Tampereen Tappara

Jääkiekon hauskuus alkaa kadota siinä vaiheessa, kun keskitytään vain tappelemaan siitä, onko meidän isi parempi kuin teidän isi. Lisäksi jatkuvasti rakentuvalla provosointikierteellä tunnutaan olevan nykyään ongelmissa hallin ulkopuolella sanojen siirtyessä fyysiseksi mittelöksi vielä viikonloppupeleissä kuningas alkoholin antaessa sopivaa buustia hölmöilyille. Pieni hyvässä hengessä tapahtuva kuittailu molemmilta on kuulunut aina asiaan ja se on ihan tervettä, mutta osalta on kadonnut rajat tässä asiassa.
Ihan ensiksi, olen täysin samaa mieltä, että kaikenlainen fyysisen koskemattomuuden rikkominen on perseestä ja olisi pitänyt karsia pois jo eilen. Vaikka kuinka tulisi skenepisteitä Serbiasta. Jos nyt ihan pakko on myllyttää vastapuolen kanssa, niin hoitakaa ne vaikka jossain Pyynikin metsissä, missä ei sivullisia ole mukana.

Toinen pointti, minkä olen huomannut värittävän keskustelua mm. kahvipöydissä, työpaikoilla ja erityisesti keskustelupalstoilla sekä sanomalehdissä, on tämä väite väkivallan kasvamisesta paikallispeleissä. Olen itse käynyt paikallispeleissä 90-luvun puolivälistä alkaen. Kaikenlaisia lapsellisuuksia kuten huutelua, pilkkalauluja ja tavaroiden heittelyä on ollut ainakin sieltä 90-luvulta lähtien. Ja kyllä, myös niitä tappeluita, vaikka en niitä 90-luvulta muista, mutta 2000-luvun alkupuolelta kyllä.

Kuten aiemmin sanoin kaikenlainen fyysisen koskemattomuuden rikkominen on perseestä. Hymähtelen kuitenkin hiljaa itsekseni aina, kun näen vertauksia joihinkin venäläisiin ja brittiläisiin huligaaneihin tai joihinkin pahimpiin aivottomuuksiin HJK:n ja HIFK:n välillä, ja kuinka ollaan samalla vaarallisella tiellä Tampereella. Tällöin mieleeni tulee, että ovatko nämä henkilöt ihan oikeasti käyneet peleissä ennen sosiaalista mediaa, missä kaikki vedetään aina ääripäihin.

Tampereella pystyi viime kaudella liikkumaan Ilveksen kuosit päällä Tapparan päädyssä, ja Tapparan kuosit Ilveksen päädyssä*. Uskon vahvasti, että tämä on mahdollista myös tulevalla kaudella. Niin kauan, kun näin pystyy tekemään sanoisin tilanteen olevan Tampereella vähintäänkin erinomainen.

*Selvennyksenä vielä, että päädyllä tarkoitan käytäviä areenalla.

Toinen pointti, minkä olen huomannut värittävän keskustelua mm. kahvipöydissä, työpaikoilla ja erityisesti keskustelupalstoilla sekä sanomalehdissä, on tämä väite väkivallan kasvamisesta paikallispeleissä. Olen itse käynyt paikallispeleissä 90-luvun puolivälistä alkaen. Kaikenlaisia lapsellisuuksia kuten huutelua, pilkkalauluja ja tavaroiden heittelyä on ollut ainakin sieltä 90-luvulta lähtien. Ja kyllä, myös niitä tappeluita, vaikka en niitä 90-luvulta muista, mutta 2000-luvun alkupuolelta kyllä.

Nämä on välillä hyviä kun jopa samassa keskustellussa voidaan ihan iloisesti kertoa että kasarilla-ysärillä Hakametsän hallin tupakkapaikalla tapeltiin paikallispelien yhteydessä tämän tästä, joka oli kunnollista kun oli sitä tunnetta ja sitten perään kertoa ettei enää oikein uskalla tulla peliin kun HULIGAANIT tappelee.

