Tähän keskusteluun sen verran otettava kantaa, että ei tuomareiden nyt ennenkään ole tarvinnut nälkää nähdä, sillä nuokin luvut ja korvaukset ovat alakanttiin.
Ottelukohtaisesta korvauksesta minulla ei ole tietoa, mutta nämä annetut ja epäillyt luvut ovat varmasti ihan uskottavia. Itse olen ollut tuomaripalkkioiden kanssa tekemisissä jääkiekkoa huomattavasti pienemmän lajin kanssa, ja siellä ottelukohtainen korvaus pyörii tuossa 200 euron huiteissa pääsarjassa. Joten uskottavaa on, että tuon verran jääkiekon puolella saa Mestiksessä, tuplat maajoukkueessa ja Liigassa varmaan sitten siitä välistä.
Ottelukohtainen palkkio ei kuitenkaan suinkaan ole lähellekään ainoa korvaus tuomarille ottelusta, vaan joskus jopa todella pieni osuus. Usein suurimmat tulot tulevat matkakorvauksista, jotka ovat vieläpä verottomia. Esimerkiksi autolla otteluun kulkeva tuomari saa vuonna 2023 korvausta 0,53€ kilometriltä. Matkasta riippuen korvaukset voivat nousta hyvinkin korkeiksi.
Ottelupalkkion ja matkakorvausten lisäksi tuomareille kuuluvat vielä erilaiset päiväraha- ja ateriakorvaukset. Joskus yhdestä pelipäivästä muodostuvat tulot voivat nousta jopa lähes tuhanteen euroon, ja näistä vielä suurin osa on usein verovapaata tuloa. Tuntuisi oudolta, jos tällainen käytäntö olisi olemassa muissa pienemmissä lajeissa, mutta ei siinä Suomen suurimmassa ja rahakkaimmassa.
Pienemmissä lajeissa noita korvauksia yleensä kampitetaan sillä, että tuomarit kootaan tiimeiksi asuinkaupungeistaan ja niiden läheisyydestä, jolloin näiden odotetaan saapuvan otteluun yhdessä. Tällöin jokaiselle tuomarille ei matkakorvauksia tarvitse maksaa. Jos tämä tuomareiden kulukorvausten käytäntö jääkiekon puolella jotenkin muusta eroaisi, niin epäilisin, että korkeintaan siten, että tällaista kulujen karsintaa ei liitossa harrastettaisi. Toki Liigan puolella tällä ei enää ole väliä, koska tuomarit lienevät nyt kiinteällä palkalla erilaisin suoritus- ja ottelubonuksin.