Kausiketju 2024-2025 - Hymyllä kohti kannujahtia

Keltavihreä

Luottopelaaja
Kerro miten? Ilves pelasi tuolloin Pennasen ekalla kaudella pleijareissa ja loppukaudesta helvetin hienoa lätkää, sellaista MyrräPendo -hybridiä, missä puolustettiin erittäin hyvin ja pelaajat lähellä toisiaan, puhuttiin ns. kolmiopelistä, näitä voit kelailla vaikka Katsomon lähetyksistä, missä asiantuntijat käyvät Ilveksen silloista pelitapaa läpi.

Sanot kovasti että taktisesti oltiin tyhmiä, mutta et kuitenkaan että missä valinnoissa se olisi näkynyt? Pelkät yksilöt ei kanna missään.
En jaksais enää...
Silloin kirjottelin paljonkin kun näitä pelejä pelattiin. Taisin jo tänäänkin kirjoitella. Vielä kerran sitten.

Pleijareissa ei ollut kyllä tietokaan tiiviistä viisikosta muuta kuin silloin kun pelattiin pappia. Sekin hyvin passiivista verrattuna tämän päivän Ilvekseen. Hyökkäyksiin ku lähdettiin syvältä omistani, niin viisikko oli ympäri kaukaloa hajallaan. Yksi oli seisovilla jaloilla jossain punaviivan tuntumassa ja kiekolliselle pakille ei ollut tarjontaa kunnolla. Välillä oli yksi, välillä ei ketään.

Hyökkäyssininen ylitettiin usein yksin useita vihuja vastaan muita omia ei lähelläkään.

Karvaus oli yleensä yksittäisen pelaajan typerää tilanteesta ulosjuoksemista. Vastustajalla oli omissa useita syöttösuuntia apuna, ni oli naurettavan helppoa vihulle kiekotella yksinäinen Ilves-karvaaja pois.

Pääasiassa ylipäätään pleijareissa siellä missä oli kiekko, oli vastustajalla miesylivoima.

Sitten tää jatkuva ränniin heittely vaikka maalilla olis ollu omia. Tän päivän runkosarjassa näkyy jo jäätävä ero viime kauteen. Hirvee määrä nyt jo reilusti enempi pakkien maaleja ja laukauksia kun koko viime runkkarissa koko kaudella yhteensä. Poffeissa ku puolustukset tiivistyy entisestään, niin näitä viivalaukauksia vaan pitää tehdä jos siellä maalilla on ohjaajia ja maskia. Typerää tasoitusta annettiin siinäkin muille kun pääasiassa lyötiin vaan rännikiekkoa ja yritettiin pitkiä hyökkäyksiä sitä kautta.

Sitte vielä laitakamppailut missä useampi pelaaja. Ihan sama kummassa päässä kaukaloa oltiin ni vastustajilla oli niissä järjestäen yksi mies enemmän. Nää hävittiin luonnollisesti kans sitten jatkuvasti.

Tuossa on aika monta asiaa missä oltiin viime vuosien poffeissa huonompia ja typerämpiä kuin vastustajat, jopa Ässät.
Nää pelitavalliset typeryydet on kaikki pyritty poistamaan kokonaan. Ei kuulu Niemelän pelitapaan. Olen siitä todella tyytyväinen.

Viimeksi muokattu:

Keltavihreä

Luottopelaaja
Mutta nyt loppu mun osalta tämä aihe tähän. Kaiken tämän negan kirjoituksen pointtina myös positiivisuus, eli se, että tätä pelitavallista paskaa ei nähdä Niemelän kanssa. Siitä olen tyytyväinen ja luottavainen omiin pleijareiden tullen.

Rauno Repomies

Tähtipelaaja
Sitten tää jatkuva ränniin heittely vaikka maalilla olis ollu omia. Tän päivän runkosarjassa näkyy jo jäätävä ero viime kauteen. Hirvee määrä nyt jo reilusti enempi pakkien maaleja ja laukauksia kun koko viime runkkarissa koko kaudella yhteensä. Poffeissa ku puolustukset tiivistyy entisestään, niin näitä viivalaukauksia vaan pitää tehdä jos siellä maalilla on ohjaajia ja maskia. Typerää tasoitusta annettiin siinäkin muille kun pääasiassa lyötiin vaan rännikiekkoa ja yritettiin pitkiä hyökkäyksiä sitä kautta.

