä linjaa. Minusta tämä pitää puhaltaa poikki tässä ja nyt.
Suomi on selvästi jakautunut kahteen leiriin.. toiset eivät hyväksyisi enää mitään ja toiset sallisivat ihan kaiken.
Itse olen mielestäni suvaitsevainen, mutta suvaitsevaisuudellakin on rajansa. Sporttikannattajien tifo ylitti rajan ja asia pitää käsitellä.