Olen itse ollut Ipa-fani vuosikymmenten ajan. Väkivaltaista häiriökäyttäytymistä otteluiden jälkeen on esiintynyt niin kauan kuin jaksan muistaa, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Missään nimessä sitä ei tule hyväksyä eikä se kuulu fanitoimintaan. Piste! Fanitoiminnan tulee lähteä oman joukkueen positiivisesta kannustamisesta, eikä siihenkään kuulu vastapuolen pelaajien haukkuminen tai fanien nuijinta. Verbaali-ilottelu säädyllisyyden rajoissa ja huumorilla varustettuna vastapuolen fanien kanssa (fanien tai seuran kustannuksella) ei mielestäni ylitä huonon maun rajaa mutta raja provosointiin on tällöin hyvinkin "veteen piirretty". Maltilla ja hyvällä maulla siis eteenpäin. Itse ei kannata provosoitua. Areenalla minuakin on heitetty pullolla parvelta, syljetty päälle kiroillen, sekä uhkailtu ja tämä vain siksi että tunnustan väriä. Useampaan otteeseen näin käynyt. Oisha sitä tietysti voinut lähteä hippasille mutta tehokkaampaa on ollut "vit**mainen hymy takaisin ja ilmoitus järkkärille". Areenalla kun heidän tehtävä on poimia häiriköt pois. Sain sitten keskittyä fanin tärkeimpään rooliin eli kannustamiseen. Positiivisen kautta eteenpäin, kitketään yhdessä tuota häiriökäyttäytymistä omistamme pois, jos sitä huomataan ja näytetään, että Osasto on suomen paras faniryhmä, joka uskoo seuraan ja itseensä, eikä ole mikään nujakoiva, itsetuntonsa menettänyt, älyvapaa SO-lauma (viittaus: "sika osasto, tai vast"). Nyt jo kuulunut heittoja että faniosastot tulisi halleilta lopettaa. Joten jos halutaan ilakoida, se on tehtävä kannustamisena, ei nujakointina!