Nää pelitavalliset typeryydet on kaikki pyritty poistamaan kokonaan. Ei kuulu Niemelän pelitapaan. Olen siitä todella tyytyväinen.
Nythän on puurot ja vellit jo täysin sekaisin kun ensin puhut Ässät-sarjasta ja nyt viime kauden runkosarjasta.

Noiden välillä oli pelitavassa eroa kun Pendo hyppäsi liikkuvaan junaan ja järkeisti Ilveksen puolustamisen Myrrän jäljiltä. Harmittelen että samalla hyökkäyspelillä ei jatkettu viime kauteen, mutta ei siitä hirveän pahoillaan voi olla jos joukkue naputtaa ennätyspisteet ja murskaa vaikka ja mitä ennätyksiä runkosarjan osalta, vaikka toki pleijarit mönkään menikin. On kuitenkin aika älytöntä väittää että tuollainen runkosarja vedetään täysin pelkillä yksilöillä ilman pelitapaa.

Pellin Arttu juuri tällä viikolla Aamulehdessä sanoi, että ei sitä pakkien laukomista ole aiemminkaan kielletty, mutta nyt on osunut kohdilleen. Toki pelitavassa tuossa eroa on, mutta se on ihan höpöä että olisi vaan roiskittu jotain ränniränniä.

Kyllä tässä Ilveksen nykyisessäkin pelitavassa ne heikkoudet on, mitkä on tullutkin jo ilmi, kun vähänkin joku lipsuu siitä läheltä on tekeminen karmean näköistä ja vaikeaa.

Tämä nykyinen pelitapahan on lähes täysin sellaista Jalonen-Tapola-Marjamäkeä, eli Vierumäkilätkää mitä täälläkin on kritisoitu, toki se on kivaa kun oma jengi pärjää. Viivelähtöjä ja träpiä.

• Tykkää
Reactions: GNR

Toutain

Luottopelaaja
Vänkäätte tilastoista jatkuvasti vaikken niitä edes kiistä. Väitän vaan että Ilves pelasi typerämpää ja taktisesti huonompaa jääkiekkoa ja näiden kahden syyn takia ei omasta mielestäni ansainnut voittoa ihan sama mitä maaliodottamat näytti. Yksilöt kantoivat, pelitapa ja viisaus ei. Lopputuloksen tiedämme. Se oli mielestäni täysin ansaittua

Kyllähän tämä on nyt mennyt niin, että tässä on muut perustelleet kantojaan niin tilastoilla kuin tuloksilla kuin nähdyllä. Sä taas käytät täysin mielivaltaisesti osassa argumenteistasi tilastoja, osassa tuloksia ja sopivassa paikassa vähättelet kumman tahansa merkitystä, ja välillä vänkäät kaikkia perusteluja vastaan vain joillakin tosi kaukaa haetuilla oman silmäsi pelillisillä havainnoilla, joita kenenkään muun silmä ja muisti ei allekirjoita.

• Tykkää
Reactions: GNR

Keltavihreä

Luottopelaaja
Kyllähän tämä on nyt mennyt niin, että tässä on muut perustelleet kantojaan niin tilastoilla kuin tuloksilla kuin nähdyllä. Sä taas käytät täysin mielivaltaisesti osassa argumenteistasi tilastoja, osassa tuloksia ja sopivassa paikassa vähättelet kumman tahansa merkitystä, ja välillä vänkäät kaikkia perusteluja vastaan vain joillakin tosi kaukaa haetuilla oman silmäsi pelillisillä havainnoilla, joita kenenkään muun silmä ja muisti ei allekirjoita.
Silmähavannoissa en ollut aikanaan todellakaan yksin. Että tuo ei pidä paikkaansa, että kenenkään muun silmä ei allekirjoittanut

