Myrrän vaihdoksesta: Ei tainnut kukaan tosissaan edes ajatella että Myrrä voisi saada kenkää. Oltiin kuitenkin sen verran alkukaudessa ja sarjakärjessä, alla pronssi. Kyllä ajateltiin, että mies saa viedä projektin loppuun. Olihan tuo melkoinen pamaus ja shokki ihan kaikille. Varsinkin pelaajille, mistä tullaan tähän alas lainaamaani asiaan.
On totta, että joukkue + valmennus itse rakentaa sen hengen. Mutta, ihan jokainen siirto vaikuttaa siihen dynamiikkaan ja koppihenkeen. Mikä mahtoi olla vaikutus kopissa kun sarjakärjestä esitetään eräänlainen epäluottamuslause kaikille ja annetaan koutsille kenkää. Koko joukkuehan oli aivan shokissa seuraavat viikot.
Viime kauteen taas lähdettiin ennakkoon yhdellä kovimmista pakkikalustoista, johon hankittiin Clenny ja vielä sen jälkeen pumpattiin Niku sisään. Tämän myötä kauteen isoin odotuksin lähtenyt Pelli tippui sinne johonkin kolmospariin vaikka oli pelannut erinomaisesti. Ulos kaikkien rakastama Les ja nopean visiitin täällä tehnyt Jurmo.
Joukkuetta pitää vahvistaa kun paikka on ja se ei ole väärin, mutta nämä siirrot mielestäni vaikuttivat myös paljon dynamiikkaan. Eli siinä mielessä kyllä kaikki Koskelan ja johdon siirrot vaikuttavat näihin.
Siitä kyllä olen samaa mieltä että joukkue itse on vastuussa siitä hengestä. Se ei ole kenenkään yhden tahon käsissä.
Risto Jaloa lainatakseni: ”mestaruutta ei voi ostaa” - Ilves sitä yritti, ei onnistunut.
Lessin kohdalta syyt on myös muualla, kuin Clendiningin tulossa. Samoin Jurmon, nimittäin aika nopeasti kävi ilmi, ettei Jurmolle ole hirveesti peliaikaa tiedossa jo ihan peliesityksen vuoksi.
Pointtina varmasti kaikilla meillä "puolustelijoilla" on varmasti se, että ei Tillu yksin näistä asioista päätä ja varmasti kuuntelee valmentajan toiveita siitä, minkä tyyppistä pelaajaa tarvitaan ja yrittää sellaisen hankkia. Siksi viime kaudella O'Leary tuli siirtorajalla.
Valmentajanvaihdos ei yksinomaan sekään ollut vain helppo päätös, koska jostain syystähän ei Jokkea päästetty enää "halailemaan" pelaajia hyvästeiksi. Lisäksi Pennanen putosi syliin.
Tottakai loppujen lopuksi UTJ vastaa myös urheilullisesta menestyksestä viime kädessä, ollen valmennuksenkin esihenkilö (jos olen oikein ymmärtänyt). Sitä varmasti tulee kriittisesti myös katsoa, sillä jos kausi pettymykseen päättyy, niin syyt tulee selvittää ja näin ainakin luvattiin sisäisesti tehdä. Näin kannattajana tulee vain muistaa, että huhupuheita on aina, mutta vain siellä sisäisesti tehdyt ja tutkitut asiat tietää niissä olleet henkilöt.
Malek taisi tsekkimediassa sanoa, että kaikki pelaajat eivät olleet täysillä mukana, mutta mistä tämä johtuu niin kyse tuskin on pelkästään Tillun tekemisestä, vaan joukkuehengestä ja valmennuksesta.
Tällä kaudella taas mennään uudestaan ja nähdään sitten keväällä lopputulos. Ensimmäinen havainto on, että aloitustaitoihin ei parannusta viime kauteen ole tullut, mutta vasta sarjan edetessä se nähdään.
Ja vielä muistutuksena: kukaan ei varmasti saa tai voi olla kritiikin ulkopuolella, mutta josko katsottaisiin tämä kausi loppuun ensin ja vedetään sitten vasta nippuun onnistumiset ja hudit. Mikäli Hölönkään aikana mikään ei muutu, niin sitten jotain varmaan tarttis tehdä.