En ole Moraalinvartija, mutta tämä kirjoitus kirvoitti omastakin näkökulmasta ajatuksia.
Jos erittäin moni kommentti tai fanilaulu ei enää olekaan pro-Ilves vaan anti-Tappara, niin silloin en enää pidä asiasta niin paljon. Ei, en väitä että 80% ajasta olisi laulettu "mouhot vittuun", mutta välillä tuntuu, että monelle/joillekin Tapparan häviäminen on tärkeämpää kuin Ilveksen voittaminen.
Minulle henkilökohtaisesti Ilveksen kannattaminen tarkoittaa automaattisesti myös paikallisvastustajan vihaamista, ja näin ollen paikallispeleihin automaattisesti saa sen ylimääräisen latauksen, kun sanoituksista huolimatta on koko ajan Ilveksen kannattamisen lisäksi laulamassa niitä mouhoja vittuun. Sitäpaitsi ainoa puhdas "anti-mouho"- chäntti, mikä vedettiin eilen, oli ottelussa kokonaisen yhden kerran kuultu "mouhot helvettiin". Ottelun äänekkäin "mouhot vittuun" tulee "liigan ykkösjengi"- chäntin yhteydessä, joka kyseistä tehostetta lukuunottamatta keskittyy kokonaan nimenomaan oman seuran kannattamiseen. Sama juttu matsin jälkeen vedetyssä "kaupungin tyylikkäin", joka käsittelee paikallisvastustajaa nimenomaan vertauskuvana havainnollistamaan meidän ja seuramme ylivertaisuutta heihin.
Eivätkö aktiivikannattamisen ulkopuoliset ole myös osa tätä yhteisöä?
Niin siis huusiko 7000 ihmistä hallissa "mouhot vittuun"? Jotenkin en usko tätä.
Mitä tulee tuohon muutamiin kymmeniin, eikö sama idea päde Osastoon (ja omiin kommentteihisi)? En nyt ole ihan varma, joten pyydän korjaamaan harhaluulon, mutta ymmärtääkseni Osaston aktiivijäseniä on alle 200. Sinun logiikallasi voimme kysyä, miten tuollainen kiistämättä loistavaa aktiivikannattamista tekevä melko pieni porukka voi määritellä ohjenuoran hallin muille katsojille.
Ja sieltä. Varmasti tällaista dialogia voi käydä myös ilman, että asiasta tehdään jotain kilpailua ja tuomitaan heti muut väärinkannattajina. Suurin osa yleisöstä hallissa ei huuda paljon mitään, tämä nyt on ihan selkeää. He kuitenkin ovat suuri enemmistö tästä em. Ilves-yhteisöstä.
Tämänkin kysymyksen voi esittää sinulle, kun kuitenkin koko viesti käsittelee oikein ja väärin tehtyä kannattamista ja vierasreissuja jne. Usein tuntuu siltä, että aktiivikannattajat itse päättävät olevansa pyhimpiä koodistonmäärittäjiä, ja sitten kaikki muut tekevät asiat väärin ja ovat huonoja faneja, koska eivät ole samaa mieltä kaikesta eivätkä tee samoja asioita.
Edelleen, en ole Moraalinvartija, mutta tiedän aktiiviporukassa yleisesti kyrpivän se, että porukka olettaa olevansa oikeutettu kertomaan Osastolle, miten heidän pitäisi toimia ja käyttäytyä. Alkuperäisessä postauksessa mainitut fb-kommentit nimittäin käsittelivät nimenomaan Osaston kielenkäyttöä, ja omiin sanomisiin koitettiin saada auktoriteettia korostamalla meidän kaikkien kuuluvan samaan "Ilves-yhteisöön", jonka tulisi käyttäytyä tietyllä tavalla. En osta tätä logiikkaa. Suurin osa noista "Ilves-yhteisön" jäsenistä käyvät vain matseissa ja avaavat pari kertaa suunsa. Tässä ei ole mitään väärää - itsekin kuuluin tähän ihmisryhmään suurimman osan elämääni - mutta he eivät ole samalla lailla aktiivinen osa kannattajakulttuuria, kuin Osasto on. Osasto 41 ei ole mikään Ilves-yhteisön yhteinen jukeboxi tai laulukuoro, jonka tekemiseen saa sananvaltaa pelkästään samaa seuraa kannattamalla.
Samanlailla koitetaan pakolla luoda jotain tekopyhää vastakkainasettelua tyyliin "mouhot vaan hokee Mansea ja Tapparaa ja kopioi lol idiootit", ja samalla oman jengin kuumin chäntti on "Il-ves Tam-pe-re" (joka on kopioitu Dynamo Dresdeniltä, jotka itse kopioivat sen varmaan Italiasta, jonne se puolestaan varmaan saapui Brasiliasta. Fanilaulujen melodiat ovat kaikkialla samat ja tekstitykset yksinkertaisia).
Tämä taas oli mielestäni aika huvittava kappale

Ensinnäkin, jos tarkkoja ollaan, niin "IL-VES TAM-PE-RE"- chäntin inspis on Rapid Wieniltä, joka sen toki varmasti on tyyliin jostain Dresdenistä saanut tai mitälie. Pointtihan tuossa jutussa on se, että siinä missä Osasto hakee chäntti-inspistä esim. Amsterdamista, Casablancasta ja viime aikoina Osaston reiveissä luukuttamista kappaleista, niin onssit pöllivät omansa suoraan meiltä, kysyvät sanat ChatGPT:ltä ja ovat siihen tyytyväisiä. Tottakai tietyt melodiat pyörivät matseissa ympäri Eurooppaa, mutta ero on siinä, että toiset näkevät niihin edes vaivaa ja toiset eivät. Eikä se mitenkään "väkisin väännettyä" tai "tekopyhää" ole, kun ihan aidosti naureskellaan aika usein sille, miten yksinkertaisia kalluja onssikaartilaiset ovat

Jos et tätä eroa näe, niin turha mun on sitä sulle alkaa selittämäänkään.
Mutta joo, pähkinänkuoressa omat ajatukset: Osasto on tällä hetkellä ainoa taho, joka aktiivisesti pyrkii viemään ilvesläistä kannattajakulttuuria eteenpäin. Pitäkää ääntä, tunnustakaa väriä, kannustakaa Ilvestä, vihatkaa tai olkaa vihaamatta mouhoja, ihan miten itse haluatte. Käyttäytykää miten itse kuten itse soveliaaksi koette, mutta muistakaa, että me emme välttämättä jaa samoja arvoja, emmekä näin ollen aina välttämättä käyttäydy, kuten te näkisitte soveliaaksi.