Kiellätkö sinä nämä mainitsemani pelitavalliset typeryydet mitä repomiehelle vastasin?
Pidän ihmeellisenä jopa ettei kukaan muka muistaisi noita typeryyksiä, mitä listasin Repomiehelle. Rännikiekottelut ny pitäisi ainakin muistaa lähes jokaisen. Mitä noilla tilastoilla tarkoitat mitä muka oon käyttänyt? Jaa noi pakkien laukaukset? No sen nyt näkee jokainen, että siinä on tapahtunut pelitavallinen iso muutos

Voisitko kunnioittaa kun olen jo kirjoittanut että tämä aihe jää osaltani tähän. Vähän vähemmän provoava vastaus jos vielä vastaat niinkuin varmasti vastaatkin jotain.

Ku ei vaan huvita enää vängätä.

Viimeksi muokattu:

Ilves97

Luottopelaaja
Rännikiekottelut ny pitäisi ainakin muistaa lähes jokaisen. Mitä noilla tilastoilla tarkoitat mitä muka oon käyttänyt? Jaa noi pakkien laukaukset? No sen nyt näkee jokainen, että siinä on tapahtunut pelitavallinen iso muutos
Paitsi, että kun se ei ollut siellä Ässä- ja Pelicans-sarjoissa tuota. Jos katsotaan Ilveksen seitsemän eniten laukojan puolustajan laukaisumääriä niin Ilveksen pakit on ampunut tällä kaudella 25,66 kertaa per peli. 2023 playoffeissa pakit laukoi 22,09 kertaa per peli. Ei ole huimaa eroa. Viime kauden runkosarjassa pakit ampui 18 kertaa per peli ja playoffeissa 19,20. Sä siis nyt sekoitat eri kausiakin keskenään tässä.

Keltavihreä

Luottopelaaja
Paitsi, että kun se ei ollut siellä Ässä- ja Pelicans-sarjoissa tuota. Jos katsotaan Ilveksen seitsemän eniten laukojan puolustajan laukaisumääriä niin Ilveksen pakit on ampunut tällä kaudella 25,66 kertaa per peli. 2023 playoffeissa pakit laukoi 22,09 kertaa per peli. Ei ole huimaa eroa. Viime kauden runkosarjassa pakit ampui 18 kertaa per peli ja playoffeissa 19,20. Sä siis nyt sekoitat eri kausiakin keskenään tässä.
Ero ei toissa kaudella ollutkaan niin suuri tässä asiassa. Eroa oli kumminkin tähän päivään. Viime ja tämän kauden ero onkin sitten selkeämpi.

Repomiehen vastausta lukuunottamatta olen tänään kirjoitellut yleisesti kolmesta viimestä kaudesta. Repomiehelle tuli vähän yleistettyä koko kolmen kauden poffien ongelmia, vaikka Repomies puhuikin siitä kaudesta jolloin kohdattiin Ässätkin.

Monet ovat tarttuneetkin tohon Ässät-sarjaan kun senkin mainitsin.

Kylläpäs täällä nyt hyökätään mun mielipiteitä vastaan, vaikka olen jo pyytänyt et jätetään tää nyt jo tähän.

Olisin jättänyt kirjoittamatta jos oisin arvannut et tämmönen show tästä tulee taas. Ei foorumi kaipaa tämmöistä. Ilveksellä menee hyvin. Antakaa yksittäisten mielipiteiden olla vaikka ne eivät kohtaa omiasi, varsinkin tässä tapauksessa kun kerran olen monelle vadtannut ja sanonut etten halua vängätä enää. Ei kai jokaisen eri mieltä olevan tarvi erikseen tulla jokainen omalla tavallaan keskustelemaan mun kanssa tästä.

Nyt tavallaan ymmärrän näitä joitain ipa1970 ym siinä mielessä et heillä on vielä moninkertainen joukko, joka kaipaa vastauksia heidän eriäviin mirlipiteisiin. Ei niihin jaksa kaikkiin vastata. Oma mielipide siitä tuskin muuttuu.

Viimeksi muokattu:

Seteri

Luottopelaaja
Tämä nykyinen pelitapahan on lähes täysin sellaista Jalonen-Tapola-Marjamäkeä, eli Vierumäkilätkää mitä täälläkin on kritisoitu, toki se on kivaa kun oma jengi pärjää. Viivelähtöjä ja träpiä.

