En ole varma viittasitko tekstiini, Avasin siinä omaa mielipidettäni vertaillen Ilveksen pelissä tapahtuneita muutoksia viime ja tämän kauden osalta. Selittelyn tulkitsen tässä tarkoittavan perusteltua mielipidettä.
Sinänsä olen pienemmässä Ilves-kuvassa täysin samaa mieltä kanssasi. Mestaruus halutaan ja keväällä vain voitot lasketaan. Runkosarja on pitkä harjoittelujakso kohti pudotuspelejä. Mitä valmiimpia ollaan oman pelin kanssa suhteessa vastustajiin, sitä lähempänä kannu siintää. Voittoja ja pisteitä on silti kerättävä riittävästi jo runkosarjan mitassa.
Isommassa kuvassa olen huolissani kaukalotuotteen kyvystä herättää kiinnostusta maksavassa massassa. Nykyliigassa joukkueiden toteuttamat taktiset valinnat pelitavassa eivät ole omiaan herättämään huomiota ja innostumista tulevien potentiaalisten kiekkokuluttajien parissa. Pyrkiminen kiekkokontrolliin väistämättä vähentää tapahtumia kaukalossa tunnin tehokkaan peliajan sisällä. Tempo otetaan taktisista syistä välillä alas. Puolustaminen on jo niin keskiössä, että maalipaikat ja sitä kautta maalit ovat vähenemään päin.
Pelaajien sallitaan käyttää kyseenalaisiakin keinoja vastustajan kiekollisen pelaajan hidastamiseen, kiekottoman estämiseen ja ylipäätään oman maalin suojelemiseen. Tämä kaikki tuomareiden hiljaisen ja hyväksyvän silmän alla, Liigajoukkueiden siunaamana.
Vaikka olen itsekin valmis vastaanottamaan mestaruusviirin millä tahansa pelitavoilla, pelkään että kiekon suosio satunnaiskatsojan osalta ei tule ainakaan kasvamaan näillä valinnoilla. Jääkiekko on viihdetuote. Sen soisi tulevaisuudessa näkyvän myös enenemässä määrin kaukalon sisäpuolella.