Tässä not-to-do -lista Ilveksen edun nimissä, jotta olemme valmiit Areenalle:
- rakenna itsellesi aktiivinen ja vaikutusvaltainen oppositio
- sorru nepotismiin
- sorru hyväveli -verkostoihin
- sorru oman edun tavoitteluun organisaation kustannuksella
- ylläpidä osaamisvajetta
- älä haasta
- älä sitoudu
- älä johda
Näitä kun osaa väistellä, niin hyvä tulee.
Listasi on sama, joten kysymys edelleen. Koetko, että nämä ovat tämän hetken ongelmia IH Oy:ssä? Mutta lista on toisaalta yhtä löyhä, kun sanottaisiin, että pakin pelistä tulee ihan hyvää, kun ei sorru syöttämään vastustajan lapaan tai että ei ylläpidä osaamisvajetta luistelussa. Huonoja esimerkkejä, mutta yritän valaista sitä, että hyvään Ilvekseen vaaditaan vielä paljon muutakin kuin listasi asiat. Täydellinen menestyskonehan Ilves ei ole vielä pitkään aikaan.
Tietenkin listaasi voisi mennä kohta kohdalta läpi ja haastaa, että estääkö kyseinen tilanne menestymisen. Esimerkiksi nepotismi. Suomi on täynnä meidän mittapuussa jättiläisiä, jossa harrastetaan nepotismia (Koneesta alkaen). Jääkiekko tuntee myös paljon toimivia isä/poika-kombinaatioita, jotka ovat aiheuttaneet paljon keskustelua, mutta itse seura on menestynyt (Ahot, Kärppien mestaruus etc...).
- Älä sitoudu - tarkoitatko, että Jalo ei ole sitoutunut Ilvekseen?
- Älä johda - tarkoitatko, että Ilves seilaa ilman kapteenia ja Jalo ei johda Ilvestä?
- Älä haasta - tarkoitatko, että Ilveksen toiminnassa ei haasteta johdon toimintaa?
- Eikö tämä ole hieman ristiriidassa tuon kanssa, että Ilveksessä ei johdeta?
- Ja eikö vaikutusvaltainen oppositio haasta johdon toimia?
- Tarkoitatko, että Ilveksessä ei pidetä johdon palavereita, joissa pyöriteltäisiin eri ideoita, toimeenpantaisiin asioita ja iterointikierrosten kautta parannettaisi?
- Minun näkökulmani on, että Jalon toiminta haastetaan joka puolella kaupunkia.
- Sorru oman edun tavoitteluun organisaation kustannuksella
- Ylläpidä osaamisvajetta
- Tämä johto lakaisi käsittääkseni toimistolla melkoisen paljon ja monia jo ennestään olemassaolleita aukkoja on täytetty. Tarkoitatko, että valinnat ovat olleet huteja tai heitä ei ole riittävästi jatkokoulutettu?
- Vai onko mielestänne osaamisvaje hallituksessa?
- Tämä osaamis- ja haastamisvajeen nostitte aikoinaan esiin, kun Nurmikolu poistui hallituksesta
- Onko tämän esiintuomanne Mikko Mattilan osaamistaso vajavainen?
Olen jonkin verran perillä siitä, mistä nykyinen oppositio on syntynyt ja mikä opposition näkökulmasta on persiillään. Olemme täällä saaneet lukeakin siitä, että osa on saanut Ilveksen kostotoimia osakseen, joita ei voi mitenkään hyväksyä. Itselleni on hieman vaikea kuvitella, että se Jalo, jonka kanssa olen työskennellyt, uhraisi aikaansa toistuviin kostotoimenpiteisiin. Ehkä näin sitten on tai sitten joku toinen johdosta on tehnyt näitä kostotoimenpiteitä.
Käsittääkseni ja kirjoituksiesi perusteella sinulla on hyvät kontaktit tuohon oppositioon ja olet kuullut heidän puolen version. Olen näistä teidän tuomista epäkohdista luonnollisesti huolestunut. Toisaalta olen keskustellut nykyisten ja entisten pelaajien sekä valmentajien kanssa ja he ovat erittäin tyytyväisiä johdon toimintaan ja nyky-Ilvekseen. Heillä kaikilla on vertailukohtia myös edellisen johdon aikakauteen. Lisätään vielä, että johto on ollut yhteydessä niihinkin ilveksiin, jotka täältä ovat happamin mielin lähteneet/potkittu pois. Toivottavasti sillan rakentelut kantaa joskus hedelmää.
Ilveksellä on pitkä matka vielä huippuorganisaatioksi, mutta sekasortoisesta konkurssitilanteesta on edetty yllättävän hyvin. Enkä tarkoita nykyistä sarjasijoitusta, sillä Liigahan on huipputasoinen ja matsin vähemmän pelannut Sport majailee meidän kammoksumalla sijalla 11. vain viiden pinnan päässä. Entisenä junnukoutsina minua lämmittää erityisesti se pelaamisen riemu, millä nykyinen joukkue pelaa. Monella pelaajalla on pitkä yhteinen historia ja tuo yhteys näkyy mm silloin, kun pojat tekevät maalin.