En kyllä Niemelän pelitapaa vierunmäki lätkäksi kutsuisi vaikkakin joukkueella on käytössä viivelähdöt ja träpit. Kuuluu vähän joka joukkueen työkalupakkiin nykyään. Se on eri asia kuinka paljon peli pohjautuu tai nojautuu träpin ja viivelähdön varaan.

Jalosen maajoukkue lätkä on vierunmäki lätkää samaa mitä pennanenkin viimekaudella ilveksessä harjoitti tietysti omalla tvistillä.

Rauno Repomies

Tähtipelaaja
En kyllä Niemelän pelitapaa vierunmäki lätkäksi kutsuisi vaikkakin joukkueella on käytössä viivelähdöt ja träpit. Kuuluu vähän joka joukkueen työkalupakkiin nykyään. Se on eri asia kuinka paljon peli pohjautuu tai nojautuu träpin ja viivelähdön varaan.

Jalosen maajoukkue lätkä on vierunmäki lätkää samaa mitä pennanenkin viimekaudella ilveksessä harjoitti tietysti omalla tvistillä.
Toki kuuluu, mutta enemmän me viivelähtöjä kiskotaan mitä viime kaudella.

Siihen tuo pelitapa lähtöjen osalta isosti pohjautuu, miehet alas ja samaan kasaan. Lähelle toisiaan, sieltä vauhdit ylös.

GNR

Vakiokokoonpanossa
Silmähavannoissa en ollut aikanaan todellakaan yksin. Että tuo ei pidä paikkaansa, että kenenkään muun silmä ei allekirjoittanut

Kiellätkö sinä nämä mainitsemani pelitavalliset typeryydet mitä repomiehelle vastasin?
Pidän ihmeellisenä jopa ettei kukaan muka muistaisi noita typeryyksiä, mitä listasin Repomiehelle. Rännikiekottelut ny pitäisi ainakin muistaa lähes jokaisen. Mitä noilla tilastoilla tarkoitat mitä muka oon käyttänyt? Jaa noi pakkien laukaukset? No sen nyt näkee jokainen, että siinä on tapahtunut pelitavallinen iso muutos

Voisitko kunnioittaa kun olen jo kirjoittanut että tämä aihe jää osaltani tähän. Vähän vähemmän provoava vastaus jos vielä vastaat niinkuin varmasti vastaatkin jotain.

Ku ei vaan huvita enää vängätä.
Kukaan ei sinua pakota tänne vastailemaan tai kirjoittamaan. Turha sössöttää mistään kunnioituksesta. Ei se niin mene, että keskustelu loppuu siihen kun joku tonttu niin päättää.

Ja mitä tulee silmähavaintoihin, niin nehän on kuin kansan syvät rivit - aina tietävät kaiken, kun agendaan sopii.

Seteri

Luottopelaaja
Toki kuuluu, mutta enemmän me viivelähtöjä kiskotaan mitä viime kaudella.
Oisko näin. Kyl joka pelissä näkee, mut usein on kyllä vaihdettukkin samalla. Ite väittäisin että viimekaudella enemmän lähettiin viiveellä tai että pelitapa pohjautukin siihen. Välillä tällä kaudella on pelejä ettei viivelähtöjä juuri tehdä ja toisissa taas niitä voi tulla enemmän riippuen pelin virtauksesta ja vastustajan pelistä. Vaikea sanoa varmaksi ilman tilastoja.

Rauno Repomies

Tähtipelaaja
Oisko näin. Kyl joka pelissä näkee, mut usein on kyllä vaihdettukkin samalla. Ite väittäisin että viimekaudella enemmän lähettiin viiveellä tai että pelitapa pohjautukin siihen. Välillä tällä kaudella on pelejä ettei viivelähtöjä juuri tehdä ja toisissa taas niitä voi tulla enemmän riippuen pelin virtauksesta ja vastustajan pelistä. Vaikea sanoa varmaksi ilman tilastoja.
Samaa Vierumäkeä eri twistein :) Tällä kaudella silmiin pistävää on se, että sielä joskus meidän maaliviivalla / takana on oikeesti meidän koko viisikko. :D

IhanJuniori

Junioripelaaja
Mää oon sitä mieltä, että niitä tulee saman verran kun viime kaudella.
Erona on se, että nyt lähdetään viidellä sieltä alhaalta ja esimerkiksi Mäntykivi antaa todella usein maalin takana sen "pakki-pakki syötön" ja lähtee hyökkäykseen vähän niinkun puolustajan tontilta.

