Vs: Tampereen Keskusareena
Artsi sanoi:
En nyt näkisi tuota minään elämän ja kuoleman kysymyksenä, että onko Ilves mukana hallin omistuksessa, koska joka tapauksessa halliyhtiö tulee olemaan oma liikeyrityksensä ja ei Tappara tule sen omistuksessa mikään merkittävä tekijä olemaan. Esimerkiksi Nokia toimi pääosin vuokratiloissa.
Mietin pitkään, että mitä yhtäläisyyttä näet IH:n ja Nokian pisneksissä, mutta sinänsä oivaltava vertaus, että myös Nokia ei halunnut lähteä uudelle alueelle (Android), vaan koki Symbianin turvalliseksi. IH:lla on ollut sama asenne. He halusivat pelata tulevaisuudessakin Hakametsässä, eivätkä täten ole oikein missään vaiheessa olleet kiinnostuneita tuosta Keskusareenasta. Tämän vuoksi SRV on nyt tehnyt laskelmat sillekin, että hallissa pelaisi vain Tappara.
Itse, kun olen IT-alalla, niin meidän pisnes on sinänsä niin erilaista, ettei meidän kannata rakennuttaa omia toimitiloja. Väkimäärä vaihtelee sykleissä kovastikin, kun YT-luuta lakaisee muutaman huonon kvartaalin jälkeen tai myötätuulessa saatamme ottaa 100 henkilöä lisää. Tällöin oma rakennus saattaa nopeasti käydä pieneksi tai kaikua tyhjyyttään. Lisäksi meidän firmassa (kuten varmaan Nokiallakin) tehdään paljon etätöitä ja moni taas on tien päällä. Kiekkoilussa on hankalampaa, jos Rautiainen ja Mustonen hyökkäilevät kotonaan.
Itse en näe kuolinkysymyksenä sitä, että omistetaanko vai ollaanko vuokralla tuossa Keskusareenassa. Huolissani olen siitä, että IH on toiminut hankkeen jarruna ja Tamhockey kaasuna. Voi olla, että tämä on Vinnien ja Jääskeläisen taktiikkaakin. Viestittämällä toimijoille EVVK Keskusareenalle, saadaan neuvoteltua itselle parempia ehtoja. Tai sitten ovat jopa laskeneet, että koko hallihanke on itsemurha ja lopullinen kuolinisku.
Tamhockey puolestaan näkee hankkeen mahdollisuudet. Jo vuosia sitten on puhuttu, että tulevan areenan urakoinneissa on mukana Tapparan omistajien yrityksiä (entinen Sähköpeko) ja Tapparan tukijoita. Siellä siis todennäköisesti myös lasketaan sille, että olemalla mukana useampi tapparalainen osapuoli hyötyy. Ja onko mahdollista, että aktiivinen osapuoli ja mahdollisesti vielä osaomistava, pääsee valitsemaan kermaa kakun päältä (fanikaupat etc) tai saa palveluja edullisemmin?
Sen tiedän, että alunperin Lumme, Laukko, Epe ja Meskanen lähtivät hankkeeseen mukaan, mutta Vinnie&Jääskeläinen liputti Hakametsän puolesta.
Uskon kuitenkin, että mikäli areena toteutuu, niin IH lopulta taipuu ja Ilveskin siellä pelaa.