Pro
Vakiokokoonpanossa
Vs: Karri Kivi Ilveksen päävalmentajaksi
Kiitos..nyt olen paljon viisaampi. Vakavasti puhuen, nämä ovat itsestäänselvyyksiä, jotka ovat aina eri vivahtein olleet käytössä. Nyt olen ymmärtänyt että kun pelipaikattomuutta hoetaan taas joka tuutista, olisi jotain uutta ja mullistavaa? Mutta kun ei ole vaikka kuinka viljellään evoluutiosta ynnämuista. Vivahteita vanhasta uusin sanankääntein ennemminkin.
Eli sitä uutta ja mullistavaa ei mulle edelleenkään ole kukaan avannut.
Tarinankertoja sanoi:Pro sanoi:Kukaan sitä mulle ei ole avannut.
Lukisit sitten enemmän... Idea ei ole meinaan uusi ja kyllä siitä on senverran kirjotettu, että luulisi avautuvan, jos vähän viitsisi…
toteutuksiakin on siis jääkiekossa nähty torpedo-taktiikkana jota käytti useampikin joukkue vuosituhannen alussa Elitserienissä ja myös mm. Ruotsin maajoukkue.
Taktiikan perusidea oli käyttää kahden "torpedon"(laitahyökkääjän) voimakasta karvausta. Sentterin rooli aika puolustava, eikä sillä ollut niin suurta vastuuta ketjunsa pelistä, kuin normaalisysteemissä(sentterihän oli torpedokiekon termeillä ilmaistuna halvback(="puolipuolustaja")). Puolustuksen tukipilari oli "libero", joka oli selkeästi puolustava puolustaja.
Ruotisinkokemusten perusteella toi vaatii toimiakseen nimenomaan pelaajapaikatonta joukkuetta. Siis joukkueen on oltava hyvin rakennettu juuri tätä varten yleispelaajista, jotka osaa kaikkea. Joukkueen siis tulisi kasta pelipaikattomasti.
No pelin evoluutio on kehittynyt noista ajoista ja ”Meidän peli” sai torpedokiekon katoamaan vuosikymmeneksi, ja vasta viimeaikoina on joitain uusia variaatioita siitä nähty…
Se oli yksi taktinen esimerkki pelipaikattomuuden soveltamisesta. Se, että sitä ei enää ole, ei tarkoita etteikö pelipaikatonta peli-ideaa edelleen kehitettäisi. Worldkapin pohjoisameriikan nuorisojoukkue pelasi erittäin nopeaa pystysuunnankiekkoa, jossa pelipaikat vaihtuivat pelitilanteen mukaan. Siinä pelaajat lukivat kenttää ja ottivat pelipaikkaa sen mukaisesti. Se oli yhtä sovellusta pelipaikattomuudesta. Ja sen kaikuja nähdään kaikkialla nykylätkässä, kun tätä pelin reagoimisen kautta tapahtuvaa nopeaa pelaamista harrastetaan monissakin seuroissa.
Ja esimerkiksi jalkapallossa on käytetty termiä ”totaalinen jalkapallo”, jossa pelaajat ovat yleispelaajia. Tämä tarkoittaa sitä, että puolustaja voi olla välillä hyökkäyksen kärkenä. Tällöin hyökkääjän tehtävänä on jäädä puolustajan tilalle puolustukseen. Perussettiä, mutta siis tarkoittaa pelaajaominaisuuksien kohdalta sitä, että pitää osata kaikkea. pelaajat ovat ”pelipaikattomia”.
No futiksessakin toi hävisi Barcan pallotteluun, joka sitten on taas murrettu jo uusin konstein. Mielenkiintoista nähdä MM kisat enskesänä, kun viä viimekesänä näytti, että Saksan U23 ja Leicesterin käyttämä juoksuvoimainen parinsyötön -> maalitilanne peli näytti voittavalta formaatilta, vaan jo nyt sitäkin vastaan on opittu pelaamaan. Ja pelipaikattomuuskeskustelu nostaa taas päätään.
Kiitos..nyt olen paljon viisaampi. Vakavasti puhuen, nämä ovat itsestäänselvyyksiä, jotka ovat aina eri vivahtein olleet käytössä. Nyt olen ymmärtänyt että kun pelipaikattomuutta hoetaan taas joka tuutista, olisi jotain uutta ja mullistavaa? Mutta kun ei ole vaikka kuinka viljellään evoluutiosta ynnämuista. Vivahteita vanhasta uusin sanankääntein ennemminkin.
Eli sitä uutta ja mullistavaa ei mulle edelleenkään ole kukaan avannut.