Viime kaudella meidän hyökkääjät pelas paljon ylempänä viivelähdöissä.

viltur

Vakiokokoonpanossa
Ihme vänkäämistä. Tuokaa se vitun Lukko finaaliin. Meidän Tampereen Ilves on valovuosia edellä. Vitut realismista. Kannu kotiin ja 40 vuoden painajainen loppuu.
Juurikin näin ja mitä vtun väliä on sillä kuinka on pelattu aikaisempina keväinä. Ne on jo unohdettuja juttua. Uutta kohti kovalla uskolla , niinkuin aina Ilves kannattajat ovat tehneet....

• Tykkää
Reactions: M22

Keltavihreä

Luottopelaaja
Tää kaikki turha vänkääminen on ihan sivulause mun alkuperäisesti keskustelusta, kun kirjoitin tänne Lukosta ja pohdin ja kyselin, et onko Lukko niin hyvä kuin sitä täällä pelätään itseni mukaanluettuna.

Mulle perusteltiin Lukon hyvyyttä tilastoilla ja sanoin mielipiteeni väittämättä silti Lukosta mitään, ettei tilastot aina kerro kaikkea. Siihen otin myös vertauskohdaksi Ilveksen kolme viime kauden poffit, että tilastoissa menestyttiin, poffeissa ei. Mulla nyt vaan sattuu oleen ylivoimista valtaosaa eriävät mielipiteet siitä, miksi me ei kolmena viime kautena poffeissa pärjätty.

Eli siitä kirjoituksesta, mistä tämä typerä kinaaminen lähti ja osalta jo vittuiluksi, niin lähin keskustelemaan onko Lukko niin ylivoimaisen, kun tilastot näyttää? Siihen ei tainnut montaa vastausta tulla. Olikohan Toutain ainoa. Senkin kommentointi meni mielestäni vähän överiksi mun mielestä ja ajautui sivuraiteille miten koko keskustelu kaikkien kanssa. Puutuitte sivulauseeseen, mistä olen vuosien varrella kinannut jo liiankin kanssa eikä vittujakaan kiinnosta enää. Ja esim. jäsen GNR:lle. Asioista voi olla eri mieltä vähän fiksummallakin argumentoinnilla.

Täällä tuntuu menevän ihmisillä tunteisiin jos on eri mieltä. Ymmärrän sen kun jotkut on kaikesta eri mieltä tai jotkut jotka vastaavasti jankkaavat jotain samaa negatiivista asiaa jokaisen tappion jälkeen.
Ymmärrän, että sellaine menee kyllä tunteisiin ja kommentointi voi mennä ala-arvoiseksi, mutta ei kai nyt aina tarvi alkaa ala-arvoiseksi vaikka jonkun joku näkemys olisikin päinvastainen kuin omanne.

Keltavihreä

Luottopelaaja
Mää oon sitä mieltä, että niitä tulee saman verran kun viime kaudella.
Erona on se, että nyt lähdetään viidellä sieltä alhaalta ja esimerkiksi Mäntykivi antaa todella usein maalin takana sen "pakki-pakki syötön" ja lähtee hyökkäykseen vähän niinkun puolustajan tontilta.

Viime kaudella meidän hyökkääjät pelas paljon ylempänä viivelähdöissä.
Tämä just. Niinkuin puhuin poffienkien pelitavallisesta viasta niin viivelähdöissä on tapahtunut tämä muutos. Nyt lähetään tiiviimpänä viisikkona viivelähdöt, kuin aiemmin.

Aiemmin hyökkääjät oli aivan liian ylhäällä. Selkeä parannus tälle kaudelle viivelähtöihin