No itse en asian kanssa ole joutunut tekemisiin kuin yhden kerran, oisko 1981 Tappara - Kärpät finaali ja olin jostain sinne lipun seisomakatsomaan saanut ja täyttä kurkkua huusin et Kärpät!
Joku Tapparan herrasmies sitten ojensi, jos olet Tamperelainen niin noin et voi huuhdella.
Eli et tainnut tuolloin...kaan paljon peleissä käydä?
Tai no, en minkään Tapparan peleissä, mutta kyllä me Ilveksen pelissä huudettiin, kannustetiin ja taputettiin.. siinä 70/80 lukujen taiteessa. Me junnut hakattiin kaksinkäsin täysiä kakkoslaitaa kannustuksen ohessa. Kukaan ei huutamista ja eläytymistä pahalla katsonut.. niin kaukaa ehkä ne kannattajakulttuurin erot kumpuavat.
Toki ei tuolloin mitään järjestäytynyttä Osaston kaltasta ryhmää ollut, eikä chantatty. Ekoja yhtenäisempiä kannustuksia oli kasarin loppupuolella ja ysärin alun fanimatkoilla. Ennen Osastoa 2000 –luvulla oli myös muutama chantti vierasmatkoilla, vaan aika vaisuja toki nykymenoon verrattuna.
"Ei meluta saa, ei itkeä saa, Raipe voi tulla maalin taa, Raipen lätty matkaan jo käy"
"Gretski on amerikan Raimo Helminen, heij, Raimo Helminen, Heij" josta toki Jokerit pleijarissa laulettiin "Jokerit on nuorempi kuin Raimo Helminen"
Rautakorvesta ja Miska Kangasniemestä oli Eppujen Baarikärpäsestä kehitetty biisi, jonka sanat olen kyllä jo unohtanu… ja oli niitä muitakin (Dudaa laulettiin myös Osastoa edeltäneen Troopsin alotellessa).
Vasta Osaston perustaminen toi asiaan järjestäytynyttä hommaa ja Bluesia vastaan vierasmatkalla oli ensimmäisiä kokonaisvaltaisa kannustuksia. Poliisi oli myös kuullut että tulisi oikein järjestäytynyt kannattajaryhmä ja olivat sielä isolla joukolla ja ottivat kuvia faniryhmistä. Käväsin vähän polliisien esimieheltä kysymässä syytä tähän, olivat vähän harmaalla alueella, koska rikosepäilyjä ei ollu, eikä tuollosen lain mukaan poliisiis saanu vaan varoiksi otella etukäteen ihmisten tunnistetietoja haltuun.