Nämä on välillä hyviä kun jopa samassa keskustellussa voidaan ihan iloisesti kertoa että kasarilla-ysärillä Hakametsän hallin tupakkapaikalla tapeltiin paikallispelien yhteydessä tämän tästä, joka oli kunnollista kun oli sitä tunnetta ja sitten perään kertoa ettei enää oikein uskalla tulla peliin kun HULIGAANIT tappelee.
Voi kun käytettäiskin tuota, että "huligaanit tappelee" ihan oikeesti jotkut kirjottaa tuolla naapurin puolella vielä vuonna 2025, että isoin ongelma on ne mustat vaatteet.

Siellä on itseasiassa enemmän kun kuvittelisi niitä ihmisiä jotka saavat päänvaivaa siitä minkä värisiin vaatteisiin kannattajat pukeutuvat.

Viimeksi muokattu:
Ihan ensiksi, olen täysin samaa mieltä, että kaikenlainen fyysisen koskemattomuuden rikkominen on perseestä ja olisi pitänyt karsia pois jo eilen. Vaikka kuinka tulisi skenepisteitä Serbiasta. Jos nyt ihan pakko on myllyttää vastapuolen kanssa, niin hoitakaa ne vaikka jossain Pyynikin metsissä, missä ei sivullisia ole mukana.

Näissä tosiaan pitää erottaa kaksi asiaa. Toinen on tämä pelkkiä pisteitä keräävä larppiporukka ja toinen tämä muu väki. Ensiksi mainittu hakee tappeluitaan ihan ilman syytä ja ikävä kyllä näin on tapahtunut myös jäähallin liepeillä, missä liikkuu paljon sivullisia. Kaikki väkivalta on perseestä ja erityisesti sellaisessa paikassa (hallin ulkopuoli), missä on paljon niitä vältteleviä ihmisiä, kuten esimerkiksi lapsiperheitä. Viimeksihän joku ulkopuolinen saikin jotain vammoja tapahtumista. Näitä larppiporukoita alkaa valitettavasti olemaan melkein jokaisella Liigan joukkueilla.

Toinen ryhmä on niin sanotut tavalliset kannattajat. Pienessä osassa näistä provosointi aiheuttaa varsinkin useamman kaljan jälkeen pakonomaisen tunteen tehdä jotain fyysistä kostoa. Vastahan uutisoitiin siitä muovituopin heitosta Ilveksen fanien päälle. Siitäkin olisi kuulemma ilman järkkäreiden väliintuloa saatu kunnon kunnon molemmin puoleinen mylly aikaiseksi. Vaikka provosointi ei olekaan vielä lain kirjaimen mukaan väärin, on hyvä pohtia sen tarpeellisuutta kaikissa tilanteissa, erityisesti silloin kun hommalla on korkea riski eskaloitua. Vaikka pelissä onkin faneilla tunteet mukana ja vastustaja kaikin puolin ärsyttää, olisi ehkä hyvä nollata tilanne pelin jälkeen.

Ehkä keskustelua väkivallasta lisää se, että nykyään nämä ennen piilossa olleet tapaukset ovat nyt päätyneet uutisiin asti. Tämä on siinä mielessä hyvä asia, sillä se eri tahot näihin puuttumaan esimerkiksi riittävällä järjestyksenvalvonnalla. Poissa silmistä tapahtuvat asiat ovat yhtä vaarallisia kuin näkyvätkin. Vaikka aina onkin ärsytetty ja tapeltu, ei se silti ole hyvä syy tehdä niin edelleen.

Juuri näin! Ja usein mentiin pikatalojen metsään ottaan pikku matsit paikallispelien jälkeen. Siellä oli hyvä tapella, ei kirjoitettu heti someen… ai niin ei ollut somea keksitty silloin

Juuri näin! Ja usein mentiin pikatalojen metsään ottaan pikku matsit paikallispelien jälkeen. Siellä oli hyvä tapella, ei kirjoitettu heti someen… ai niin ei ollut somea keksitty silloin
Ei ollut keksitty ei. Eikä nää nykyiset edes tiedä, mitä pikatalot tarkoittaa.

Takaisin