Kunto
Luottopelaaja
En tiedä kuinka paljon sulla on kokemusta joukkueurheilusta mutta jos IFK ei ollut pelkästään karanteenissa vaan suuri osa myös sairasti koronan niin he eivät voineet edes harjoitella fyysisesti ja silti pelaavat ihan ok. Oli myös muita joukkueita karanteenissa, romahtiko heillä pistekeskiarvo samoin?
Kannattaa myös katsoa ketä vastaan pelattiin ne 10 peliä ennen karanteenia ja miettiä esim. oltaisiinko IFK:ta vastaan pelattu kahden pisteen K/A ne pelit.
Tiedän ehdottomasti koronan vaarallisuuden. Minulla ei ole tietoa HIFK:n yksittäisten pelaajien sairaustilanteesta. Itse olen käsityksessä, että Anton Lundell oli pelaaja, johon korona vaikutti heidän riveissään eniten. Kirjoitinkin jo aiemmin, että Anton kertoi päässeensä harjoittelemaan täysillä 31.3 alkaen. HIFK:n lääkäri kertoi yksityiskohtaisesti kuinka heillä seurataan toipumista ottaen mm sydänfilmejä. Pelaajien palautumista seurattiin jatkuvasti sykkeitä seuraten.
Näen Ilveksen ja HIFK:n eron siinä, että Ilves ajautui karanteenin vuoksi tilanteeseen, jossa yhden aamujään jälkeen lähdettiin Vaasaan (sen jälkeen palauttava harjoitus ja Raumalle etc), niin HIFK oli karanteenin aikana käytännössä jo varmistanut runkosarjan kakkossijan. HIFK sai kokoontua joukkueena yhteen ja harjoitella jäällä yli viikon ennen heille merkityksettömiä pelejä. Lundell näytti olevan heti ensimmäisessä pelissä mukana pelaten 17 minuuttia ja pelasi myös heti seuraavanakin päivänä. HIFK ei varmasti riskeeraisi kenenkään pelaajan terveyttä, puhumattakaan näin korkean profiilin omaavan pelaajan kanssa.
F1-kielessä voi todeta, että HIFK:lla on allaan Mercedes ja Ilves haastaa Alfa Romeolla. Materiaalin puolesta en olisi yllättynyt, vaikka HIFK nostaisi kannua kauden päätteeksi.
Ilveksellä ei karanteenin vuoksi pistekeskiarvo romahtanut. Se oli ennen karanteenia 1,7 (102 pisteen kausi) ja kolmen matsin ja runkosarjan päätteeksi keskiarvo oli 1,66 (99 pisteen kausi). Ilves voitti juuri ennen karanteenia sekä Lukon että Tapparan. Sitähän me emme ikinä tiedä, miten Ilves olisi pelannut HIFK:ta, Jukureita, Ässiä ym vastaan. Mikäli Ilves ei olisi joutunut karanteeniin, niin HIFK tuskin olisi Ilvestä vastaan edes pelannut.
Tilastoista pitäen 1,66 kausi numeroina on tasona sellainen, johon Ilves on kolmen pisteen aikakaudella yltänyt vain kerran. Tämä oli edellisellä kaudella.